עצות לבניית תוכנית עבודה רווחה

עצות לבניית תוכנית עבודה רווחה

השאלה המנחה בחשיבה על תוכנית עבודה חדשה בתחום הרווחה היא: על מה נשים דגש השנה: על פעילויות לעובד ולמשפחתו, פעילות לצוות או פעילות רווחה כלל ארגונית?

שיתוף

תוכנית עבודה רווחה

תוכנית עבודה רווחה נגזרת לרוב ממספר העובדים בחברה, היקף הפעילות שהיתה בשנה שעברה, בהתאם לתקציב. כדי לנסות ולרענן מדי שנה את תוכנית הרווחה בארגון ולא לחזור על אותה תוכנית, כמובן בהתאם לתקציב, ובהנחה שהתקציב מדי שנה הוא דומה – כדאי לפתוח את הראש ולנסות לחשוב מה יתרום יותר להגברת המוטיבציה אצל העובדים, מה בסופו של דבר יתרום לשיפור תחושתם והישגיהם.

לפני שבונים את התוכנית החדשה ומחליטים להסתמך על הקודמת – מומלץ לחשוב לא רק על פעילויות חדשות או על אתר חדש לבילוי בערב גיבוש: לאחר עריכה של סקר שנתי בקרב העובדים, תבוא ההחלטה: האם כדאי לטרוף את הקלפים מחדש ולבצע יותר פעילויות לעובד ולבני משפחתם, יותר פעילויות צוותיות ופחות כלל ארגוניות? או שאולי כדאי להשקיע בפחות אירועים ויותר בהטבות? אולי למשל שווה לשמור אירועים כלל ארגוניים לציון יום שנה לארגון – מועדים שידברו ישירות אל תחושת הגאווה והשייכות של העובד.

רווחה עם מטרה

לאחר ניתוח תוצאות הסקר, יש להחליט ולהגדיר את המטרות המרכזיות של פעילות הרווחה: הגברת תחושת ההזדהות של העובדים עם הארגון, הנעת העובדים בעבודה, ארגון בתחרות – הדגשת הארגון כמקום עבודה מועדף, הגברת תחושת גאווה וכדומה.

ברוב הארגונים, רווחה כוללת לרוב את הפעילויות הבאות:

  • הטבות לעובדים לקניה בחנויות מסוימות, תלושי מתנה וכדומה.
  • ימי הולדת  – מתנת יום הולדת וברכה לכל עובד, ו/או הרמת כוסית וכיבוד קל לצוות/מחלקה בכל חודש לעובדים שחגגו את יום הולדתם.
  • הרמת כוסית בראש השנה ובפסח וחגיגות במשרד בחגים נוספים.
  • מסיבת חנוכה/ פורים לעובדים ולילדיהם.
  • נופש שנתי בבית מלון לעובדים ובני משפחותיהם.
  • ערבי רווחה מחלקתיים/ צוותיים – למעלה מפעם בשנה.
  • אירוע חד שנתי (או יותר) לכלל עובדי הארגון.

פעילויות לרווחת הפרט ומשפחתו מתייחסות לעובד בלבד. הענקת שי או אפילו ברכה לציון מועדים, הענקת הטבות מיוחדות לכל עובד חברה וכדומה. כמו כן, הטבות משפחתיות. במקרים רבים עובדים מעריכים הנחות והטבות לכל עובד ובעיקר כשהן נוגעות גם לבני משפחתו, בטענה כי הם מבלים מספיק שעות במקום העבודה, כך שהגיע הזמן להשקעה בו ובמשפחתו.

פעילויות מחלקה/ צוות. המתייחסות לחוג המצומצם יחסית של הצוות, בהחלט מרימים את מורל העובדים כאשר משתתפים בפעילות העובדים אותם הם מכירים מקרוב ועמם הם מבלים בכל יום עבודה. פעילויות אלה מגבשות את הצוות ומעניקות משב רוח רענן ומוטיבציה ביום שלמחרת הפעילות, אולי יותר מפעילות כלל ארגונית. כאשר פעילות כלל ארגונית "בולעת" את העובדים בהמון, פעילות צוות תחזק את הקשר ביניהם ותרים את מורל המחלקה.

פעילות כלל ארגונית תפתח את העובדים למחלקות אחרות בארגון ותעלה בהם את תחושת השייכות והגאווה. המציאות מראה כי עובדים בארגונים רבים, בעלי ותק של שנים, אינם מכירים ואף אינם מודעים למחלקות אחרות בארגון. פעילות כלל ארגונית תזכיר לעובדים ותחבר אותם אליו.

ולאחר כל הדברים האלה, יש לחשוב יחד עם מנהלי המחלקות ולחשוב מה ירומם יותר את העובדים – פעילויות לרווחה הפרט ומשפחתו, פעילויות צוות או פעילות כלל ארגונית. לפי התוצאות יש לחלק את תקציב הרווחה מחדש. אולי כדאי לוותר על מתנה בט"ו בשבט או בפורים, ולהוסיף את התקציב הזה לטובת הטבה מיוחדת לעובד?

לחצו כאן לפרטים נוספים אודות תוכנית עבודה רווחה במסגרת כנס אסטרטגיית משאבי אנוש

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. פעילות שעונה על כל הדרישות היא קורס לתזונה נכונה ואפקטיביות בעבודה שמתקיים באירגון וניתן כהטבה לעובדים משום שהם חשובים. משום שבריאות זה הכי חשוב, לא עוזר לנו עובד שנהנה בנופש מחלקתי אם הוא אוכל שם ומשמין וחוזר עם סוכרת לעבודה… ממש לא עוזרים פינוקים אחרים ובונוסים כאשר ביומיום אנשים סובלים מעייפות וכאבים.
    מה עושים? משקיעים
    משקיעים בקורס לכל מחלקה, התנהלות אירגונית בריאה.
    נלמד את העובדים מהי תזונה נכונה ולמה חשוב ספורט – ואיך כל זה עוזר לתוצאות בעבודה ובחיים.
    מה דעתכם? מזמינים או נשארים בכיופים הרגעיים…

השאר תגובה