קודם תלמדו לשחק בלגו, אחר כך תנהלו פרויקטים מורכבים

קודם תלמדו לשחק בלגו, אחר כך תנהלו פרויקטים מורכבים

שלמה שרף, מנכ"ל חברת פלונטר, מציג את שיטת LEGO SERIOUS PLAY המחברת הדרכה וגיבוש עם אסטרטגיה עסקית

שיתוף
שלמה שרף

שלמה שרף

שלמה שרף, מנכ"ל משותף בחברת פלונטר, עובד סוציאלי בעל תואר שני ומנחה קבוצות כבר שנים, נבחר להשתתף בפאנל המרצים שלנו בכנס פיתוח הדרכה שיערך ב-15 בדצמבר. בכנס, שאליו נרשמו מאות חברי קהילת משאבי אנוש, יציג שרף את שיטות ההדרכה והגיבוש שאיתן עובדת פלונטר, תוך דגש מובהק על חיבור מערך הגיבוש לעשייה בפועל, הלכה למעשה.

שלמה, אנחנו בשיאה של ההתארגנות ליריד משאבי אנוש הגדול שיחתום את השנה, מה אתה מדבר איתי על משחקים?

שלמה שרף: הקמנו את חברת פלונטר במטרה לספק לארגונים פתרונות לגיבוש צוותים, בתהליך של עשייה, יצירה, חשיבה מחוץ לקופסה. אנחנו מגיעים לארגונים בכל סדר גודל, ארגונים תעשייתיים, ארגוני מורים, חבר מנהלים במועצות אזוריות ועד לחברי דירקטוריונים, ומלמדים אותם על עבודת צוות.

אנו מקיימים שתי סדנאות: פלונטר קלאסית ופלונטר בשטח. זו שיטה שבאמצעותה אנחנו מעבירים סדנאות משחקים כש-75% מהזמן מוקדש לעשייה, גיבוש, שיתוף, וחשיבה ו-25% מהזמן, בסיום הסדנה, מוקדש לחשיבה וניתוח.
התחלנו את השירות שלנו לארגונים כעוד סדנא שמציעה ODT, אבל ראינו שארגונים כבר משתעממים מהקונספט והבנו שצריך להביא משהו חדש לגמרי וייחודי. התחלנו לחקור מה חדש בחו"ל וגילינו את שיטת LEGO SERIOUS PLAY של חברת לגו העולמית. עברנו הכשרה אצל מפתחי השיטה בקופנהגן וכיום אנו מורשים להנחיית סדנאות LEGO SERIOUS PLAY בארץ.

מה זה מודל הלגו וכיצד הוא מיושם בפועל?

LEGO SERIOUS PLAY הינו מתודה שכאמור פותחה על ידי חברת לגו העולמית, במטרה להוות כלי שבאמצעותו מפתחים פרויקט, ארגון מחדש או כל שינוי או מהלך מכונן. ההדרכה מתבצעת במבנה מצומצם של עד 12 משתתפים עם מנחה, או לחילופין שתי קבוצות של 12 משתתפים במקביל. אנחנו כמובן לא בוחרים את המשתתפים אלא הארגון עושה זאת, לפעמים בחתך של מחלקה או צוות שעובד יחדיו ובמקרים אחרים צוות של מנהלי מחלקות וכו'.

ברגע שהקבוצה מתכנסת, כל משתתף מקבל ערכת לגו, כן כן, קוביות לגו, שבאמצעותן הוא צריך לבנות מודל/ מייצג בהתייחס לנושא נבחר שנמצא על סדר היום של אותה חברה. למשל, אם הדיון הינו בעניין הקמת קו יצור חדש במפעל לדוגמה, כל משתתף מביא את התובנות ואת הניסיון שלו לתוך הפרויקט. כל אחד רואה כמובן נקודות אחרות או תחומים אחרים. אחד יראה היכן ניתן לקצץ עלויות. אחד יזהה צוואר בקבוק וסיכונים. הרעיון בשלב זה הינו לעורר חשיבה אינטואיטיבית ויצירתית ולאפשר לכל המשתתפים לבוא לידי ביטוי, על מנת שהארגון יוכל ליהנות משלל התובנות והרעיונות של כלל המשתתפים.

כך כל אחד מהמשתתפים מתכנס לתהליך חשיבה ובנייה משל עצמו ובהמשך כל אחד מציג את המודל שבנה תוך התייחסות לנושא שהוגדר מראש. בשלב הבא עוברים לבניית מודל אחד משותף. המודל המשותף יבנה מתוך הרעיונות והמודלים שאותם הציגו המשתתפים.

בסופה של הסדנה, כל משתתף יסכם במשפט אחד את התובנה המרכזית שלו לגבי הפרויקט (הנושא הנבחר). פעילות זו בעצם את תהווה נקודת פתיחה, אשר מגייסת רעיונות ותובנות וממתנות התנגדויות לקראת יישום של פרוייקט / מיזם חדש.

מהן היתרונות של מתודות הלגו על פני סיעור מוחות רגיל או שיטת ה"Lean"?

שיטת הלגו מאפשרת לכל אחד מהמשתתפים את החופש לחשוב, ליצור, לנסות… היא מבטיחה את החירות של כל אחד לחשוב מחוץ לקופסה, ללא הנחיות וללא אג'נדה קבועה מראש. הכוח של השיטה טמון בכך שכל אחד מהאנשים החשובים שנבחרו לקחת חלק בגרעין המצומצם הזה הינו בעל דעה, ניסיון, פרספקטיבה וידע מקצועי מהזווית המקצועית שלו. המודל הזה מאפשר לכל אחד להביא אתו את הדבר החשוב ביותר עבורו לפרויקט, כך שהמודל שנבנה בסופו של דבר על ידי הפורום המשותף הוא בעצם של כל אחד בנפרד. זה מייצר מחויבות ומסיר התנגדויות.

שיטת הלגו מעניינת, ייחודית ואפקטיבית מאוד עבור כל ארגון ששואף להוביל פרויקט חדש או שינוי מודלים קיימים. זו לא עוד שיטת הדרכה/ אימון המנותקים לגמרי מהמציאות היום יומית של הארגון, אלא מסלול שנועד להוביל את האנשים החשובים ביותר לפרויקט ישר לתהליך של חשיבה, גיבוש, עשייה משותפת ויצירת בסיס לעבודה משותפת.

מתי כדאי לבחור בשיטת הלגו ומתי באחת משיטות הפלונטר?

שלמה שרף: שיטות ההדרכה של פלונטר (פלונטר שטח ופלונטר קלאסית) מתאימות לכל סוג של ארגון ולכל מחלקה שבה יש צורך בגיבוש, פיתוח עבודת צוות, מיתון התנגדויות, חיבור בין אנשים על מנת לבנות תרבות ארגונית של שיתוף וצוותיות. זה מתאים באופן כללי לארגונים רבים שבהם יש מתיחות, חוסר הסכמה ובעיות תקשורת בין אנשים ומחלקות ויש רצון של משאבי אנוש ומנהלים לייצר גיבוש.

כאן אנחנו נכנסים לארגון עם שיטת הפלונטר, כשאנחנו מציעים לארגון פתרון לעד 200 עובדים (בקבוצות של 25 משתתפים על כל מנחה). שיטת הדרכה זו יכולה להיות ספציפית לקורס, מחלקה, יום כיף או סדנת מנהלים.
שיטת הלגו LEGO SERIOUS PLAY הינה ספציפית יותר לפרויקטים מסוימים, בהם יש צורך במיפוי נכון של חברי הפורום שישתתפו ומוכוונות לנהל את הסדנה בהתאם לצרכים האסטרטגיים שהארגון הגדיר לאותו פרויקט.

לסיכום, איזה ערך יראו מנהלי משאבי אנוש מסדנת הלגו?

סדנת הלגו הינה פתרון חכם ומבריק, קל וחסכוני יחסית שבאמצעותו אפשר לגשת ישר לעניין. זו סדנה שמשלבת גיבוש, עשייה, משותפת, התחשבות, ויתור, הקשבה, עבודת צוות ובניית תשתית לטווח הארוך, בפרק זמן קצר. זו יצירת מחויבות ועשייה תוך כדי למידה משותפת. הייתי אומר לסיכום שמי שמחפש שיטת הדרכה ופיתוח מנהלים שמראה ROI באופן ישיר ומהיר – שיבחר בשיטת הלגו.

להרשמה לכנס פיתוח הדרכה – ללא עלות – לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה