המגזר הפרטי ה"לא מאורגן" זקוק לכלים כדי להתמודד עם הפרות משמעת

המגזר הפרטי ה"לא מאורגן" זקוק לכלים כדי להתמודד עם הפרות משמעת

עו"ד אריק שלו: "סוגיית המשמעת אינה מפותחת דיה בחקיקה ומעסיקים במגזר הפרטי עדיין מתקשים להתמודד עם סוגיות של אכיפת משמעת בעבודה"

שיתוף

מהי עבירת משמעת? באילו אלמנטים עלינו להתחשב בבואנו להתמודד עם עבירת המשמעת (חוקים, הסכמים, תקנות ונהלים, בירור של תלונה פלילית וכדומה)? ומה ההבדל בין אכיפת משמעת בסקטור הפרטי לסקטור הציבורי? בהרצאתו בכנס דיני עבודה 2015 יענה עו"ד אריק שלו על שאלות אלו ויציג את הכלים העומדים לרשות המעסיק בבואו להתמודד עם עבירת משמעת תוך התייחסות לפסיקה (שימוע, השעיה, פיטורין תוך שלילת הודעה מוקדמת, פיטורים תוך שלילת פיצויים).

עו"ד אריק שלו, מנכ"ל ובעלים של משרד עורכי הדין אריק שלו ושות', שהוא כיום אחד המשרדים הגדולים בארץ אשר עיקר פועלם תחום דיני העבודה. המשרד מייצג אלפי עובדים ומעסיקים מכל קצות קשת התעסוקה, בסוגיות מגוונות בדיני העבודה והביטוח הלאומי.

ערב הכנס, עו"ד שלו העניק ריאיון בלעדי לאתר משאבי HRus, המאפשר לכם מנהלי משאבי אנוש לקבל טעימה קטנה מהתכנים שאותם הוא עומד להציג בכנס.

איך מגדירים מהי משמעת או בעיית משמעת בארגון הפרטי?
עו"ד אריק שלו: אפתח ואומר שנושא המשמעת אינו מפותח דיו בחוק והוא כמעט שלא מקבל מענה. אפשר להגיד שסוגיית המשמעת בראי החוק היא עדיין ראשונית. יחד עם זאת, אפשר לזהות בבירור מגמת זליגה של הוראות החוק מהמגזר הציבורי למגזר הפרטי – דרך הפסיקה.

הדין הציבורי מפותח מאוד באופן יזום. יש לנו בארץ גופים, מהממשלה ועד לוועדי עובדים חזקים, שיש להם אינטרס מובהק לשמור על שירות מדינה תקין ומסודר. זה חלק מהבסיס השלטוני. אז אנחנו רואים מה אומר הדין המשמעתי הציבורי ואיך אפשר לקבל תובנות ועקרונות מנחים לתחום המשמעת במגזר הפרטי.

ברגע שמסתכלים על הדין המשמעתי במגזר הציבורי, נהיה קל יותר להגדיר: מה היא עבירת משמעת? מה המדרג לעבירות משמעת? איך מתמודד הדין הציבורי עם עבירת משמעת כזו או אחרת? האם ואם כן כיצד נשמר עקרון המידתיות מול הענישה המשמעתית?

הדין הציבורי רואה לעתים בעבירה הפלילית עבירת משמעת. משמע, עובד שביצע את אותה עבירה עשוי לעמוד לדין משמעתי במקום העבודה. יש אמון בין עובדי הציבור לציבור וצריך לשמור עליו. עבריין בנסיבות מסוימות לא יוכל להמשיך בתפקיד ציבורי. אנחנו טוענים שאם עובד במגזר הפרטי ביצע עבירה, יש לעיתים מקום לגזור מהדין המשמעתי את ההתייחסות השיפוטית.

איזה סיכון מסתמן לעובד העובר עבירה פלילית במגזר הציבורי ולעובד במגזר הפרטי?
עו"ד אריק שלו: במגזר הציבורי אם העבירה הפלילית משליכה על האמון שבין החברה לעובד, בנסיבות אלו, ייתכן בהחלט כי יפתחו הבליך משמעתי כנגדו. במגזר הפרטי אין הליך שמחייב מעסיק לפתוח בהליכי משמעת כנגד אותו עובד, עם זאת, יכול וניתן לגזור מהדין המשמעתי בבואנו לבחון כיצד יש להתייחס לעבירות פליליות מסוימות בהתאם לנסיבות. ניתן אף להרחיק לכת ולומר כי במקרים מסוימים תחול "חובה" על מעסיק להתייחס לאותה עבירה פלילית במסגרת חובת הנאמנות שלו ללקוחותיו.

מה אנחנו כמעסיקים במגזר הפרטי צריכים לדעת על סוגיית המשמעת בראי החוק והפסיקה?
עו"ד אריק שלו: חשוב לציין שהדין המשמעתי, מטרתו המוצהרת, אינה להעניש, אלא לשמור על סדר ומנהל תקין. במקרה של המגזר הפרטי, המשמעת באה לשמור על ניהול תקין של בית העסק וסביבת העבודה.

במהלך הכנס אבחן מהן הסנקציות האפשריות בדין הציבורי וכנגד, מה מאפשר הדין הפרטי. לאחר מכן, אנסה לסקור את אופן השימוש באותן הסנקציות, לענות על שאלות נפוצות ודילמות שכיחות כגון:
– מתי שוללים מעובד הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים?
– מהם הסיכונים בשלילה?
– על מי חל נטל ההוכחה?
– מהם השיקולים שמעסיק צריך לקחת כשהוא מחליט על שלילה?

במסגרת הרצאתו יציג עו"ד שלו פסיקות המתייחסות ספציפית למקרים מהסוג הזה על מנת להציג כללי מפתח מכוונים במקרה של עבירות משמעת במגזר הפרטי.

נפתחה ההרשמה לכנס דיני עבודה 2015! בואו להרחיב את הידע שלכם בדיני עבודה

לפרטים והרשמה לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה