5 שיטות להגברת מחוברות עובדים בעזרת וידאו

5 שיטות להגברת מחוברות עובדים בעזרת וידאו

ג'יוואן ארי בוסתן, מנכ"ל יוג'ימדיה: “סיקור העובדים ועבודתם בווידאו, והפצת הסרט בארגון, מעניקים לעובדים תחושה של נראות, ותחושה שעבודתם משמעותית ומוערכת”

שיתוף
ראיונות וידאו

ראיונות וידאו

"וידאו הוא מדיום שמסוגל להמחיש רעיונות באופן מיידי, לספר סיפורים ולהכתיר גיבורים. התמונות והצלילים מפעילים רגשות במהירות ובעוצמה. רוב הזיכרון הקולקטיבי מבוסס וידאו. מכיוון שכך, וידאו הוא מדיום בעל השפעה עצומה על חיבור אנשים בכלל, ועל מחוברות עובדים לארגון, בפרט", דברים אלה אומר ג'יוואן ארי בוסתן, מנכ"ל יוג'ימדיה (YOJIMedia), בראיון ל-HRus.

"חשיבותה של מחוברות העובדים להצלחת הארגון נתפסת כיום כמובן מאליו. לכל ברור, כי מחוברות העובדים קריטית גם לאיכות העבודה, וגם כדי שיישארו בארגון לאורך זמן, ולא יתפתו לעבור לארגון אחר. אבל רק מעטים יודעים כמה בעידן המדיה הנוכחי יכול להיות שימוש בוידאו אפקטיבי בחיבור עובדים למקום העבודה".

מה הקשר בין וידאו למחוברות עובדים?

"מחוברות היא לא עניין של הגיון, אלא של רגשות. כל אחד רוצה להרגיש נראה, מוערך, משפיע, צומח, וכל אלה משפיעים על מחוברות לארגון.
אף על פי שוידאו מיוצר בכלים דיגיטליים, שהם לכאורה כלים טכניים 'קרים', הרי שבפועל, הוידאו הוא מדיום מאד רגשי, וייצרי. אפשר לראות מה קורה כשמצלמת וידאו נכנסת לחדר שיש בו אנשים. בדרך כזו או אחרת, כולם מגיבים אליה רגשית.

"וידאו יוצר חוויה חושית מאד עוצמתית אצל הצופה, והוא מדלג מעל מחסומים של היגיון ושל שפה מילולית. מצד אחד הוא אמנות, ומצד שני, הוא הדבר הקרוב ביותר למציאות ממשית. ומצד שלישי… שלא כמו אירוע מציאותי שמתרחש במקום נתון ובזמן נתון, וידאו ניתן להפיץ לצופים רבים, בזמנים שונים, וניתן לצפות בו שוב ושוב.

"יתרה מכך, באמצעות וידאו אנשים יכולים לראות את עצמם, ויכולים לראות זוויות ראייה מיוחדות, כאלה שאין להם גישה אליהן במציאות היומיומית".

כיצד הוידאו יכול להשפיע בארגון?

"שימוש נכון בכלי עוצמתי כל כך, יכול לחולל נפלאות. שילוב נכון ועקבי של וידאו בתקשורת הפנים ארגונית ובפיתוח הארגוני, יכולים להשפיע עמוקות על התרבות הארגונית. זה נכון בארגונים של אלפי עובדים, ונכון גם בארגונים המעסיקים 200-300 עובדים.

אז איך למשל אפשר להשתמש בוידאו לטובת מחוברות העובדים לארגון?

"פוליטיקאים, אקטיביסטים, וכמובן משווקים, גילו את החשיבות של וידאו כמדיום מרכזי. לכן, הם עושים בו שימוש תדיר כדי להשפיע רגשית ורעיונית, ולהניע לפעולה.

"לעומתם, ארגונים רבים נוהגים בתקשורת שלהם ובמה שנוגע לחיבור העובדים לארגון בפרט, כאילו אנחנו עדיין במאה העשרים".

להלן כמה שיטות שיכולות להגביר את תחושת המחוברות של העובדים לארגון, באמצעות וידאו:

"1. לאפשר לעובדים לראות את התמונה הרחבה: עובד שרואה את חלקו בתמונה השלמה של הארגון, הוא עובד שמתחבר בקלות למטרות הארגון. מנגד, עובד שמרגיש כמו בורג קטן וחסר חשיבות, שאינו יודע מה עושה המכונה כולה, הוא עובד ששואף רק לשרוד את היום ולעבור לדבר הבא.

"כשאומרים לנו 'תארוז תיק, יוצאים לדרך', אנחנו רוצים בדרך כלל לדעת לאיזה יעד נוסעים. חפצים נארזים בלי לשאול שאלות. גם כלבים באים לכל מקום בלי לדעת לאן.

"אנשים, לעומת זאת, רוצים בדרך כלל לראות תמונה רחבה יותר. רוצים להרגיש שותפים. גם הארגון מעוניין שהעובדים ירגישו שותפים. שירגישו וינהגו כאילו הצלחת הארגון היא ההצלחה שלהם.

"אם כן, איך ניתן להציג לעובדים, בצורה מיטבית, ממוקדת ויעילה, את התשובה לשאלות כמו: 'מאיפה באנו, איפה אנחנו עכשיו, ולאן אנחנו הולכים', מנקודת המבט של מנהיגי הארגון.

"דרך אחת היא לקיים כנסים. אלא שזו אופציה יקרה ומורכבת ביותר. על אחת כמה וכמה כשמדובר בחברות הפועלות ברמה הבינלאומית. דרך אחרת היא לשלוח הודעות בדואר האלקטרוני.

"האלטרנטיבה הנוספת היא להעביר מסרים בוידאו. עכשיו, אם האלטרנטיבות הן הודעות דור אלקטרוני בקצה האחד, וכנסים בקצה השני, וידאו נמצא הרבה יותר קרוב לאימייל מבחינת המחיר, והרבה יותר קרוב לכנס מבחינת האפקט. ובכך, למעשה, טמונה הסיבה לכך שהוידאו הוא מדיום כל כך מוצלח.

"2. לאפשר לעובדים להיראות: כולנו רוצים לקבל הכרה על העבודה שלנו. בכלל, רוצים שיכירו אותנו. אנשים עובדים במשך שנים רבות באותו ארגון, והיחידים שרואים ומבינים אותם, במקרה הטוב, הם אלו שעובדים ממש לידם. אף עובד לא רוצה להרגיש שקוף.

"כאן נכנס לתמונה הוידאו. סיקור העובדים ועבודתם, והפצת הסרטון בארגון, מעניקים במה לעבודת יחידים ולעבודתן של קבוצות בארגון. הם מספקים לעובדים תחושה של נראות ותחושה שעבודתם משמעותית ומוערכת.

"דרך הוידאו יש לעובדים ההזדמנות לככב לזמן מה ב'טלויזיה' של קהילה משמעותית מאד בחיים שלהם – קהילת הארגון; יש סיפוק בלדעת שכולם מכירים את האתגרים שלהם, וכיצד הם מתמודדים איתם.

"יתרה מכך, הוידאו מעניק חשיפה לשפה הפנימית ולאופי המסוים של הקבוצה ויוצר אצל העובדים תחושה של 'רואים אותנו ומבינים אותנו – אנחנו בעלי ערך'. כמו שאפשר ללמוד משיטת אדלר – היות בעל ערך הוא מרכיב קריטי בתחושת שייכות ומחוברות".

תוכל לתת דוגמה להמחשה?

"יש הרבה דרכים לתת במה לעבודה של עובדים בוידאו. החל מ-Vlog שהם יוצרים בעצמם בעקבות הדרכה ובליווי מקצועי, דרך פירסום קבוע של תוצרי עבודה בפורמט וידאו מותאם, ועד 'כתבת זרקור' על עובד או עובדת שמצטיינים בעבודתם. זה יכול לתת להם תחושת הערכה עצומה. השגתה של אותה תחושה באמצעות העלאת שכר, למשל, תעלה הרבה מאד כסף".

3. יצירת תחושה של 'ביחד': בווידאו, לא רק התוצאה (הסרט המוגמר) חשובה, אלא גם תהליך היצירה. ניתן בקלות רבה לשתף את העובדים ביצירת הוידאו ברמות מעורבות שונות.

"ההשתתפות בתהליך היצירה, מעוררת הרבה צחוק ושמחה (חדוות יצירה) והרבה אינטימיות. בפרט לאור העובדה שבסוף התהליך, מוקרנת התוצאה על המסך, ויתר העובדים בארגון צופים בה. על אחת כמה וכמה, כשמדובר בתוצאה צבעונית, מוזיקלית, מצחיקה לפעמים, ומרגשת.

"4. התפתחות וצמיחה: אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לחיזוק מחוברות העובדים, הוא חוויית התפתחות וצמיחה בתוך המסגרת. מקום עבודה מושך הוא מקום שמחזק את התחושה ש'אני מחובר לעצמי', 'מממש את הפוטנציאל שלי', ו'צומח ומתפתח אל השלב הבא שלי'. אחרת יש קונפליקט בין נאמנות לעצמי לבין נאמנות למקום העבודה. האינסטינקט הבסיסי של כל אדם, ובכלל של כל אורגניזם, היא לרצות לשמור על מקום שבו הוא צומח ומלבלב.

"וידאו הוא כלי עבודה רפלקטיבי חזק, שכאמור, מאפשר התבוננות על עצמי כפי שאף כלי אחר לא מאפשר (גם לא מראה). משום כך הוא גם כלי מפחיד (שנאמר: מצלמה הופעלה – מי לא ירא). בעבודה רגישה איתו, ותוך ביסוס של אמון, זהו כלי יעיל להאצת צמיחה וגילוי עצמי.

"5. יצירת זיכרון קולקטיבי משותף: הזיכרונות שנשארים איתנו מהאירועים הגדולים בחיינו, הם בדרך כלל אלו שמופיעים בתמונות ובקטעי הוידאו. מצד אחר, מרכיב עיקרי בחיבור של קבוצה הוא הזכרונות המשותפים – הפסקול, הדמויות המרכזיות, הבדיחות, הסמלים וה'כותרות' שמשותפים לנו, הם שהופכים אותנו ל'ישראלים' וכו'.

"תיעוד תקופות ואירועים בוידאו, ותמצות שלהם לתוכן קליט (שלפעמים נהיה תוכן קאלט), בונה את הזיכרון הקולקטיבי, וגורמת לאוסף הפרטים הנפרדים שמרכיבים את הקבוצה, להרגיש שייכים ומחוברים אליה".

לסיכום אומר בוסתן: כמה ממוצרי הוידאו של יוג'ימדיה מוצעים במחירי היכרות לזמן מוגבל. פרטים נוספים ומחירים ניתן למצוא באתר חברה yojimedia.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה