שיתוף

עובדים וארגונים כאחת חוששים ממצב בו הרובוטים, הבינה המלאכותית ובאופן כללי מצב לשל אוטומציה מלאה במקום העבודה תייתר את עבודתם של בני האדם.

אלא שהמציאות, לפחות בעשורים הקרובים צפויה להיות שונה לחלוטין. יותר ויותר מתברר כי רובוטים במקומות עבודה מביאים איתם הרבה יותר יתרונות מאשר חסרונות.

הם משדרגים את יכולתה של החברה להצליח, ובה בעת משפרים ומשדרגים את חייהם של עובדים אנושיים באותה חברה. כדי להפחית תא מידת הלחץ והחרדה של העובדים בעת כניסת הרובוטים לארגון, כדאי וחשוב לחלוק עם העובדים את היתרונות שהם יכולים להינות מהם.

להלן כמה יתרונות שהרובוטים מביאים איתם, ושיכולים להוות יתרון מהותי עבור העובדים האנושיים:

1 בטיחות בעבודה

בטיחות בעבודה היא אחד היתרונות הבולטים של שימוש ברובוטיקה. מכונות כבדות, מכונות שפועלות בטמפרטורה חמה, עבודה בגובה וחפצים חדים עלולים לפגוע קשות בבני אדם, וזה אכן מה שקורה במציאות.

ברגע שמטילים על הרובוט לבצע את העבודות היותר מסוכנות, מגדילים את מידת הבטיחות של בני האדם, ומקטינים את ההוצאות על בריאות ופיצויים לנפגעים.

עובדים שעובדים בתפקידים מסוכנים ישמחו מאוד שרובוט יקח מהם את החלקים המסוכנים של עבודתם.

2 מהירות

לרובוטים אין הסחות דעת, הם לא יוצאים להפסקות, והם לא מרכלים. הם לא מבקשים לקחת חופשות בזמנים לא מתאימים, לא מבקשים ללכת הביתה שעה מוקדם יותר.

הם לא מושפעים לרעה מתחושות שפוגעות בעבודתם כמו למשל לחץ, חרדה וכו. אין להם צורך להיות מוזמנים לפגישות עובדים, לא צריך לתת להם פידבק, ולא צריך לתת להם ימי מנוחה ושעות מנוחה. סביר להניח שניתן לתת להם לעבוד גם בשבת, ברגע שניתן יהיה לפתח מנגנון הפעלה המבוסס על עקרון 'שעון שבת'.

במילים אחרות, רובוטים יכולים לעבוד כל הזמן, והתוצאה היא האצת העבודה. לא צריך לשלם להם שעות נוספות, והם מאפשרים לעובדים האנושיים לא להגיע למצב של תשישות בגלל עומס רב מדי בעבודה כאשר צריך לעמוד בלוחות זמנים צפופים.

3 ריכוז ועקביות

הרובוטים לא סובלים מהפרעות קשב וריכוז ולא מגיעים עם מצב רוח רע לעבודה שפוגע להם בריכוז. ומאידך, הם לא צריכים לחלק את תשומת לבם בין שפע של דברים. הם עושים את העבודה המוטלת עליהם, בלי להיות תלויים בעבודה של אנשים או רובוטים אחרים.

אין להם מקרי חירום שמסיחים את דעתם, לא צריך להעביר אותם מקום למקום כדי להשלים משימה. הם תמיד נמצאים במקום שהם ממוקמים, עושים את עבודתם ברצף.

הם תמיד שם, והם עושים בדיוק את מה שהם אמורים לעשות. למעשה, בתפקידים מסויימים, רובוטים הם הרבה יותר יעילים ואמינים מאשר עובדים שהם בני אדם.

4 איכות ללא פשרות

הרובוטים תמיד יספקו את אותה איכות שהם מתוכננים לספק. הסיבה לכך היא שהם מתוכנתים לביצוע תנועות מדויקות עליהן הם חוזרים שוב ושוב.

המשמעות היא שהם הרבה פחות נוטים לעשות טעויות. במובנים מסוימים, רובוטים מגלמים בתוכם גם עובד מהמניין וגם בקרת איכות.

אין להם 'שגעונות' והעדפות, ויש להם אפשרות לבטל טעויות אנוש שמתבצעות על ידי בני האדם שעובדים לצידם. התוצאה היא מוצר מושלם בכל פעם.

5 העובדים האנושיים – מאושרים יותר

המשימות המוטלות על רובוטים הן בדרך כלל משימות שבני אדם אינם אוהבים לעשות. הדוגמה האולי טריוויאלית ביותר היא מכונות הקפה שהחליפו את הצורך של פקידות ומזכירות להכין קפה לאורחי המנהלים, ובכך פינו להן זמן לעבודה חשובה ודחופה יותר.

כאמור, על רובוטים מוטלות בדרך כלל משימות שאנשים אינם נהנים במיוחד לבצען. מדובר בעבודות פיזיות פשוטות שאינן דורשות חשיבה, משימות שדורשות תנועה חוזרת ומשעממת, או משימות מסוכנות.

סביר להניח שהעובדים האנושיים ישמחו ואף יהיו מאושרים, אם יוכלו להתמקד בעבודה מעניינת יותר, שפחות תשחק אותם. בזמן שיתפנה להם הם יוכלו לנצל כדי ללמוד ולהתמחות בביצוע משימות שלפני כן לא יכלו לחלום עליהן.

אפשר לעניין אותם בפרויקטים מתוחכמים יותר וחדשניים יותר וכד. ברגע שהם יבינו שהרובוטים מורידים מהם רק את הנטל של המשימות השוחקות והמסוכנות, סביר להניח שהם ישמחו להשאיר את המשימות הללו לרובוטים.

בסיכומו של דבר, רובוטים לא אמורים להזיז הצידה את העובדים האנושיים ולהותירם מובטלים. כפי שכתבנו כאן בכתבה: איך קרה שההשתלטות הצפויה של הרובוטים מעלה את קרנם של מנהלי ההדרכה, הרובוטים מאפשרים לעובדים אנושיים ללמוד, להתמחות ולהגביר את התמחותם, ובה בעת להעלות את עצמם במדרגות התפקידים.

הם לא מזיזים את העובדים האנושיים הצידה והחוצה ממקום העבודה, אלא משנים את המשימות של בני האדם שעובדים לצידם.

יתרה מכך, עבודתם של הרובוטים זקוקה עדיין לעובדים אנושיים שיבצעו ניטור ופיקוח. זאת ועוד, ככל שהחברות יצטרכו יותר רובוטים, וככל שיגדל מספר והיקף המשימות שיוטלו על הרובוטים, כך יהיה יותר צורך באנשים שיפתחו מערכות מתוחכמות לפיתוח הרובוטים.

ארגון שמכשיר את עובדיו לעבוד עם רובוטים, מעניק להם סיבה להישאר בחברה ואף מגביר את המוטיבציה שלהם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה