תוכנית הבוקר למשאבי אנוש: רונית בן בסט מראיינת את רמי לוי

תוכנית הבוקר למשאבי אנוש: רונית בן בסט מראיינת את רמי לוי

"מה שלא פשוט – פשוט לא עובד!" וגם: "אני מחפש אצל עובד אמינות, יושר ודרך ארץ. את כל היתר אפשר ללמד". רונית בן בסט מראיינת את רמי לוי בכנס הגיוס השנתי 2013.

שיתוף
רמי לוי בכנס הגיוס 2013

רונית בן-בסט, לשעבר סמנכ"ל משאבי אנוש בסלקום, סמנכ"ל משאבי אנוש עולמי של צ'ק פוינט, מי שהובילה את ההון האנושי ב- Lsi Logic ומנהלת משאבי אנוש בכירה בסיסקו, ראיינה את איש העסקים רמי לוי בפאנל ייחודי מסוגו בכנס הגיוס השנתי 2013 שערכה חברת HRus.

רמי לוי, בעל השליטה ברשת המרכולים רמי לוי שיווק השקמה וברשת הסלולרית הווירטואלית רמי לוי תקשורת לצד עסקים מעולמות תוכן שונים כמו נדל"ן וביטוח, הציג את משנתו בנושא הון אנושי, מגיוס, תגמול ותמרוץ, דרך קידום ועד שימור עובדים לאורך זמן.

תקציר תוכנית הבוקר של משאבי אנוש

נותני חסות כנס הגיוס השנתי 2013רונית בן-בסט: התחלת בגיל מאוד צעיר, ישר אחרי הצבא, ופתאום הקמת  אימפריה. חשבת שזה יקרה?

רמי לוי: כשהתחלתי לא חשבתי שאגיע לאן שהגעתי. הייתי בן 21. אני התחלתי כי יום אחד אמא שלי ביקשה שאעזור לה לערוך קניות בשוק בן יהודה. נסענו באוטובוס והגענו לשוק סיטונאי וכשהיא ניגשה למוכר הוא אמר לה 'גברת אנחנו לא מוכרים כאן ליחידים. זה שוק סיטונאי'.

אני כילד הרגשתי לא נעים. באותו רגע  עלה לי רעיון לפתוח בשוק השקמה חנות סיטונאית שתאפשר גם לאדם הפרטי לקבל שירות, איכות ומחיר הוגן.

הגעתי לאן שהגעתי כי יצרתי ביקוש לשירות, איכות ומחיר זול בחנות  קטנה. הגדלתי את החנות ואז הגדלתי את הדרישה. יצרתי ביקוש ואז גדלתי בלי להרגיש…

רונית בן-בסט: לא מפחיד לגדול מאוד מהר, לנהל פתאום דור של מנהלים חדשים?

רמי לוי: אני כבר 36 שנים בענף. העובד הראשון שגייסתי – איברהים- התחיל לעבוד אצלי בגיל 13. היום הוא מנהל מחסן. כשאני מגייס עובד אני צריך לראות שיש לו את התכונות הבאות:  אמינות, יושר ודרך ארץ. את העבודה אפשר ללמד אחר כך.

רונית בן-בסט: איך מחפשים את העובדים?

רמי לוי: המקצועיות חשובה אבל חייב שיהיו היסודות. נאמנות, אמינות ודרך ארץ.

רונית בן-בסט: איך בודקים מעלות מהסוג הזה אצל מועמדים?

רמי לוי: כשהתחלנו לגייס עובדים בכמות גדולה ביקשנו תעודות יושר מהמשטרה. היום זה אסור. לדעתי זו טעות משום שברגע שמבקשים מעובד תעודת יושר,  אפשר לדעת במה הוא הסתבך. גם אם אתה רוצה להטיב  אתו, אתה לא יודע מה הוא מסתיר. כשאני מקבל תעודת יושר, אפילו שיש עבירה, אני יכול לבחור לסלוח לו וללמד אותו לעבוד אחרת. אפשר לתת צ'אנס ולעזור לעובדים להשתלב ולעבוד טוב אבל אנחנו צריכים לדעת את מי אנחנו מגייסים.

אני מאמין שאת העבודה אפשר ללמד.  אם אני צריך קופאית או סגן מנהל – הם יעברו הכשרה מקצועית בסניף אצל מנהל ותיק. לדוגמה יד ימיני יוסי, מנהל הסחר, התחיל  אצלי כאורזן, הפך לקופאי, התגייס לצבא וחזר. ראיתי שיש לו יכולות ורצון ולכן טיפחתי אותו והיום הוא קונה במעל 3 מיליארד שקל לשנה.

אני מאמין שאם אתה מתייחס לעובד טוב, לא משנה איזה תפקיד הוא ממלא, נהג, קופאי, מחסנאי…. המשכורת  לא קובעת. מי שיקבל יחס טוב וירגיש שיש לו לאן להתקדם, ישאר איתך.

רונית בן בסט: האם זה נכון שאתה לא מאמין בלתת לעובדים בונוסים ותגמולים?

רמי לוי: אני לא חושב שצריך לתת לעובד בונוס כדי שיעבוד. אסור להגיע למצב שבו הוא עובד יותר בשביל בונוס. מי שבא לעבוד אצלי בתמורה למשכורת ותנאים מוסכמים מראש, צריך לתת את כל כולו. הבונוס לא יכול להיות התמריץ לעבודה.

אם עובד מקבל בונוס בשנה מסוימת אבל בשנה הבאה הוא לא מקבל – הוא יהיה ממורמר. עובד שמגיע לעסק צריך לתת את המאה אחוז. אחרת הוא לא יעבוד אצלי.

רונית בן-בן בסט: איזה מענה אתה מציע לעובדים עם בעיות?

רמי לוי: העובד יכול להגיע אלי עם כל בעיה שיש לו, אישית או מקצועית. יש לכל עובד את מספר הטלפון הפרטי שלי והוא יכול לפנות אלי בכל פעם שיש לו בעיה. בדרך לכאן קיבלתי עשרות טלפונים. אנשים בשטח הם האנשים שלי. אנשים שלא עובדים אצלי מתקשרים ומעירים לי הערות, אומרים לי מה קרה, מספרים על בעיה וזה גורם לי לחשוב ולשנות / לתקן.

רונית בן-בסט: אני רוצה להעלות את הנושא של אחריות חברתית, בעלי מוגבלויות ומבוגרים. אני חושבת שלא יכול להיות שלא נותנים הזדמנות הוגנת לאנשים מבוגרים ובעלי מוגבלויות שמתקשים להשתלב. מה אתם עושים בנדון?

רמי לוי: אין להסס להעסיק מוגבלים. אם בעל מוגבלות יכול לעבוד בעסק, הוא יתן את ה-100%-120% אחוז בעוד שעובד רגיל יתן רק 80%. לגבי אנשים מבוגרים, אני מאמין שהם תורמים המון ידע וניסיון. אני חושב שצריך להעביר חוק שפנסיונרים לא ישלמו מס כדי לעודד אותם לעבוד. אני רואה פנסיונרים מהצבא ומהמשטרה שמתקשים למצוא עבודה. זו טעות לא לגייס אותם. אלה עובדים אחראים יותר, בוגרים יותר והם ידעו להעריך את מקום העבודה ולשמור עליו. יש כאן גם אחריות חברתית!

אני סבור שאם תהיה הקלת מס אנשים יעבדו בעבודה שניה,תהיה ירידה בביקוש לקצבאות ולא תהיה מגמה של עבודה שחורה.

רונית בן-בסט: מדהים אותי שאתם פונים לחדשנות עסקית בתחומים כמו נדל"ן ותקשורת  אבל עולם ההדרכה והגיוס שלכם הוא מאוד פשוט.

רמי לוי: מה שלא פשוט – פשוט לא עובד! צריכים לעשות דברים בצורה קלה ופשוטה.

רונית בן בסט מראיינת את רמי לוי

תקציר שאלות מהקהל לרמי לוי:

האם אתה מאפשר לעובדים שלך איזון בין עבודה למשפחה ואם כן כיצד?

רמי לוי: אצלי העובד עובד 8 שעות על פי חוק. יש משמרת של 8 או 9 שעות בהתאם להסכם. אנחנו מתחשבים בעובדת שצריכה לצאת מוקדם יותר אבל אני חושב שצעירים צריכים לעבוד יותר מ-8 שעות ביום. אני הצלחתי כי עבדתי 18 שעות ביום. אני סיפקתי סחורה לבתי קפה ב- 22:00 בלילה, ראיתי את החברים שלי שם שותים קפה ואוכלים עוגה. היום אני כאן והם לא. אני ממליץ לצעירים לעבוד יותר כי רק ככה מצליחים.

באלו כלי אבחון אתם נעזרים בגיוס עובדים?

רמי לוי: יש לנו את העובדים הוותיקים שלנו ויש להם את היסודות. את העובדים החדשים אנחנו משלבים עם עובדים ותיקים. העובדים הוותיקים שכבר מכירים את האסטרטגיה מעבירים את המסר לאותו עובד חדש.

כיצד אתם מתמודדים עם אתגרי גיוס?

רמי לוי: אם חסרים לנו קופאים ממודיעין אנחנו מביאים קופאים מקריית מלאכי. בנוסף אנחנו נעזרים בלשכות התעסוקה, פרסום בעיתונות מקומית ו'חבר מביא חבר'.

כיצד מתפקדת פונקציית משאבי אנוש בעסק?

רמי לוי: בכל חנות יש לי מנהל כוח אדם! זה חשוב מאוד אם אתה מעסיק עובדים מאזורים שונים. קל למנהל להבחין , לדבר עם העובד, להרגיש אותו בגובה העניים ולראות איך הוא עובד. אי אפשר היה לעשות את זה מהמטה. מנהל כוח אדם לא כפופה למנהל החנות! מנהל כוח האדם כפוף להנהלה הראשית והעובד יכול לפנות אליו בכל נושא אפילו עם בעיה שקשורה למנהל.

משאבי אנוש היא פונקציה נפרדת שכפופה ישירות למטה (למנהל תפעול ואלי) ויש לה אוזן קשבת אצלי און-ליין.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה