פרוייקט א.מ.א לשילוב מחדש של אימהות צעירות במרחב הציבורי והתעסוקתי

פרוייקט א.מ.א לשילוב מחדש של אימהות צעירות במרחב הציבורי והתעסוקתי

פרויקט אמ"א הוא פרוייקט ייחודי שמטרתו לאפשר לאימהות צעירות להתמקם מחדש במרחב הציבורי והתעסקותי, לדרוש זכויות המגיעות להן ע"פ חוק והחלטות ממשלה ולקדם חקיקה חדשה

שיתוף
אמהות מובילות איזון

אמהות מובילות איזון

אמהות מובילות איזון – פרוייקט א.מ.א של שדולת הנשים בישראל, נוצר במטרה לאפשר לאימהות צעירות להתמקם מחדש במרחב הציבורי והתעסקותי. שדולת הנשים שואפת להפנות את תשומת הלב הציבורית והממשלתית לפתרונות אפשריים ולחקיקה בנושא דרך התארגנות אזרחית.

אימהות, בעיקר בישראל, מהווה מרכיב מרכזי בזהות האישה (בין אם האישה היא אמא או אם לאו).

אך למרות זאת נדמה ש"אימהות" אינה מתורגמת כמרכיב בגיבוש הזהות החברתית – פוליטית של נשים בישראל, וחשוב מכך – לא הניעה אמהות לפעילות. "מחאת העגלות" בקיץ 2011 היתה חריגה וייחודית. את המחאה יזמו והובילו אמהות, אשר חברו יחד בדרישה לחינוך חינם לגיל הרך ולשיפור היכולת לגדל ולחנך ילדים בישראל.

התארגנות זו חשפה את הכוח שבחיבור בין עבודה חברתית, ידע פוליטי, הבנה בתקשורת חדשה, זיהוי המדיה החברתית כזירה המרכזית לפנייה וגיוס של קהל היעד, ומעל לכל- הראתה את הפוטנציאל שבהפיכת אמהות ישראליות מפרטים החולקים תחושות ומצוקות דומות, לקבוצת השפעה ופעולה. תכנית אמ"א- אמהות מובילות איזון, שהקימה שדולת הנשים בספטמבר 2012 משלבת מודל זה בתוכנית הפעולה שלה.

מרבית הנשים העובדות בישראל הן אמהות. שיעור ההשתתפות של אמהות בשוק העבודה הישראלי הוא מהגבוהים בעולם (56.6% מכלל העובדות בישראל הם אמהות לילדים מתחת לגיל 16) אבל שוק העבודה הישראלי רחוק מלהיות ידידותי לאמהות. תפישות חברתיות מושרשות ומערכת תמיכה סוציאלית חלשה משמרות את המצב הקיים בו אמהות עובדות מרוויחות פחות בעודן נושאות נטל כבד יותר. חיי האם העובדת הן מאבק נצחי של ויתורים, פשרות והקרבה עצמית. למרות היותן קבוצה גדולה, יצרנית ותורמת שנציגותיה מצויות בכל חלקי החברה הישראלית המגוונת, אמהות עובדות הן קבוצה שקופה שצרכיה הייחודים אינם מקבלים מענה. מחקר עדכני בו הייתה שותפה המכללה למנהל בקרב עובדות משכילות חשף שנשים מאבדות 5% משכרן עם כל לידה, בעוד שמשכורתם של גברים עולה בין 2-7% עם כל ילד נוסף. נראה כי אמהות בישראל, על אף היותן קבוצה גדולה ותורמת – אינן מקבלות התייחסות הולמת לצרכיהן.

תוכנית פרויקט אמ"א פועלת בגישה דו כיוונית חדשנית: מצד אחד, היא מגייסת בשטח נשים בעלות אינטרסים משותפים, מחברת אותן יחדיו ומעניקה להן כלים ליצור קולקטיב קהילתי משפיע – בהתאם לאסטרטגיה של צמיחה מלמטה. מהכיוון ההפוך, התוכנית פועלת לפתח ולקדם מדיניות ציבורית לקידום אמהות עובדות באמצעים משפטיים וציבוריים. השילוב בין שתי גישות הפעולה מאפשר יישום והטמעה אמיתיים של השינוי החברתי העמוק אותו התוכנית מבקשת להוביל.

בפרויקט מופעלות מתודות שונות שנועדו לבירור צרכיהן של האימהות בישראל ולהענקת כלים לקידום מטרותיהן. הכלים נרכשים באמצעות הכשרה ייחודית וייעודית לאמהות עובדות המתאגדות בהתארגנויות מקומיות ומעוניינות להוביל שינוי.

קורס אמ"א

במסגרת הפרויקט מתקיימים קורסים לאמהות ברחבי הארץ. בקורסים משתתפות אמהות בקורס ייחודי בן שמונה מפגשים המיועד לאמהות שרוצות להביא שינוי בציבוריות הישראלית. במפגשים מתקיימות מגוון פעילויות והרצאות הנותנות למשתתפות כלים ושיטות לשינוי חברתי, שינוי מדיניות ולקידום איזון משפחה עבודה. מטרתנו שבסוף הקורס המשתתפות יוכלו לפתח מיזמים חברתיים ולהוביל שינוי חברתי ברמה הקהילתית, העירונית והלאומית למען נשים בכלל ואמהות בפרט.

תוכן הקורס נוצר והורכב על ידי נשים, מומחיות להדרכה ופעילות חברתיות וקהילתיות שהובילו מהלכים לשינוי חברתי בעבר. יוצרות הקורס גיבשו תוכן שמספק את צרכיהן של כל הנשים שיכולות להרוויח מהכלים הנכללים בקורס ולכן נוצרו שני קורסים שונים. האחד, קורס לנשים שמעולם לא היו פעילות חברתיות או שהפעילות החברתית שלהן הייתה מועטה אך מעוניינות להתחיל ולפעול לקידום שינוי חברתי וקורס מתקדם לנשים שהן כבר פעילות במיזמים חברתיים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה