גברים מרוויחים ב- 20% יותר מנשים במרבית המדינות בעולם

גברים מרוויחים ב- 20% יותר מנשים במרבית המדינות בעולם

דו"ח השכר העולמי הדו-שנתי של ארגון העבודה של האו"ם אשר פורסם השבוע, מראה כי גברים ברחבי העולם מרוויחים יותר מנשים ומפרט את הסיבות העיקריות לכך

שיתוף
אפליה מגדרית

אפליה מגדרית

גם בסוף שנת 22018 ועל אף המהפכה המגדרית, גברים עדיין משתכרים ב- 20% יותר מנשים, במרבית המדינות בעולם.

דו"ח השכר העולמי הדו-שנתי של ארגון העבודה של האו"ם אשר פורסם השבוע, מראה זאת במפורט ואף מפרט את הסיבות העיקריות לאפליית השכר המגדרית.

אז מה יכולות להיות הסיבות העומדות מאחורי פערי השכר המגדריים? הדו"ח מראה כי החינוך אינו, ברוב המדינות, הנושא המרכזי אלא הנשים.

נשים ממשיכות להיות מיוצגות בקטגוריות מסורתיות של גברים ובקטגוריות דומות, נשים עדיין משתכרות פחות מגברים בעקביות. גם כאשר ההישגים החינוכיים שלהן טובים באותה מידה או טובים יותר מאלו של גברים בעיסוקים דומים.

קיטוב מגדרי אף הוא  גורם חשוב: הדו"ח מראה כי באירופה, למשל, עובדת בארגון עם רוב נשי יכולה לזכות "לעונש שכר" ואפליה בשכר של 14.7% בהשוואה לעבודה בארגון בעל תכונות פרודוקטיביות דומות, אך בתמהיל מגדרי שונה.

עוד הדו"ח מראה, כי אמהות מביאה ל"עונש שכר" שיכול להימשך לכל אורך חיי עבודתה של אישה בעוד שמעמד האבהות קשור באופן מתמיד עם פרמיית שכר.

חלק שלישי של הדו"ח מציע מספר צעדי מדיניות רצויים שיוכלו להשיג שכר שוויוני יותר בין נשים לגברים.

מהספרות האחרונה עולה, כי במדינות שונות הפער המגדרי בתשלום נובע לפחות בחלקו ל "פער שכר האמהות", המוגדר כפער השכר בין אמהות ולא אימהות. שכר נמוך יותר מוצע לאמהות והוא עשוי להיות קשור למספר
של גורמים, ביניהם: הפרעות בשוק העבודה או הפחתה בזמן העבודה, תעסוקה בעבודות ידידותיות יותר למשפחה שהן בשכר נמוך יותר; או סטריאוטיפיות בגיוס וקידום נשים ברמת הארגון אשר "מעניש" את הקריירות של
אמהות.

באופן כללי, ההשתתפות הנמוכה בשוק העבודה של נשים מול גברים היא תופעה עולמית. ללא קשר לרמת הכנסה
בכל המדינות ובכל קבוצת גיל, שיעורי ההשתתפות של נשים תמיד מתחת לגברים. בחלק מהמקרים (כמו מצרים) השיעור נמוך בהרבה, ואילו בכמה אחרים (הפדרציה הרוסית, דרום אפריקה, ויאטנם) ההבדל
מסומן פחות.

עבור רוב המדינות, המגמה בשיעורי ההשתתפות נשים מתחילות להיפרד עוד יותר מזה של גברים בגיל 25-35 שנים
עם תחילתה של תקופת האמהות.

לבסוף, רק כמה מן המדינות המוצגות בדו"ח (ארמניה, אוסטרליה, מונגוליה, פיליפינים, רוסיה, אוקראינה) שוקלות "להקפיץ בחזרה" לשוק העבודה את הנשים. ברוב הארצות האחרות נראה כי לאמהות יש אפקט לטווח ארוך.

מדינות הפער המגדרי של השכר מתרחב בהדרגה מן הצעיר עד המבוגר. מה שמדהים הוא שבכל הארצות, למעט בארבע המדינות (אוסטרליה, בנגלדש, סין, הפדרציה הרוסית), פער השכר המגדרי חיוביים בנקודת כניסה לשוק העבודה. תכונה בולטת נוספת היא כי בכמעט כל המדינות – למשל, הרפובליקה של קוריאה, הפדרציה הרוסית וארה"ב – ככל שהפער גדל, הוא הופך ל"קפיצה" לאחר המחזור הראשון.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה