קביעת שכר בכירים בארגון – לא על הבנצ'מרק לבדו!

קביעת שכר בכירים בארגון – לא על הבנצ'מרק לבדו!

מחקר חדש קובע: הארגון משלם למנהלים הבכירים משכורות גבוהות בהרבה מכפי שהוא צריך וזאת בגלל שהוא מסתמך על בנצ'מרק. אז כיצד ניתן לקבוע את שכר הבכירים בארגון - כך...

שיתוף
דרישות שכר

העובדים וגם העובדים הטובים ביותר לא ליקקו דבש במרוצת 4 השנים האחרונות. אלה שעדיין המשיכו לעבוד (ששרדו את גלי הפיטורים) נאלצו להתמודד עם הקפאות שכר, הורדות שכר, ביטול בונוסים והטבות (כגון הטבות רכב), קיצוצי שעות ובפרט שעות נוספות שבעבר ניפחו את המשכורות שלהם. המנכ"לים ושאר המנהלים הבכירים ביותר – דווקא המשיכו להשתכר יפה והשכר הממוצע שלהם רק המשיך  לטפוח, כך לפחות קובע מחקר חדש שנערך על ידי Investor Responsibility Research Institute, ושתוצאותיו פורסמו באתר משאבי אנוש Human Resources Executive.

על פי המחקר, הסיבה לכך ששכר המנהלים הבכירים במשק רק ממשיך לגדול, נעוצה בשימוש שנעשה בבנצ'מרק. הבנצ'מרק משמש את הארגון ובעיקר את מחלקת משאבי אנוש לעקוב אחר נתוני השכר במקצועות השונים ובענפים השונים בעולם, במדינה ובאיזור בו פועל הארגון. על ידי גישה למאגר נתוני השכר הממוצע, הארגון יכול לבנות הצעות שכר ריאליות כך שהוא לא יאבד עובדים טובים בגלל שכר נמוך יחסית ומצד שני – לא ישלם משכורות מופרזות ביחס למשק. השימוש בבנצ'מרק לצורך חישובי שכר מאפשר לארגון לשלם משכורות ממוצעות במשק.  

אז מדוע שכר המנהלים הבכירים רק גדל?

על פי עורכי המחקר, כאשר הארגון מגייס מנהל בכיר (לדוגמה מנכ"ל) הוא נעזר בבנצ'מרק באופן הבא: ברוב המקרים הארגון שוכר את שירותיו של יועץ שכר וזה עורך סקר מצומצם של מנכ"לים בארגונים מתחרים או לפחות מארגונים באותו ענף (על פי תחום עיסוק, גודל הארגון וכיו"ב). אולם כאשר מדובר על המנהלים הבכירים בארגון, מטרת השימוש בבנצ'מרק היא איננה למצוא את השכר הממוצע אלא את השכר הגבוה והמטיב ביותר.

לדברי עורכי המחקר, השימוש בסקר שכר והניסיון של הארגון להשוות את שכר המנהלים הבכירים לשכרם של המנהלים המשתכרים ביותר הוא טעות הגוררת את הארגון להוצאות אדירות ומיותרות.

צ'ארלס אלסון, אחד החוקרים מה-, Investor Responsibility Research Institute מסביר את הנזק שנגרם לארגון המסתמך על סקרי שכר ופחות על שיקול דעתם של בעלי המניות או חברי ההנהלה הבכירה כחלק מתהליך קבלת החלטות מושכל. לדבריו: "הכישורים הנדרשים ממנהלים בכירים אינם זהים לכישורים של בעלי תפקידים אחרים בארגון. אלה כישורים ספציפיים שמוגדרים מחדש בכל ארגון על פי הצרכים והאתגרים הייחודיים איתם הארגון מתמודד. הניסיון והכישורים הנדרשים ממנהל בכיר כגון מנכ"ל משתנים מארגון לארגון ולכן השכר לא צריך להיות זהה ובוודאי שהארגון לא צריך להשוות את שכר המנהל הבכיר לזה של מנהל בכיר הנמצא בראש רשימת המשתכרים…. השימוש בבנצ'מרק  לאיתור שכר הבכירים המטיב ביותר – יוצר מציאות שבה משכורות המנהלים הבכירים נמצאות במגמת עלייה והארגון צריך לשאת בהוצאות אדירות שלא בצדק ושלא לצורך."

עורכי המחקר מציעים למקבלי ההחלטות, וביניהם כמובן מנהלי משאבי אנוש, לבחון את סוגיית השכר של המנהלים הבכירים בהיבט רחב יותר, תוך דגש על הכישורים, הידע והניסיון שמביאים איתם המנהלים ביחס ישיר כמובן לצרכים הספציפיים של הארגון בתהליך קבלת החלטות שמתבצע בתוך הקבינט הבכיר בארגון ומסתמך פחות על נתונים מהשוק.

ניתן ללמוד עוד על גיוס בכירים – בכנס הגיוס השנתי – למידע נוסף לחץ על הלינק המצורף!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה