על PIPA, SOPA ואיך הן קשורות לגיוס מועמדים

על PIPA, SOPA ואיך הן קשורות לגיוס מועמדים

חוקים להגבלת חופש העברת המידע באינטרנט - שיעמדו להצבעה השבוע בסנאט של ארה"ב, עשויים לפגוע בתהליכי גיוס עובדים

שיתוף
עודד אברהם

עודד אברהם

מאת עודד אברהם*

בשבוע שעבר 'הוחשכו' ויקיפדיה, גוגל ואתרים רבים אחרים למשך יום אחד במחאה על שתי הצעות חוק, העומדות לדיון בבית הנבחרים האמריקני ומטרתן להגביל את חופש העברת המידע ברשת האינטרנט. תמציתן של הצעות אלו, המוכרות בראשי התיבות PIPA ו- SOPA, הוא להגן על זכויות היוצרים והקניין הרוחני ולפגוע בפעילות אתרים פיראטיים ברשת האינטרנט.

התומכות הגדולות בחוקים אלה הן חברות המוזיקה, אולפני הקולנוע והטלוויזיה, שרווחיהם נפגעו משמעותית בעקבות אתרים לשיתוף קבצים. על המתנגדים לחוק נמנים ארגוני זכויות אזרח וחופש הביטוי ואפילו אמנים ויוצרים, החוששים מההגבלה על יכולתם לחשוף את אומנותם לקהל הרחב באמצעות האינטרנט.

באם הצעות אלה יעברו בהצבעה, העתידה להתקיים בסנאט האמריקאי ב – 24.01.12, יינקטו מיידית פעולות הנוגעות לתחומים שונים:

• גוגל יחוייב להסיר אתר אינטרנט הנחשד בפיראטיות מתוצאות החיפוש
• חברות אשראי ו- paypal לא יוכלו לקבל תשלומים בעבור שירותי אותם האתרים
• פייסבוק, ויקיפדיה, יו-טיוב וטוויטר יהיו מחוייבות להסיר סטטוסים שיחשדו בפגיעה בזכויות יוצרים. יצויין, שהאחריות המשפטית לסטטוסים אלה תהיה על הרשתות ולא על המפרסמים.

כיצד עלולים חוקים אלו להשפיע על תהליכי הגיוס בישראל?

הכפר הגלובלי על יתרונותיו, חושף גם אותנו בישראל לפגיעה אפשרית בכל הנוגע לשימוש במקורות גיוס אינטרנטיים לשם הפצת משרות לאיוש. ראשית, באם החוק יעבור ייתכן ויהיו מי שינצלו את פרצותיו על מנת לפגוע בפעילותן של חברות מסחריות. לדוגמא, סרטון תדמית ביו-טיוב עלול להיחסם עקב תלונה אנונימית על חשש להפרת זכויות יוצרים. עד שתתברר התלונה עלול לעבור זמן רב ויקר. במידה והחברה המדוברת שיתפה קישור של הסרטון בדף הפייסבוק שלה, הרי שסכנת החסימה תרחף גם על חשבונה ברשת החברתית.

מישור נוסף הוא החיפוש בגוגל, שעלול לסבול מכאוס בתקופת ההסתגלות לחוק ואולי אף אחריו. מנגנון החיפוש יותאם למצב החדש ומבלי לשים לב כל חריגה, קטנה ככל שתהיה, תוביל להורדת תוצאת החיפוש של חברתכם מהאתר.

אך מעבר לכך, מדובר בתקדים מסוכן לחברות הנעזרות ברשתות החברתיות בפרט וברשת האינטרנט בכלל, לגיוס עובדים. באם יעברו חוקים אלה, יהיו מי שישאבו עידוד מהם ויבקשו 'לנקות' את הרשת מהודעות מטעם חברות מסחריות. כאן, מעבר לפרסומות שיווקיות, עלולים להיפגע גם פוסטים גיוסיים. בנוסף, אין לדעת כיצד תנהגנה פייסבוק וטוויטר, על מנת להגן על עצמן. ייתכן ובמידה וחוקים אלה יעברו בסנאט, תהיה תקופת הסתגלות, שעלולה להביא עמה כלים מגבילים לגולשים ברשתות, בכללם גם ציבור המגייסים.

נקודת האור המסוימת בכל הנוגע להצעות החוק OPA  ו-PIPA , היא שלא סביר שתעבורנה במתכונתן הנוכחית והנוקשה. יש להניח, כי הן הפוליטיקאים והן הלוביסטים העומדים מאחוריהן, לא שיערו את עוצמת ההתנגדות שיעוררו בקרב הקהל הרחב. על כן, ייתכן ויגבילו אותן לאתרי שיתוף קבצים ויחריגו מהן את הרשתות החברתיות. כך או כך, מומלץ להמשיך ולעקוב אחרי התפתחות החקיקה ולהיערך בהתאם.

*עודד אברהם – מנהל מקורות גיוס ומומחה גיוס בניו-מדיה  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה