שיתוף

הכשרה תוך כדי עבודה היא שיטה ללמד את העובדים מיומנויות חדשות ולהקנות להם ידע, לצורך משימות ספציפיות, במקום העבודה.

שיטה זו מיועדת ללמד את העובדים בתוך סביבת העבודה שלהם וכאשר הם ממשים את המיומנויות והכישורים הנלמדים, תוך כדי עבודה. היא משתמשת בכלים, בידע ובציוד הקיימים, כדי להקנות מיומנויות חדשות לעובדים, כדי לשפר את עבודתם.

יש 3 חששות עיקריים של ארגונים הקשורים להכשרת עובדים והגברת המיומנויות שלהם, שהכשרה תוך כדי עבודה יכולה לפתור:

1 החשש מכך שהכשרה כרוכה בעלויות גבוהות:

יש ארגונים שנמנעים מלשלוח את העובדים להכשרה כי הם חוששים שזה יקר מדי עבורם. הכשרה תוך כדי עבודה, לעומת זאת, כרוכה בעלויות נמוכות יחסית, שכל ארגון, גם אם הוא עסק קטן, יכול להרשות לעצמו.

יש להתייחס אל הכשרות העובדים כאל השקעה, בדיוק כמו השקעות האחרות שמתוקצבות על ידי הארגון. יתרה מכך, זוהי השקעה שיכולה לסייע למעסיק לשמר את רוב עובדיו לאורך זמן.

פרט לכך, הכשרה תוך כדי עבודה מאפשרת למעסיק לנצל מיומנויות, ציוד, מקום וכלים שהם כבר זמינים. המשמעות היא שצריך השקעה נוספת קטנה יחסית כדי להפוך זאת למציאות.

2 חשש מכך שהכשרה גוזלת זמן יקר מהעובדים:

הנושא של הכשרה שגוזלת זמן מהעובדים הוא שיקול של ארגונים שלא יודעים מהי בדיוק הכשרה תוך כדי עבודה ומה היתרונות שלה, ולפעמים משמש כתירוץ שלא להכשיר עובדים.

אין ספק שכל הכשרה, גם כשהיא מתבצעת תוך כדי העבודה עצמה, לוקחת זמן. ולמרות זאת, מדובר בזמן שמושקע בעתיד החברה.

אחרי הכוח, עובד שרכש מיומנות, הוא עובד שלוקח לו בסופו של דבר הרבה פחות זמן לסיים משימה, לעומת עובד שאינו מיומן. כך שבסופו של דבר, בטווח הארוך, מדובר בחסכון בזמנו של העובד ובחסכון זמן לארגון.

3 חשש להשקיע בהקניית מיומנויות שלעובדים כבר יש אותן, בשל העדפת הארגונים לגייס עובדים שכבר רכשו את המיומנויות הנדרשות עוד בטרם הצטרפו לארגון:

אחד הדברים שמנהלי משאבי האנוש מתמקדים בהם בעת גיוס עובדים, הוא בכך שהעובדים שגוייסו כבר מגיעים עם מערך המיומנויות הנדרשות והנכונות.

לכן יש ארגונים שמאמינים שלעובד אין צורך במיומנויות חדשות, משום שאין צורך להכשיר את העובדים שוב באותם כישורים שכביכול כבר יש להם.

אלא שהמציאות היא, שגם עובד שמגיע עם סט מיומנויות מאוד נדרשות, זה בדרך כלל לא יהיה סט הכישורים המדוייקים שהארגון זקוק להם עבור סוג המשימות הספציפי של כל עובד.

פרט לכך, דברים משתנים מאוד מהר, ותמיד יש צורך בריענון מיומנויות ורכישת מיומנויות חדשות שיענו על הצרכים המשתנים. לכן חשוב לפתח את מיומנויות העובדים גם לאחר גיוסם.

בסיכומו של דבר, הכשרת עובדים והקניית מיומנויות תוך כדי עבודה ובמהלכה, זהו צעד מאוד מועיל עבור כל עסק, בין אם הוא קטן, בינוני או גדול.

הכשרה כזאת מאפשרת לארגון מצד אחד לחסוך בזמנם של העובדים ובעלויות, ומצד שני, לשמור על הידע של העובדים מעודכן כל הזמן ולהשאר תחרותיים בתחום העיסוק ובענף בו הארגון פועל.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה