פרויקט ניהול נשי: איריס האן

פרויקט ניהול נשי: איריס האן

לקראת יום המשפחה החל ב- 5 בפברואר, יצאנו עם סדרת כתבות בנושא הניהול הנשי על כלל ההיבטים, האתגרים וההצלחות הטמונים בו. ראיון עם איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע

שיתוף
איריס האן. צילום: שרון בוכבינדר

איריס האן. צילום: שרון בוכבינדר

איריס האן, משמשת בתפקידה כמנכ"לית החברה להגנת הטבע מזה שנתיים ו-3 חודשים.

מה עשית קודם כן?

"כל חיי המקצועיים עסקתי בתחום שמירת הטבע בכלל ותכנון סביבתי בפרט. ריכזתי שנים רבות את תחום התכנון בחברה להגנת הטבע ופעילות התכנון והמחקר במכון דש"א (דמותה של ארץ) שפעל במסגרת החברה להגנת הטבע. ניהלתי את אגף התכנון במשרד להגנת הסביבה, ועבדתי כעצמאית כמתכננת ועורכת דין בתחום התכנון הסביבתי".

מהם תחומי אחריותך בתפקיד?

"החברה להגנת הטבע היא ארגון שמטרתו לשמור על הטבע בישראל והיא פועלת להשגת היעד בכמה אפיקים – השפעה על מקבלי החלטות בוועדות התכנון, בממשלה, בכנסת, דרך מערכת המשפט; פעילות ענפה, עשירה ומגוונת בעולמות החינוך הפורמאלי והבלתי פורמלי; פעילות ציבורית שכוללת נופש ופנאי, טיילות, הרצאות וכו'. בנוסף, החברה סימנה ומתחזקת את הסימון של כ-10,000 ק"מ של שבילי טיול ובראשם שביל ישראל הייחודי. יש לי הזכות להוביל את הארגון שעוסק בתחום כה חשוב ומגוון שמשפיע על חייהם ואיכות החיים של כולנו".

מה היו האתגרים במעבר לתפקיד המנכ"לית?

"במישור המקצועי התפקיד זימן לי אתגרים רבים בתחומים שלא עסקתי בהם באופן ישיר בעבר, והשלמתם היוותה ומהווה אתגר. במישור הניהולי זהו התפקיד המשמעותי ביותר עמו התמודדתי עד היום, וכמו כל התחלה משמעותית – נלווים לכך אתגרים רבים. אני יודעת שכל ארגון וארגון הוא ייחודי, אבל עדיין, ניהול של ארגון אידאולוגי, ובוודאי ארגון כה מגוון כמו החברה להגנת הטבע – מציב אתגרים ייחודיים.

החברה להגנת הטבע היא מותג, ארגון בן 65 שנה שהוא אייקון ישראלי שורשי ומשמעותי, ומהווה עוגן עיקרי בשמירת הטבע בישראל. אני חשה אחריות רבה לעמוד בראש ארגון זה בו צמחתי, ולהצעיד אותו קדימה".

מה דעתך על ניהול נשי בישראל? 

"למרות שיש יותר ויותר נשים בתפקידי מפתח, אין ספק שאין ייצוג מספק של נשים בתפקידים בכירים בישראל, כמעט בכל המגזרים, ואנחנו רחוקים מאוד מייצוג של נשים בתפקידים כאלו, באופן המייצג את חלקן של נשים באוכלוסייה. מניסיוני האישי כאישה עובדת, ובתפיסת העולם שלי כמנהלת, אני מאמינה כי המפתח להצמחת נשים לתפקידים בכירים – הוא דרך הענקת גמישות רבה, פתיחות להסדרי עבודה ייחודיים, מתן אחריות אישית וחופש לניהול וארגון הזמן, והימנעות ממדידת ההישגים בעבודה במונחים המקובלים של שעות עבודה או שעות נוכחות במקום העבודה. אני מאמינה שככל ששדרת הניהול תכלול יותר נשים – נחיה בחברה טובה יותר".

מהם האתגרים העומדים בפניך כאישה בתפקיד בכיר? 

"איני חשה באתגרים ייחודיים בתפקיד הנובעים מהיותי אישה. לשמחתי, בתחום הסביבה יש נשים רבות בתפקידים בכירים, ולשמחתי, החברה להגנת הטבע, בה עבדתי וצמחתי רוב שנותיי, תמיד אפשרה לי להמשיך ולהתקדם, לבצע תפקידים בעלי אחריות רבה, גם בשנים בהן התמרון בין הבית לעבודה הוא קשה יותר. אני חשה אחריות להמשיך ולאפשר זאת לכל הנשים בחברה להגנת הטבע, ולכל ההורים הצעירים בכלל. החברה להגנת הטבע, שמחצית מחברי ההנהלה הן נשים, מציעה שוויון מלא בין המינים בכל הדרגים. העובדים אצלנו זוכים להגשים, ליהנות ולהשפיע לאורך זמן על חייהם האישיים והמשפחתיים, ועל הסביבה כמובן".

כיצד מצליחים לתמרן בין המשפחה, האימהות והניהול?

"אוי, שאלה קשה…. לתפקיד אותו אני ממלאת כעת הגעתי כאשר שלושת ילדי כבר בוגרים, הצעיר בהם היה בן 16 כאשר נכנסתי לתפקיד, כך שזו לא חוכמה…

באופן כללי, איני יודעת האם יש תשובה טובה לדילמה בלתי אפשרית זו, ואיני מתגעגעת לשנים בהן התמרונים הללו היו קשים כל כך… הטבע העניק לנו, הנשים, את הזכות להרות, ללדת ולהניק, חוויה וזכות גדולה וחסרת תחליף, הנובעת מהמבנה הביולוגי שלנו. בשנים בהן נולדו הילדים בחרתי למצות ולחוות את הזכות הזו, והארכתי את כל חופשות הלידה כדי להמשיך להניק לאחר תום חופשת הלידה הקבועה בחוק.

הייתי חוזרת על כך גם היום, ואף יותר, גם ב"מחיר" של קידום איטי יותר במקום העבודה. אני מכירה נשים, אימהות מדהימות, שבחרו אחרת. בעיני, המפתח לשוויון ההזדמנויות לנשים הוא החופש לבחור את מה שנכון לכל אחת ואחת, ואלו בחירות שונות בכל שלב בחיים. אני מאחלת לכל אם להימצא במצב בו חופש הבחירה פתוח בפניה, מבלי לחוש תחושה של החמצה, אילוץ או ויתור – בכל תמהיל בו תבחר בין אימהות לניהול. אני מצפה ממקומות העבודה לאפשר את הבחירה הזו, תוך מתן היכולת לכל אם למצות את כישוריה מבלי לוותר על מלוא חוויית האימהות.

כמה שעות ביום את עובדת?

"אני רואה בתפקיד שלקחתי על עצמי סוג של שליחות, ובתקופה בה אני מכהנת, בחרתי להתמסר לה באופן מלא. איני יכולה להתייחס לעבודה במונחים של שעות עבודה. אמנם אני מקפידה מאוד להקדיש זמן לתחביבים ולעיסוקים אישיים בתחומי העניין הרבים שיש לי, אבל אני חשה שלאורך תקופת כהונתי, אני במעין מסע, שלכל אורכו מונח תרמיל כבד על כתפי כל העת, גם בעת עצירות למנוחה. חשוב לי להדגיש, כי בצד תחושת החובה והשליחות, אני נהנית מאוד מהתפקיד אותו אני ממלאת".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה