שיתוף

האתגר לגייס עובדים ולשמר אותם היה גדול כבר לפני משבר הקורונה, וכעת, לאחר כשנה וחצי בהם היו עובדים רבים בחופשות ללא תשלום או שפוטרו, הוא הופך קשה שבעתיים.

במהלך המשבר וגם כאשר הוא הראה ניצנים ראשונים של סיום, הדיעה הרווחת בשוק העבודה היתה שהשכר עומד לרדת בצורה חדה.

אלא שבפועל, בהיעדר היצע מספיק של עובדים שכירים, כאשר רבים מהעובדים הצעירים מעדיפים לפנות לעיסוקים שונים מאלו שעסקו בהם טרם פרוץ המשבר ולהפוך לפרילנסרים, או לעבוד במסגרת המשלבת פרילנס עם עבודה כשכירים, מתברר שיותר ויותר חברות מציעות העלאות משמעותיות בשכר.

זאת ועוד, במקרים מסויימים, גם ההעלאות בשכר אינן מסייעות למנהלי משאבי האנוש להתגבר על האתגר לגייס עובדים חדשים וכאמור לשמר את הקיימים.

נראה שבראש רשימת ההטבות הנחשקות ביותר מבחינת העובד ניצב נושא ההכשרות. עובדים רוצים מאוד לפתח את הכישורים שלהם ואת המיומנויות מתוך מחשבה על עתידם בשוק העבודה.

ופעמים רבות מדובר בהכשרות שאינן דווקא קשורות לתחום בו עסקו טרם פרוץ המשבר. עובדים רבים רוצים לקבל הכשרות שיבטיחו את עתידם הקרוב וגם הרחוק, כאשר יותר ויותר משרות יתבצעו על ידי רובוטים בשילוב בינה מלאכותית.

מחקר שבוצע בבריטניה לפני פרוץ המשבר הראה, כי כ-90% מהעובדים מצפים מהמנהלים שלהם להציע להם יותר הכשרות ויאפשרו להם לפתח מיומנויות נוספות.

עוד עלה מהמחקר (כאמור, המחקר בוצע לפני משבר הקורונה), כי בשנים הקרובות, כשני שליש מכלל העובדים יתפטרו ממקום עבודתם כאשר הסיבה העיקרית לכך היא, תחושתם שהם לא מקבלים מספיק הכשרות ולא מאפשרים להם מספיק הזדמנויות להתפתח במישור המקצועי.

ממחקר אחר, שגם הוא בוצע לפני פרוץ המשבר עלה, כי כ-80% מהעובדים השכירים מאמינים שארגונים נדרשים כיום יותר ויותר להציע לעובדיהם הזדמנויות להתפתח במישור המקצועי.

כ-90% מהמעסיקים טענו כי הם אכן מעודדים את העובדים שלהם להגביר את המיומנויות המקצועיות שלהם באמצעות הכשרה.

ממחקרים אחרים שבוצעו בארה"ב (גם הם לפני משבר הקורונה) עלה, כי יותר מ-40% מהעובדים אומרים שהכשרות והתפתחות מקצועית מהווים את מרכיבי המפתח כאשר הם מחליטים באיזו חברה הם רוצים לעבוד.

מסקנתם של כל המחקרים היתה, כי לבניית אסטרטגיות התפתחות מקצועית עבור כל עובד על פי שאיפותיו, מאפשרת לצמצם את שיעורי תחלופת העובדים ולהגדיל את הפרודוקטיביות שלהם.

ואם לפני המשבר ניתן היה לראות את הלמידה וההכשרה כחלק בלתי נפרד מתנאי ההעסקה של העובדים, על אחת כמה וכמה בימים אלה, כשהשוק כולו נושא את עיניו ליום שאחרי קפיצת המדרגה הטכנולוגית הבאה.

במילים אחרות, מגוון גדול של אפשרויות למידה, ההכשרות ורכישת מיומנויות הוא כיום המפתח ליכולת של ארגונים למשוך טלנטים חדשים לארגון, ולשמר את העובדים הקיימים, רגע לפני שיבצעו גם הם את הזינוק לעבר שינוי תחום ועבודה במתכונת של עצמאים.

למעשה, הכשרות לעובדים יוצרות מצב בו כולם מרוויחים. כלומר, הגברת ההכשרות לעובדים היא גורם שיועיל מאוד גם לארגון עצמו ולא רק לעובדים.

הסיבה לכך היא שטכנולוגיות מתפתחות ומשתנות חדשות לבקרים. לכן, הצורך בעובדים שיש להם מגוון רחב של מיומנויות הולך וגובר.

בשורה התחתונה, ארגון שרוצה להיות בין הראשונים בשוקי היעד שלו, חייב להקים מערך למידה והכשרה שיאפשר לעובדיו להזניק את הארגון קדימה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה