שיתוף

אין זה סוד שלכל אדם יש תחליף, אבל יש עובדים מקצועיים שקשה יותר למצוא להם תחליף. כדי שחברה תרשום הישגים יוצאי דופן ותוביל את השוק שלה, היא חייבת לגייס כישרונות פנומנליים, לתת להם מרחב פעולה, לתגמל אותם בהתאם, לטפח אותם ולדאוג שתהיה להם מוטיבציה לא רק להישאר בחברה, אלא גם להריץ אותה קדימה.      

לאחר שמנהל הגיוס או מנהל משאבי האנוש הצליחו לאתר את העובדים המוכשרים שיכולים להוביל את החברה להצלחה חסרת תקדים, ולאחר שהם גוייסו, מתחילות המשימות היותר מאתגרות: לקלוט אותם היטב ולשמר אותם לאורך זמן.

מערכות התגמול הקיימות כיום ברוב הארגונים (בפרט לאחר שנת הקורונה), לא תמיד בנויות לשימור כישרונות.

במקרים רבים הן מבוססות על גובה השכר עצמו, על נקודות בזמן שבהן העובדים מקבלים העלאת שכר, וכן על בונוסים חד פעמיים.

בחברות שיש בהן מודעות גבוהה יותר בכל הנוגע לשימור עובדים, מעניקים גם מענקי התמדה, שמיועדים לשמר את העובדים על פני זמן. ויש גם את תמריצי המצטיינים כמו למשל סוף שבוע בבית מלון וכד'.

אבל ברוב החברות בארץ, אין מערכת שכר שמוגדרת מראש לתמרוץ ושימור כישרונות. במילים אחרות, חסרה מערכת שמגדירה קריטריונים למדידת תרומתו של העובד ותגמולו ביחס ישר לתרומתו.

כאשר הארגון אינו מקדיש תשומת לב לנושא שימור העובדים, רבים מהעובדים המוכשרים דועכים ולאחר מכן עוזבים. לעיתים, טלנטים מתוסכלים ושחוקים מוצאים עצמם אף מפוטרים לאחר שהישגיהם מתדרדרים בעקבות אותה שחיקה.

מצב זה מדכא שאיפה למצויינות ומעודד בינוניות. בהיעדר כל תמורה אמיתית תלויית השקעה וביצועים, הופכים רבים מהעובדים המוכשרים לברגים קטנים ואפרוריים שנמנעים מלהתבלט, וכאמור, נשחקים על פני זמן.

טלנט שמשקיע את מיטב מירצו וכישוריו לקידום הארגון, וחש שתרומתו אינה מוערכת דיה, כלומר כאשר ההערכה אליו לא מקבלת ביטוי בתגמול, התוצאה היא בדרך כלל התמרמרות של הטלנט וירידת המוטיבציה שלו.

לכן, במקום להעלות שכר על פי ותק, ותוך התעלמות מתרומתו של הטלנט, עדיף לעבור לשיטת תגמול שמשקללת תגמול עבור תרומה, השגת יעדים, השגת מטרות שהן חשובות לארגון וכדומה.  

זאת ועוד, בבניית חבילת התגמול לטלנטים יש לשקלל גם תכונות כמו יכולות למידה מהירה, הסתגלות לשינויים ותפקוד במצבים של אי וודאות.

בעוד שבמהלך תהליך הגיוס נבחן הידע הקיים של המועמד בנוגע לתפקיד המיועד לו בחברה, בעת הדיון בהעלאת שכרו או בקידומו בחברה יש לקחת בחשבון גם את היכולות שלו ללמוד במהירות מידע חדש, לרבות מידע שלא היה לו לגביו ידע קודם.

כמו כן יש לקחת בחשבון את יכולותיו של הטלנט להסתגל במהירות לשינויים ואת תפקודו במצבים של אי ודאות.

טלנטים בעלי מיומנויות גבוהות הם אנשים שמסוגלים ללמוד במהירות דברים חדשים, מסתגלים במהירות לשינויים ופורחים במצבים של אי וודאות. בה בעת הם יצירתיים, ויודעים לפתור בעיות מורכבות ומסובכות. כל התכונות והיכולות הללו צריכות לקבל ביטוי בחבילת התגמול של הטלנט. אחרת לא ניתן יהיה לשמר אותו לאורך זמן.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה