שיתוף

במרץ 2020 השתנתה לחלוטין ולתמיד, הדרך שבה ארגונים מעסיקים עובדים. העסקה מרחוק, בין אם של שכירים או פרילנסרים, הפכה לשיטת ההעסקה השלטת – בכל העולם – וגמישות בכל הקשור לוחות הזמנים בעבודה הופכת נפוצה יותר ויותר.

תופעה מסוג אחר שתופסת תאוצה היא התפטרותם של מאות מיליוני עובדים לכל אורכו ורוחבו של שוק העבודה הכלל עולמי, בפרט במדינות המפותחות, בחיפושם אחר עתיד טוב יותר, ועיסוק מעניין יותר.

השילוב בין שתי תופעות אלה מוביל לכך, שעבור רבים מהעובדים השכירים (וניתן לראות את זה גם בארץ) החיפוש אחר תעסוקה מעניינת יותר, מביא אותם להיפרד מ'תפנוקי'  הבטחון הגלום בעבודה כשכיר ולהפוך לפרילנסרים במשרה מלאה.

אלה מביניהם שבכל זאת רוצים להשאיר לעצמם רשת בטחון סוציאלי משנים את מעמדם משכיר במשרה מלאה, לשכיר במשרה חלקית במשולב עם עבודה כפרילנסר.

תופעה זו מתיישבת היטב עם החשש של ארגונים להחזיר עובדים במשרות מלאות, לאחר גלי הפיטורים הגדולים שהגיעו בעקבות מגיפת הקורונה והקטנת תקציבי גיוס העובדים.

כתוצאה מכך, יותר ויותר מנהלים מגלים את מאגרי הטלנטים המתרחבים של פרילנסרים שעומדים כעת לרשותם, ללא מגבלות גיאוגרפיות.

השאלה הגדולה היא, איך ממיינים ומסננים פרילנסרים, לאחר שנים רבות בהן הורגלו הארגונים לבצע הליכי מיון וסינון של שכירים בלבד.

להלן 2 נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן בעת שמראיינים פרילנסר, לפני שחותמים איתו על החוזה:

1 האם ניכר בפרילנסר שיש בו להט והתלהבות לגבי סוג המומחיות וסוג המשימות הנדרש:

פרילנסר איכותי הוא כזה שבחר לעסוק במקצועו משום שיש בו להט לתחום העיסוק שלו. הוא לא הגיע לתחום הזה במקרה או משום שהתחום נחשב לריווחי.

רבים מהם עסקו בתחום הזה במסגרת עבודתם כשכירים, אחרים עסקו בתחום זה כפרילנסרים בשעות הפנאי, בעת שעבדו במשרות מלאות בתחומים אחרים. כך או כך, הם צברו ידע ומומחיות בנושא.

חשוב להבדיל בין להט (של הפרילנסר) לגבי תחום פעילות מסויים בו הוא עוסק, לבין התלהבות של הפרילנסר מכל משימה ומשימה בתחום העיסוק שלו.

פרילנסרים מצויינים (מכל תחום) לא תמיד אוהבים את הלקוח, לא תמיד מרוצים מגובה התשלום שהם מקבלים, ולא תמיד אוהבים את המשימה הספציפית שהם לקחו על עצמם.

אבל מאחר שיש בהם להט לתחום הזה, הם תמיד יהיו מחוייבים לביצוע איכותי של העבודה, כל עוד הם עוסקים בה עבור הלקוח הספציפי.

המשמעות היא שהרצון שלהם לבצע עבודה טובה מקבל חשיבות גבוהה יותר מהחשיבות של הנאה ממשימה זו או אחרת.

לכן, בין השאלות שכדאי לשאול פרילנסרים בריאיון כדאי לשלב שאלות דוגמת: האם תחום העיסוק הזה (שעליו מדובר) הוא תחום שמשולב בחייו של הפרילנסר, האם הוא עוסק בו גם כתחביב, ולנסות לברר באיזו מידה הפרילנסר מגלה עניין אמיתי בתחום העיסוק שלו.

2 האם הפרילנסר שואל את המראיין שאלות לגבי סוג המשימות המוצע:

פרילנסר סביר יקח את המשימה, יבצע הכול כנדרש ויסיים אותה בזמן. פרינסר מצויין, ישאל את המראיין שאלות לפני שיקח על עצמו משימה, במטרה להבין לעומק את פרטי הפרטים של המשימות הנדרשות.

ראשית, פרילנסרים מצויינים ישאלו את המראיין מה הן הציפיות מהם כפרילנסרים. שנית, בנוסף, פרילנסר מצויין ישאל שאלות כמו למשל:

  • מה הם הקווים המנחים שיאפשרו להתאים את המשימה לצרכי הלקוח.
  • מהן המטרות העסקיות שהלקוח רוצה שהמשימות ישיגו (המשימות המוטלות על הפרילנסר).
  • מהם מדדי ההצלחה לסוג זה של משימות.
  • מי הם קהלי היעד של החברה ומהי ההתפלגות הדמוגרפיה שלהם.
  • מי הם המתחרים.
  • שאלות על המותג של החברה.
  • וכל שאלה אחרת שתאפשר להם לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה