שיתוף

שיעורי האבטלה הגבוהים השוררים כיום בשוק העבודה, יחד עם הקושי הרב במציאת מקומות עבודה שנתקלים בו אנשים בגילאי 40 ומעלה, כמו גם אוכלוסיות נוספות המועדות לאפליה בעבודה, מגביר במידה רבה את הסיכון של ארגונים רבים להיחשף לתביעות בשל אפליה בגיוס עובדים.    

לאור הביקוש הרב לעבודה שצפוי להתרחש במהלך השנה הקרובה, ובפרט לאחר יוני, לאחר שתסתיים תקופת דמי האבטלה האוטומטיים, צפויים בתי הדין לעבודה לדון ביותר ויותר תביעות שהנושא שלהן הוא אפליה בהליך הגיוס, ופגמים בהליך גיוס עובדים.

לכן חשוב מאוד להדגיש, כי בכל עת שארגון מגייס עובדים יש לא מעט מהמורות שחשוב להזהר שלא למעוד עליהן.

המהמורות הללו עלולות להכשיל ארגונים רבים לאורך כל הליך הגיוס, החל בפרסום מודעת ה'דרושים', דרך ניסוח טפסי הגשת הבקשה שהמועמדים מתבקשים למלא וראיונות העבודה ועד לניסוח ההודעה לעובד על תחילת העבודה ועל תנאי העבודה בהם יועסק.

המוקשים הבעייתיים ביותר שחושפים כיום ארגונים לתביעות בנושא דיני עבודה הם מוקשים שכרוכים באפליה מכל סוג שהוא.

לכן יש חשיבות רבה ביותר לכך שמעסיקים ידעו כיצד עליהם להימנע מאפליה, וכתוצאה מכך מתביעות בגין אפליה אסור בעבודה.

חשיבות לא פחותה יש להכרח להמנע מיצירת תחושה של אפליה. כלומר, לעמנע מכל פעולה שעלולה להתפרש על ידי בית הדין לעבודה כאפליה, בכל אחד משלבי גיוס וקליטת העובדים החדשים.

זאת, משום שגם אם הארגון כלל לא התכוון להפלות לרעה, הוא עלול להתבע בגין אפליה, להפסיד בתביעה ולהדרש לתשלום פיצויים גבוהים מאוד.

מהפסיקה של השנים האחרונות עולה, כי די בכך שהתוצאה בפועל היא תוצאה שמפלה לרעה, כדי שהמעסיק יהיה חשוף לתביעה במישור הכספי והפלילי כאחד (גם אם לא התכוונן להפלות).

ניתן לראות כיום הליכי תביעה רבים שעוסקים באפליה לרעה על רקע של גיל כאשר עובדים מבוגרים מנסים להתקבל למגוון רחב של תפקידים ולא מצליחים, כמו גם על רקע של מגדר, אימהות והיריון, ועל רקע של מוגבלות (נכות).  

כמו כן ניתן לראות מקרים רבים של תביעות בגין אפליה על בסיס גזע ועל בסיס לאום, כאשר במקרים רבים עובדים מעדות ולאומים רבים לא מצליחים להתקבל לעבודה.

ויש לא מעט מקרים של אפליה על בסיס עמדות פוליטיות. ארגונים רבים בודקים את הפרופילים של המועמדים ברשתות החברתיות השונות, לרבות העמדות הפוליטיות שלהם.

עמדות פוליטיות שהמועמדים מביעים ברשתות החברתיות עלולות לטרפד את יכולתם להתקבל למקומות עבודה מסויימים.

לכן חשוב להדגיש, כי חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה מכל סוג שהוא, כולל אפליה על רקע עמדות פוליטיות.

זאת ועוד, די אם מעסיק ביקש ממועמד מידע בנושא של אפליה אסורה, כדי להעביר את חוב ההוכחה אל המעסיק.

המשמעות היא שהמעסיק יאלץ להוכיח לבית הדין לעבודה שהסיבה לכך שאותו מעומד לא התקבל אינה כרוכה באפליה אסורה.

כל תנאי שמופיע במודעת דרושים, למשל, לגבי גיל או כל סיבה אחרת שעלולה להחשב לאפליה, עלול להוות סיבה לתביעה בגין אפליה אסורה.

לכן חשוב מאוד שכל ארגון יכיר את כל החוקים וידע להמנע מטעויות במהלך הליך גיוס העובדים שיביאו אותו למצב של תביעה.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה