על היכולת האנושית ללמידה והפנמת שינויים ארגוניים

על היכולת האנושית ללמידה והפנמת שינויים ארגוניים

דר' אשר עידן: רק דרך רפורמה במערכת החינוך נוכל להתברג ב-15% המעמד העליון הגלובלי ולא להפוך לפועלי העולם הגלובלי

שיתוף
שימוש ברשתות חברתיות בארגון

דר' אשר עידן, מרצה וחוקר באקדמיה (אוניברסיטת בר אילן והאוניברסיטה הפתוחה) נבחר לשאת הרצאה בכנס השנתי למשאבי אנוש שיתקיים ב-25/26 במרץ. במסגרת הרצאתו, ד"ר עידן יתמקד בנושא הפערים בין המוח האנושי ויכולת האדם ללמוד ולהשתנות, לקצב המטורף של השינויים הנדרשים כיום לסגירת פערים בין שינויים ארגוניים לקצב האנושי הרגיל והטבעי של למידה.

דר' אשר עידן, ששימש בעבר יועץ לשר החינוך ולמנכ"ל משרד החינוך בתחומי הדרכה ולמידה בסביבת אינטרנט עתידית, היה חבר הוועדה לעסקים קטנים, ומחבר הספרים " מדריך עידן למאה ה – 21" ו"הכוח החמישי – כוח הרשתות". במסגרת ההרצאה שלו בכנס, ד"ר עידן יציג תוצאות מחקרים, עם ממצאים חדשים בתחום הביקוש לעובדים בעקבות כוח הרשתות ואיך הטכנולוגיה והרשת יכולות לפתור את הבעיה לביקוש החדש שנוצר בעולם החדש.

אתה מרבה לדבר בהרצאות שלך על הכוח הכלכלי שנקרא צ'ינדיה. תוכל להסביר את התופעה מנקודת מבטך?
ד"ר אשר עידן: האינטרנט, ובמיוחד הרשתות החברתיות, הופכות את העולם לכפר גלובלי שבו עולה כוח כלכלי חדש שנקרא צ'ינדיה, שזה חיבור של המילים סין והודו (צ'יינה-אינדיה). הגוש החדש, צ'ינדיה, מונה כיום 2.5 מיליארד תושבים. אותם 2.5 מיליארד תושבים צפויים לעבור תוך עשור אחד מבחינה כלכלית את גוש אירוק"ה (גוש אמריקה-אירופה, אליו גם ישראל משתייכת). זאת בשל שתי סיבות: ראשית, בגלל שהכוח החמישי, כוח הרשתות, הופך כמות לאיכות, כי כל אוכלוסייה שיש לה רשת בסמארטפון מתחילה לזנק לא לפי מספר האנשים ברשת, אלא לפי מספר האנשים ברשת בריבוע. למשל, אמנם מספר תושבי צ'ינדייה הוא רק פי 2.5 מאירוק"ה, אבל מהרגע שהם עולים לרשת, עצמתם הכלכלית והטכנולוגית עולה פי 6.25! (2.5 בריבוע). שנית, בגלל שבצ'ינדיה נמצא כיום המאגר החזק ביותר של מהנדסים, מתכנתים ורואי חשבון מוכשרים.

חוזק המאגר נקבע לפי עלות-תועלת, דהיינו מקסימום כישרון עם מינימום שכר. המאגר הזה חזק יותר מהמאגר המצוי באירוק"ה, כי הרבעון הכי מוכשר בצ'ינדייה הוא יותר מכל הרבעונים (נמוכים, בינוניים ומוכשרים) באירוק"ה. הם משתכרים רק בין רבע לעשירית ממאגר בעלי המקצועות הללו באירוק"ה. המסקנה הנובעת מכך היא שאפשר להעסיק את המוכשרים ביותר בצ'ינדיה בפחות ממה שעולה להעסיק את הבינוניים בארוק"ה. כתוצאה מכך, מעמד הביניים בצ'ינדיה עלה תוך דור אחד, מ-20% ל-40% (שזה תוספת של חצי מיליארד אנשים למאגר מעמד הביניים הגלובאלי). וזה לוקח לנו כוח עבודה! זה מוביל להתמוטטות מעמד הביניים בישראל ולא רק בישראל. בגלל זה אנשים יצאו להפגין בשדרות רוטשילד! אבל זו בעיה גלובלית שלא ביבי, לא הרצוג, לא בנט ולא לפיד יכולים לפתור.

בעיית מעמד הביניים שלנו בארץ היא חלק משינוי בכוח העבודה הגלובלי. זה למעשה אומר שעבודה תעבור למהנדסים, מתכנתים ושאר בעלי מקצוע בצ'ינדיה במקום להגיע אלינו. הם מסוגלים לעבוד טוב יותר יחסית לעלות העסקתם, ולכן כדאי לעולם הגלובלי להעביר לשם עבודה.

ההשלכות של כך הן שהכוח החדש – צ'ינדיה – משנה את המושג של מזרח מערב. המערב (ארה"ב ואירופה) יהפוך למספר 2. צ'ינדיה תהיה המעצמה החזקה ביותר.

אנחנו, כאן במערב, מתקשים לראות באותם סינים הודים (בעיקר הודים), כמי שמהווים איום על הביטחון הכלכלי שלנו. רובנו עדיין לא מאמינים שאיזה הודי אחד יתפוס את מקום העבודה שלנו ואנחנו בטח שלא רואים בו כמי שמאיים על היציבות של מדינות המערב החזקות. מה אתה אומר למערביים השאננים שבינינו?
ד"ר אשר עידן: הטכנולוגיה החדשה פורצת. פייסבוק, גוגל, סמרטפון… מתפשטים. הצ'ינדים מלאים בגאדג'טים. הם מחוברים וואטסאפ, לגוגל, לטוויטר… יש להם יותר ידע בכיס מכפי שיש בספריה באוניברסיטת תל אביב. לכן המדינות שידעו למנף את העצמה של הרשת בכיס, יוכלו להתחרות בעולם החדש הזה.

העולם החדש הזה מוביל לכך שמעמד הביניים נשחק והוא יעלם. מה שיישאר זה 15% מעמד גבוה בלבד ומעמד הפועלים הנמוך גדל ל-85%. זה לא יהיה מעמד לוקאלי, במדינה אלה זה יהיה מעמד האוניברסאלי / הגלובאלי. ואז נשאלת השאלה איך מגדילים את הנתח של ישראל מתוך 15% המעמד העליון הגלובלי ומקטינים את הנתח שלה מ-85% מעמד הפועלים הגלובלי?

איך מגדילים את הנתח של ישראל במעמד העליון בעולם הגלובלי?
ד"ר אשר עידן: רק דרך שינוי מערכת החינוך! אנחנו חייבים רפורמה במערכת החינוך על מנת לתת לכמה שיותר עובדים ישראליים סיכוי של ממש להתברג ב-15% מעמד העליון הגלובלי. זה אומר שאסור לנו לפנות לכיוון של חינוך מקצועי שכן אז אנחנו גוזרים על עצמנו עתיד של עבדות או בטלה.

כאשר אנחנו שואלים את עצמנו איך צריכה להראות מערכת החינוך, אנחנו צריכים להסתכל על קליפורניה כדוגמה. אפשר ללמוד מקליפורניה שמייצרת הצלחות מטאוריות כמו פייסבוק, אפל ו-גוגל, ששווי השוק שלהן הוא כ-1,500 מיליארד דולר. הנתח של קליפורניה במעמד הגלובלי העליון גדול יותר מאירוק"ה ומארה"ב בכלל. לכן, נכון ללמוד ממנה איך בונים חינוך, כלכלה ואוניברסיטאות. דרך מערכת חינוך מיטבית שמאפשרת לנו להכין את הדור הבא למקצועות העתיד, נוכל להגדיל את הנתח שלנו ב-15% העליונים בעולם הגלובלי.

לפני עשר שנים, ב-2005, היו לנו טלפונים סלולאריים מדגם נוקיה, מוטורולה, בלקברי או אריקסון. היום, לכולנו יש גלקסי או אייפון. זה בגלל שגוגל ואפל מחקו את השוק הסלולארי. גוגל ואפל ניצחו בקרב הזה לא בזכות המהנדסים שלהם ולא דרך הייצור אלא דרך: עיצוב, חדשנות, שיווק, יצירתיות. אם נדע להכשיר את הדור הבא למקצועות העתיד ונדע לתת להם כלים להיות חדשניים, יצירתיים, יזמים… נוכל להגדיל את הנתח שלנו במעמד העליון של העולם החדש.

הדרך לעשות זאת היא לבטל את התכניות ללימודי מקצוע. לבטל את מוסד הבגרויות והפסיכומטרי. המדינה צריכה לסבסד השכלה ולממן סטרטאפים ולתמוך בהם. אם אנחנו לא נוכל לעשות את זה, זה יעבור לצ'ינדיה ואנחנו נישאר פועלים או מובטלים בעולם הזה.

מהרו להירשם לכנס השנתי למשאבי אנוש שיתקיים ב-25/26 במרץ!
לפרטים והרשמה יש ללחוץ כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה