שיתוף

מנהל טוב הוא מנהל שמעניק גיבוי לכל עובדיו ונוהג בנדיבות בכל הקשור לקרדיט על הישגיהם. מנהל גרוע הוא מנהל שמטיל על עובדיו את האשמה לכשלים שלו עצמו.

מנהל גרוע אף יותר, הוא מנהל שמכחיש את התגמול תלוי ביצועים שמגיע לעובד בטענה שקרית כי העובד ביצע את המשימות בצורה לא נכונה או באופן שאינו משביע רצון.

מכלול התכונות הגרועות הללו של מנהל נכנסות תחת ההגדרה: מנהל מניפולטיבי. אם כן מהו למעשה מנהל מניפולטיבי. מדובר במנהל שמשתמש בהשפעה רגשית ופוליטית כדי לשלוט בעובדיו ולגרום להם להיות תלויים ברצונו הטוב, כל הזמן.

מנהל מניפולטיבי מעצם טבעו, מדכא את מורל העובדים, את המוטיבציה שלהם ואת מידת המחוברות שלהם לארגון.

יתרה מכך, לא אחת קורה שמנהל מניפולטיבי מעמיד פנים שהוא מנחה את העובדים הכפיפים לו, או מדריך אותם איך להיות טובים יותר ולהפיק מעצמם את המיטב והמירב, בשעה שבפועל הוא תמיד יעביר לעובדיו את המסר שהם לא מספיק טובים ולעולם לא יהיו מספיק טובים.

להלן 5 אינדיקציות שמאפשרות להבחין במנהל מניפולטיבי:

1 בעוד שמנהל טוב יקפיד תמיד להדגיש את נקודות החוזק של העובד ובה בעת יעודד אותו לשפר את הנקודות החלשות שלו, ואף יעניק לעובדיו בונוסים על הישגים, שבחים מילוליים, מילות עידוד, ויבצע פעילויות להעצמת העובדים שלו, מנהל מניפולטיבי יפעל באופן ההפוך, ובניגוד גמור לכך.

2 מנהל מניפולטיבי ידגיש תמיד את הנקודות שהעובד אינו טוב בהן, או בנקודות בהן העובד לא עמד בסטנדרטים שהוצבו לו, כאשר מלכתחילה, סטנדרטים אלה היו בלתי ניתנים להשגה.ף כל זאת, תוך התעלמות מוחלטת מהעוצמות של העובד.

לעיתים קרובות זה יקרה כאשר, לדוגמה, העובד מבקש העלאת שכר, או כאשר אנשים אחרים מבחינים בנקודות החוזק של העובד ואף משבחים אותו על כך.

3 מנהל מניפולטיבי אף עלול להשמיע כלפי עובדיו איומים מעורפלים, תוך איזכור שמותיהם של עובדים בחברות מתחרות שלדעתו הם בעלי הישגים טובים יותר, ותוך כדי הערות בלתי פוסקות על כך שיש הרבה מאוד מחפשי עבודה שישמחו לקבל את התפקידים של העובדים הכפיפים לו ולהחליפם.

4 מנהל מניפולטיבי לא יבחל בלבייש את העובד בפני עמיתיו ולהדגיש את חולשותיו ברבים, ואף יגיע לכדי צעקות בפני עובדים אחרים כדי להפחית את הבטחון העצמי של העובד.

על ידי שימת דגש על חולשותיו של העובד, בעיקר אם מדובר בעובד טוב בעל הישגים ראויים, המנהל המניפולטיבי מונע בפועל את צמיחתו של העובד והתפתחותו או שהוא פשט רוצה לשלול ממנו דברים מסויימים, כמו למשל קרדיט על עבודה טובה, העלאת שכר וכד.

5 מנהל מניפולטיבי תמיד יבחר ליישם את המניפולציות שלו על עובדים שהם חסרי בטחון עצמי, עובדים שהינם חרדים למקום עבודתם ומפחדים מפני פיטורים ועובדים שנוטים להמנע מלהכנס לוויכוח עם בעל סמכות.

אין תגובות

השאר תגובה