שיתוף

העבודה בסטטוס פרילנסר הופכת יותר ויותר פופולרית בכל העולם ולא רק על ידי הפרילנסרים עצמם. הפופולריות של המעבר מהעסקת שכירים להעסקת פרילנסרים הולכת וגוברת גם בקרב חברות וארגונים. המגמה הזאת בולטת במיוחד בארה"ב והיא עושה את דרכה לארץ, מהר יותר ממה שזה נראה על פני השטח.

יש כאן שילוב מנצח שבו כולם מרוצים: הארגון שיכול לשכור טלנטים בולטים שהוא מתקשה לגייס בשיטות הרגילות, לשלם להם את המחירים שהם מבקשים ולמרות זאת לחסוך עלויות נכבדות מאד של תנאים סוציאליים, דמי הכשרה, רווחה, שעות עבודה רבות של משאבי האנוש בבניית מסלולי קידום, משאבים משרדיים ועוד.

יתרונות ונקודות תורפה

היתרון מבחינת הפרילנסרים עצמם: יש להם את היכולת לעבוד מהבית, הם יכולים להחליט עם מי לעבוד ועם מי לא לעבוד, האם לעבוד עם ארגון מסוים בטווח הארוך או הקצר, לבחור את הפרויקטים הרצויים להם, וכמה להשקיע בכל פרויקט.

נקודת התורפה של שיטת המעבר לפרילנס היא איתור פרויקטים חדשים לעבוד עליהם. התחרות רבה ותמיד יהיו פרילנסרים אחרים שיהיו מוכנים לעשות את אותו דבר בפחות כסף או לחלופין, כאלה שיש להם יותר ניסיון. זוהי תחרות עסקית לכל דבר ועניין. מהצד השני, גם הארגונים מתחרים על הפרילנסרים הטובים ביותר, שלא תמיד קל למצוא אותם.

כאן נכנסים לתמונה האגריגטורים בעלי הפלטפורמות המקוונות לשידוך ארגונים עם פרילנסרים. הם מחברים בין מעסיקים לפרילנסרים מכל נקודה על הגלובוס לכל נקודה אחרת על הגלובוס.

בחלוקה גסה של סוגי האגריגטורים ניתן לומר שיש שלושה סוגים:

1 אגריגטורים המתמקדים רק בפרילנסרים המתמחים בתחומים ספציפיים: מדובר בעיקר בענפי ההייטק השונים אבל גם בתחומים אחרים הדורשים התמחויות ייחודיות. האגריגטורים מהסוג הזה מבססים את הפלטפורמה שלהם על פרילנסרים במקצועות משתלמים, שכן ככל שהתעריפים הרווחים באותו תחום גבוהים יותר, כך גדלה הכנסתו של האגריגטור.

2 אגריגטורים המציעים משרות פתוחות לכל הפרילנסרים, כאשר הקטלוג נעשה על פי תפקידים: כמו למשל מהנדסי תוכנה, מעצבים, אדריכלים, קופירייטרים, אנשי שיווק, אנשי מכירות, אנשי תמיכה טכנית, בוני אתרים, גרפיקאים, כותבי תכנים וכדומה. כאן יש מגוון גדול ורחב של תפקידים. הודות לפרופיל הפרילנסר בפלטפורמה, מנהלי משאבי האנוש יכולים לחפש על פי תפקיד ולעיתים גם לעשות הצלבות על פי תכונות.

3 אגריגטורים לפרילנסרים במשרה מלאה: קבוצה זו הם אגריגטורים מקוונים שבהם ניתן למצוא בעיקר פרילנסרים שמעוניינים לעבוד עבור ארגונים מסויימים במשרה מלאה (כלומר לא על פי פרויקט אד הוק). עם זאת, אגריגטורים אלה מציעים מלאי ענק של הזדמנויות לפרילנסרים.

סוג זה של אגריגטור מזכיר יותר את חברות ההשמה. אלא שבעוד חברות השמה גובות את התשלום מהארגון, כאן הפרילנסר משלם לאגריגטור אחוז מסוים מהתשלום אותו הוא גובה.

למי משלמים ואיפה חותמים

בנושא התשלום חשוב להדגיש, כי בכל סוגי האגריגטורים, לארגון אין מערכת יחסים של עובד מעסיק עם הפרילנסרים ואין להם אפילו חוזה העסקה כפרילנסר. כל ההתנהלות העסקית, כולל התשלום עבור העבודה, נעשית מול האגריגטור. בין הארגון לבין הפרילנסר אין מערכת יחסים ישירה. במילים אחרות, הארגונים הם הלקוחות של האגריגטורים, והאגריגטורים הם שותפיהם של הפרילנסרים.

לפני שמתחילים לבנות פרופיל חברה אצל אגריגטור ולהגדיר מה אתם מחפשים, חשוב מאוד לשים לב שהאגריגטור אכן פעיל. עד לפני כמה שנים היו הרבה יותר אגריגטורים.

אבל בעקבות תהליך הקונסולידציה (מיזוגים ורכישות) חלקם נבלעו על ידי אגריגטורים אחרים. לחילופין יש אגריגטורים שלאחר שמיזגו שני אגריגטורים קטנים, בחרו שם חדש לחברה המשולבת. לכן אין להתייאש אם אתם מגיעים לאתר של אגריגטור והוא לא פעיל. סביר להניח שחיפוש בגוגל יגלה לכם מה הוא שמו החדש או לתוך איזה אגריגטור אחר הוא מוזג.

לכתבות נוספות בנושא זה:

מחפשים טלנט במדינה מרוחקת? פלטפורמות לניהול מאגרי פרילנסרים יסייעו

4 אגריגטורים נישתיים לשכירת שירותי פרילנסרים ע"י ארגונים בכל העולם

שיטת הפרילנס: רוצים פרילנסרים? תנו להם לעקוב אחר תשלומים המגיעים להם  

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה