רכבת ישראל לקראת ארגון מחדש: "הנוסעים לא יהיו בני ערובה של העובדים"

רכבת ישראל לקראת ארגון מחדש: "הנוסעים לא יהיו בני ערובה של העובדים"

שר התחבורה ישראל כץ שב אמש והזהיר שלא יהסס לסגור את הרכבת והכריז על הקמת 3 חברות בת. עיני: "זו הפקרות ופרובוקציה"

שיתוף

תואר ה"דרמטית" שהודבק למסיבת העיתונאים שכינס שר התחבורה ישראל כץ בעניין הרכבת, התבררה בסופו של דבר אמש (ב') כמוצדקת, חלקית.

בשורה התחתונה, השר כץ לא הודיע על סגירת הרכבת כפי שחששו (וקיוו) רבים מחד, אבל מאידך המשיך לנפנף באיום הסגירה וזרק את הפצצה הבאה: יוקמו שלוש חברות בת שיטפלו בתחזוקה, במטענים ובפיתוח העסקי של הרכבת. לדבריו, ההנהלה כבר משתפת פעולה עם הצעדים שכבר החלו, וכבר גובשו הסכמות עקרוניות לקראת רפורמה מקיפה ברכבת ישראל.

לפי אותן הסכמות, עובדי הרכבת יתחזקו את כל הקרונות החדשים שצפויים להגיע בקרוב לישראל, וכך גם 70% מהציוד שקשור לפרויקט החשמול העתידי ברכבת. חברת בומברדיה הקנדית תתחזק רק את הקרונות הישנים ו-30% מהציוד של פרויקט החשמול. באופן הזה, ביטחונם התעסוקתי של העובדים והעבודה המאורגנת ברכבת מובטחים לשנים רבות.

"אדרעי טירפדה באופן בוטה כל הסכם", תקף כץ את יו"ר הוועד גילה אדרעי, בעודו מפרט את הארגון מחדש בחברה. "תפקידי להחזיר את הרכבת לשליטת הציבור, ולא אאפשר מצב שבו הנוסעים יהיו בני ערובה של העובדים".

"נכנסתי למצב שהנהלת הרכבת לא יכולה לנהל אותה", אמר כץ. "אם היא נתנה הוראה זה היה בגדר המלצה, במקרה הטוב. אני מגבה את ההנהלה וזה יוכיח את עצמו. כאשר חוטבים עצים, ניתזים שבבים. היום אין שום אפשרות מלבד שהמצב יוסדר ושההנהלה תנהל. מה שהיה לא יכול להימשך".

לדברי השר, אם יפגע הוועד בנוסעים, וישבית או ישבש את תנועת הרכבות, לא יהסס לסגור את הרכבת לתקופה של כמה חודשים, וזאת עד שתאורגן מחדש. "אנחנו מושיטים יד לעובדים, והם מאגרפים אותה ומכים בנוסעים. אם נראה הפרות סדר פראיות, לא יהיה מנוס מסגירת הרכבת", הדגיש.

 

"השר פרובוקטור"

בהסתדרות, כצפוי, התרעמו על מהלכי השר כץ. היו"ר עופר עיני אף כינה אותם "הפקרות וחוסר אחריות". לדבריו, "שר התחבורה עשה היום צעד שהינו הפקרות לשמה וחוסר אחריות ממדרגה ראשונה כלפי ציבור העובדים והנוסעים ברכבת. כל זאת תוך זריית חול בעיני הציבור ואמירת דברים שלא היו ולא נבראו.

"השר לא הגיע מעולם להסכם איתי," הוסיף עיני. "בשבועיים האחרונים ניהלתי, בשיתוף מלא של ועד עובדי הרכבת, מו"מ אינטנסיבי עם הנהלת הרכבת ונציגי האוצר. במו"מ היתה התקדמות ניכרת אולם בשום פנים ואופן לא היה הסכם, ודאי שלא עם שר התחבורה. כך שכל האמירות כאילו הגעתי להסכם אתו, והועד הוא שטרפד אותו, הינן הבל הבלים ועל אחריותו של השר בלבד.

ישראל כץ החליט לבצע פרובוקציה באמצע מו"מ שמתנהל ומתקדם. זהו דבר חסר תקדים שאני מתקשה לזכור כמותו בשנים האחרונות ביחסי העבודה. כץ כנראה אינו מחפש את ההסכם אלא את המלחמה עם העובדים לשם מלחמה. הוא רוצה לפתות אותם לשביתה על מנת להבאיש את ריחם בעיני הציבור וכדי לצבור נקודות".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה