שיתוף

איך יכול מעסיק להתמודד עם עובד שרוצה לעזוב את החברה, אלא שבמקום להתפטר, הוא (העובד) עושה כל נזק אפשרי כדי שיפטרו אותו, במטרה לקבל את פיצויי הפיטורים.

הדרכים ללחוץ על המעסיק לפטר את העובד הן רבות ומגוונות. החל בהאטה מכוונת של קצב העבודה, ירידה חדה בפרודוקטיביות ובאיכות העבודה, היעדרויות תכופות ובלתי מוצדקות, איחורים, והפרות משמעת נוספות.

חשוב להדגיש, כי בתי הדין לעבודה דורשים מהמעסיקים למצוא דרכים כדי להמנע מפיטורי העובד.

אם המעסיק לא יוכל להוכיח בבית הדין כי הוא עשה כל שביכולתו כדי ללכת לקראת העובד, ולמצוא עבורו תפקידים חלופיים, הוא עלול להיות מואשם בפיטורים שלא כדין.  

הסיבות לפיטורים חייבות להיות לאחר שיקול כל האופציות, ועליהן להיות ענייניות ומוצדקות.

ברגע שיש סיבה מוצדקת לפיטורים, על המעסיק להתחיל בהליך שימוע, במסגרתו מוזמן העובד לשימוע בו יוצגו בפניו הטענות נגדו והוא יוכל להתגונן מפניהן.

לשם כך יש לפרט במכתב הזימון לשימוע את הסיבות לכך שהעובד נקרא לשימוע, ויש לתת לו מספיק זמן להערך אליו ואף לאפשר לו להביא איתו מייצג שיטען את טענותיו.

אם כן, מה ניתן לעשות במקרים בהם העובד לא ממלא את תפקידו כפי שמצופה ממנו במטרה לקבל פיצויי פיטורים.

ראשית, יש להדגיש, כי פיטורי עובד תוך שלילת פיצויי פיטורים הם דבר שבתי הדין מאשרים רק באופן חריג ורק במקרים קיצוניים.

הם יאשרו שלילת פיצויי פיטורים או חלקם, רק אם המעסיק מביא בפני בית הדין תשתית עובדתית (עם הוכחות) שממנה עולה, כי העובד הפר משמעת באופן סדרתי, הוזהר על ידי המעסיק והתעלם מכך, גרם נזקים חוזרים ונשנים לרכוש ו\או למוניטין החברה ובאופן חד משמעי עולה מכל התנהגותו כי הוא נוהג כך במתכוון כדי להיות מפוטר ולקבל את הפיצויים.

צריך לקחת בחשבון שעובד כזה שתובע את המעסיק בבית הדין לעבודה, כדי שהאחרון ישלם לו פיצויי פיטורים, עלול להגיש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה, במקרה שבית הדין האיזורי לעבודה ידחה את תביעתו.

בית הדין הארצי לעבודה יפסוק לטובת המעסיק שלילת כל הפיצויים או חלקם, רק במקרים קיצוניים ביותר.

מהפסיקה הקיימת עולה, כי השאלה אם התנהגות מסויימת מצדיקה פיטורים מידיים בלי פיצויים תלויה במידה ובדרגה של הפגיעה במעסיק ומידה זו נתונה לשיקול דעתו של בית הדין.

לדוגמה, במקרה מסויים פסק בית הדין לעבודה שיש לשלול מהעובד רק 30% מפיצויי הפיטורים ואת דמי ההודעה מוקדמת, ולא את כל פיצויי הפיטורים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה