"לתביעות בנושא הטרדה מינית והתעמרות במקום העבודה יש השלכות אדירות"

"לתביעות בנושא הטרדה מינית והתעמרות במקום העבודה יש השלכות אדירות"

עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה וגישור: "יש דברים שבעבר אולי לא נחשבו להטרדה מינית, אבל היום, בגלל העלאת המודעות, מהווים עילה אפשרית לתביעות"

שיתוף
עורך דין קובי חתן

עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה

"נושא הטרדה מינית במקומות עבודה הפך בתקופה האחרונה לנושא מאד 'חם', בעיקר בגלל קמפיין Me Too והעלאת המודעות לנושא באופן כללי", אומר עו"ד קובי חתן, מומחה בדיני עבודה וגישור, בשיחה עם HRus, לקראת סדנה בנושא מניעת הטרדה מינית והתעמרות בעבודה שתתקיים ב-19 בנובמבר. לדברי עו"ד חתן, "גם בתי הדין לעבודה עוסקים באופן שוטף בתביעות בנושא".

באיזו מידה מתייחסים בארץ ברצינות לנושא הטרדות מיניות במקומות העבודה?

"בארץ מתייחסים מאוד ברצינות לנושא. גם הארגונים עצמם וגם בתי הדין לעבודה. יתרה מכך, יש דברים שבעבר אולי לא נחשבו להטרדה מינית, אבל היום, בגלל העלאת המודעות, מהווים עילה אפשרית לתביעות בנושא הזה. ביום העיון נרחיב על הנושאים שיכולים להיחשב כהטרדה מינית במקום העבודה, ונסקור את הפסיקה החדשה והרלוונטית שהתוותה את היקף ההגנה שניתנת בנושא זה למוטרדים.

"נדבר גם על שדות לא חרושים בתחום הזה, כמו למשל זכויות הנילון, כלומר האדם שנגדו הוגשה התלונה. ונפרט על כל חובות המעסיק בכל הנוע למניעת הטרדה מינית ויצירת סביבה בטוחה במקום העבודה".

עו"ד חתן מסביר, כי "החוק למניעת הטרדה מינית התקבל בשנת 1998. ובאותה שנה גם חוקקו תקנות כנגד הטרדה מינית במסגרתן הוגדרו חובות מעסיק. כלומר התקנות כוללות את הגדרת כל חובותיו של המעסיק כדי למנוע הטרדה מינית במקום העבודה. בין יתר החובות ניתן למנות: פרסום תקנון, מינוי ממונה על נושא מניעת הטרדה מינית במקום העבודה, אופן בירור תלונות במקום העבודה וכד'".

יש הבדל מהותי בין התקופה שלפני החוק והתקופה שאחריו?  

"את העלייה המהותית בתביעות במקומות העבודה אנחנו רואים למעשה רק בשנים האחרונות. זה מתחבר להעלאת המודעות בתקשורת וברשתות החברתיות.

מה שהיה נהוג לפני 20-30 שנה, כיום מאוד לא נהוג ולא מקובל. ונשים וגברים שמוטרדים מינית יודעים לעמוד על זכויותיהם".

מה לדעתך חשוב שמעסיקים, מנהלים ומנהלי משאבי אנוש ידעו בנושא זה?

"חשוב לדעת שתביעות בנושא הטרדה מינית הן בעלות השלכות אדירות. מעבר לפיצוי הכספי שהמעסיק עלול להיות מחוייב בו לאחר הליך משפטי, קיימת גם משמעות ציבורית לגבי מקום העבודה שנחשב למקום לא בטוח מבחינת הטרדות מיניות. זה פוגע מאוד במוניטין של מקום העבודה, מדובר בפגיעה תדמיתית מהותית ופגיעה במותג המעסיק.

"יתרה מכך, הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית, וניתן להגיש תלונה במשטרה כנגד המטרידים. הם עלולים למצוא עצמם מול כתב אישום פלילי ופתיחת תיק במשטרה, רק משום שלא ידעו את גבולות ההתנהגות המותרת במקום העבודה".

נושא נוסף שידון במסגרת זו, הוא נושא ההתעמרות במקום העבודה. "זהו נושא 'חם' נוסף שנמצא כיום על סדר היום הציבורי", אומר עו"ד חתן.

"פסק הדין של מני נפתלי שניתן בשנה שעברה, פתח למעשה את הדלת לתביעות בנושא התעמרות בעבודה (מדובר בתביעות כנגד המעסיק המנהלים בארגון וכו), למרות שלכאורה אין חוק שעוסק בהתעמרות במקום העבודה.

"במסגרת יום העיון נבחן את הפסיקה העדכנית בנושא התעמרות במקום העבודה, וננסה להתוות את גדר החובות של המעסיק בכל הקשור למניעת התעמרות במקום העבודה, והבטחת סביבת עבודה בטוחה".

מה קורה לגבי הפסיקה בתחום ההתעמרות במקום העבודה?

"אין עדיין פסיקה רבה בנושא התעמרות במקום העבודה, אבל לאור הפסיקות האחרונות של בתי הדין וההתבטאויות של בתי דין בנושא הזה, ניתן לצפות שתחום זה יתפתח בתקופה הקרובה. לכן חשוב להיות על האצבע על הדופק, כדי להימנע מחשיפות מיותרות לתביעות בתחום זה".

סדנת דיני עבודה – מניעת הטרדה מינית והתעמרות בעבודה – 19 בנובמבר

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה