יוזמה בנס: איך ניתן להטמיע חדשנות ויזמות בתרבות הארגונית

יוזמה בנס: איך ניתן להטמיע חדשנות ויזמות בתרבות הארגונית

אסי מויאל, נס טכנולוגיות בכנס משאבי אנוש: "להביא את הרעיונות של העובדים; רעיונות שמביאים ערך לחברה וללקוחותיה"

שיתוף
אסי מויאל מנהל חטיבת פתרונות למידה והדרכה בחברת נס טכנולוגיות

אסי מויאל, מנהל חטיבת פתרונות למידה והדרכה בחברת נס טכנולוגיות

"חדשות לבקרים עולה המושג (start up nation) והוא טיפה מאיים כי לא כולנו סטראט-אפיסטים. אלא שחדשנות זה הרבה יותר מסטרט אפ. חדשנות מגיעה מכל מיני מקומות. אחד מהם זו תרבות ארגונית. גם בתרבות ארגונית יכולה להיות חדשנות", דברים אלה אמר אסי מויאל, מנהל חטיבת פתרונות למידה והדרכה בחברת נס טכנולוגיות, בהרצאתו בכנס משאבי אנוש שנערך על ידי HRus ב-4 בפברואר.

"כשיצאנו לדרך, המטרה העיקרית שלנו היתה תרבות ושיח של חדשנות. רצינו ליצור תרבות של חדשנות. ועל הדרך יהיה נחמד אם יהיה רעיון או תהליך שמייצר ערך ארגוני. כל רעיון שיכול להיות רלוונטי עבור נס טכנולוגיות והלקוחות שלה.

"היו לנו כמה הנחות יסוד עבור התהליך הזה. אחד התהליכים הוא להסתכל פנימה, ולהגיד מה אני רוצה להוציא החוצה. בין אם זה עבור עצמנו כארגון או עבור ארגונים אחרים. הרעיון הוא: קודם נארגן את זה בתוך הארגון שלנו, ולאחר מכן נעודד לצאת עם זה החוצה. בשלב ראשון ליווינו את זה פנימה (בתוך הארגון).

"אחת מהנחות היסוד היתה שזוהי חדשנות הלכה למעשה. המטרה היתה לייצר באז, בכל מיני פלטפורמות. חלקן חדשניות. הרעיון היה להגיע אל כל האוכלוסיות. להגיע בכל מיני פלטפורמות, לרבות סרטונים, ואתר ווטסאפ שבנינו לטובת החדשנות, תוך דגש על נראות טובה שמעוררת עניין".

מה שצריך זה רעיון טוב ותוכנית ממוקדת ונגישה

"כל מה שצריך זה רק להציע רעיון טוב", אמר מויאל. "רצינו לרתום את המנהלים מצד אחד ומצד שני את העובדים. הפנייה למנהלים היתה חשובה כדי שהם יעודדו את העובדים, בלי זה, זה לא היה הולך טוב. והפנייה לעובדים היתה חשובה כדי שיבינו על מה אנחנו הולכים פה.

"יצרנו תוכנית ממוקדת ונגישה. וכחלק מזה פיתחנו פורטל ייעודי לעובדים כדי שידעו מה עליהם לעשות. כל ארגון צריך להחליט אל מי הוא פונה.

"אנחנו בחרנו לפנות לעובדים ולא למנהלים. המנהלים אמורים לעודד את העובדים לקחת חלק. אבל התוכנית פנתה בעיקר לעובדים שלנו בחברות השונות, כדי להביא את הרעיונות שלהם.

"דיברנו על רעיון שמביא ערך לנס טכנולוגיות וללקוחות שלה. זה יכול להיות שירות, מוצר, פתרון, או תהליך. והוא אמור להיות כרעיון. לא אמורים לפתוח ספרים ולהקים חברה".

ערך ללקוח ולחברה עצמה

"הרעיון הוא הערך ללקוח והערך לנס טכנולוגיות", הסביר מויאל. "היה צורך לפרט בפורמט תהליך ברור ופשוט. יצרנו טופס דיגיטלי שאינו מאיים כדי שכל עובד ירגיש בנוח לפנות לנס טכנולוגיות, גם כשזה לא קשור לפעילות של נס טכנולוגיות.

"גם כשזה לקוח מהחיים הפרטים. כל רעיון שיכול להתחבר. אנחנו אחר כך נחליט על הדרך שבה הרעיונות יתחברו. הרעיונות יכולים להגיע גם דרך השיח היומי במסדרונות בשיחות של העובדים.

"היה ליווי של התהליך, היו אבני הדרך של התוכנית, היה ציר זמן ברור וחיברנו תקנון. חשוב שהתהליך יהיה שקוף. חשוב שהעובדים שמשקיעים מזמנם יבינו שיש תהליך שקוף והוגן. נתנו להם טיפים כדי שיבינו איך לכוון את עצמם בכל התהליך.

"הפרס אמור לעודד את המקום שאנחנו רוצים לדבר עליו על החדשנות, לכן הפרס היה קשור בתערוכה שהיא סביב עולם החדשנות שמייצרת פאן.

"הוגשו כ-100 הצעות. ביצענו תהליך מאוד ברור עם קריטריונים ושיפוט כדי לתת ניקוד למאה ההצעות, וצמצמנו ל-10 רעיונות שעלו לגמר".

לתקשר את הרעיון היטב

"הרעיונות שעלו לגמר היו מאוד כלליים", אמר מויאל. "לכן התחלנו בהליך ניטור וליווי של הפתרון שרצו להציע, עם ליווי של מומחי יזמות, וסקטורים בכל מיני חברות הייטק וסטרטאפים, כדי לחדד את הפתרון בצורה יותר מדויקת.

"הענקנו ליווי של הצגת הרעיון לגבי איך להציג ולעטוף את כל הרעיון למצגת ממוקדת. כמו כן היתה הדרכה של יועצת ארגונית שליוותה אותם.

"אפילו היה מיתוג לכל רעיון ברגע שהם היו מוכנים להצגה. לא פחות חשוב היה להפיק אירוע גמר כמו שצריך ומתוקשר. תיקשרנו את הפיינליסטים כמו שצריך וקידמנו את הרגע הזה שעוד מעט מגיע הגמר.

"לקחנו שופטים מבחוץ ושופטים מבפנים שעוסקים בעולם חדשנות ויזמות, ושלא רק עוסקים בתקשורת פנים ארגונית. והרעיון שנבחר ממש מיושם לפתרון אצל לקוח".

העובדים כשגרירים

"העובדים הפכו לשגרירים", הדגיש מויאל. "וזהו ערך לא פחות חשוב מכל שאר הערכים שדיברנו עליהם. זה נכון לתהליך הזה אבל לא רק זה. חיבור העובדים לתהליך היה קריטי. אחרי הכול, חדשנות יכולה להיות רעיון לפתרון של הרבה דברים שהם כאן ועכשיו, ושהם לאו דווקא גבוהים ומיועדים לאנשים ספציפיים.

"תפקיד משאבי האנוש הוא מאוד קריטי להצלחה בתהליך הזה בארגון. כל הזמן חשבנו על הבאז, כדי להחזיק לאורך זמן להביא את הרעיונות הנכונים על ידי העובדים, תוך שילוב המנהלים.

"הרעיון היה לא להגיש סתם הצעה. אלא ליווינו את עשרת הצוותים לכל אורך הדרך, ונתנו תגמול הולם. פרס שהולם את הערך המשמעותי שהשגנו".

שיח של חדשנות

"זה קיים וזה חי", הסביר מויאל. "יצירת שיח של חדשנות. השיח הזה קיים בארגון גם עכשיו, וזה בא לידי ביטוי לא רק בתוכנית אחת. זה בא לידי ביטוי בעבודה השוטפת בשיח היומיומי.

"הרווחנו עידוד תוכנית יזמות ומחוברות עובדים בהרבה אתרים בארץ, בפרט לאור העובדה שהארגון מפוזר. הרווחנו ערך עסקי וחיזוק תדמית אצלנו ואצל הלקוחות.

"ומעבר לכך שעשינו משהו פנימי. ידענו איך לשדר את זה החוצה ללקוחות שלנו, ולשפר את התדמית של החברה, קודם אצלנו ואחר כך בחוץ.

"זה פתרון ארוז שאנחנו בנס טכנולוגיות יודעים להביא לתוך הארגונים, החל מבניית התקנון והדברים הטכניים של הפורטל, דרך כל המנטורים, בכל אחד מהתחומים, ועד להפקה הסופית. כל דבר נעשה בהתאמה לארגון. לכל ארגון מתאים משהו שונה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה