כשהעובדים לא מפסיקים לריב: 5 טיפים לפתירת סכסוכים במקום העבודה

כשהעובדים לא מפסיקים לריב: 5 טיפים לפתירת סכסוכים במקום העבודה

מחלוקות בעבודה הן דבר לא נעים אך בלתי נמנע, אך אם משכילים לתפוס אותן בתחילתן הן עשויות לתרום לטיפוח דרכי חשיבה מגוונות

שיתוף
סכסוכים במקום העבודה

מקום העבודה טומן בחובו זרעי פורענות רבים ליצירת ריבים בין העובדים– אנשים רבים סגורים יחד שעות ארוכות באותו החדר, לעיתים תוך לחץ להגיש פרויקט בזמן או להשביע רצון הממונים, מה שמעלה את סף המתח. לצד זאת, למרות האמרה הידועה שמוחות גדולים חושבים באופן דומה, פעמים רבות מתגלע חוסר הסכמה מקצועי בשל תפיסות עולם וניסיון שונה עמו מגיעים כל אחד מהעובדים. לבסוף, התחרותיות הרבה שישנה כיום במקומות עבודה על רקע פיטורים וקיצוצים, אינה תורמת להורדת סף המתח.

מנהלים רבים לעיתים שוקעים במשימות שלהם ולא ערים למתרחש. במקרים מסוימים הם מעדיפים להעלים עין בתקווה שהרוחות ישכחו. עם זאת, זהו אינה טקטיקה מוצלחת, ראשית משום שהם מסוגלים לעצור את הריב עוד כשהוא קטן ולמנוע מקרע משמעותי, ויתרה מכך- כדי לנצל את ההזדמנות למנף את הריב הזה לטובת צמיחה.

מספר צעדים אלה יסייעו לכם לפתור מחלוקות במקום העבודה ולמנף אותן למקור צמיחה וחיזוק של יחסי האנוש:

כיצד לפתור מחלוקות במקום העבודה?

  1. הפנימו שאי אפשר למנוע סכסוכים וטפלו בהם באופן מידי
    אל תיבהלו – גם במקום עבודה בריא פורצים סכסוכים מדי פעם, מסיבות שונות ומגוונות כגון עודף התלהבות של עובד מסוים, התרגשות, לחץ ומוטיבציה אישית גבוהה. מקום עבודה שיש בו טיפוסי אישיות רבים וצורות מחשבה מגוונות הוא מקום עבודה חיובי, אבל השונות האנושית עלולה להיות מקור למתחים. מנהלים צריכים לדעת שהמתחים והסכסוכים האלה הם חלק מתהליך העבודה, אבל זה לא אומר שאפשר להניח להם להתפתח ולגדול. הזמן הוא דשן שגורם למחלוקות קטנות להפוך למריבות גדולות. מנהלים טובים מזהים מחלוקות וויכוחים בזמן ומיישבים אותם לפני שהם הופכים לסכסוך שיגרום נזקים לאווירה בצוות ולתפוקה של העסק. כמו שאומרים בפרסומת- "אם תתעלם, זה לא ייעלם". אל תשגו באשליה שהבעיה תפתור את עצמה.

     

  2. שמרו על פרספקטיבה
    אם איתרתם ניצנים של מריבה, קחו נשימה עמוקה, לכו צעד אחד לאחר ובחנו את המצב מזווית מרוחקת. יכול להיות שיש לכם עמדה בוויכוח הזה, אבל נסו להשאיר אותה רגע בצד. חילוקי דעות עלולים לעורר סכסוך, אבל הם גם יכולים לעזור למנהלים להבין איך לפתור בעיות. הקשיבו לכל אחד מהצדדים בלי לקבוע עמדה, שקלו את כל הנקודות שהעובדים העלו וחשבו בשקט איך לפתור את המצב. תקשורת בינאישית טובה היא כמובן מפתח להצלחה בשלב הזה. נסו לא להיסחף אל מערבולת הכעס וקחו את הזמן למציאת פתרון יעיל.

     

  3. נטרלו רגשות שליליים ונסו להגיע לפשרה
    במרבית המקרים אף צד אינו צודק במאה האחוזים. על מנת שהצדדים יהיו מוכנים להתפשר צריך לתת להם להתקרר קצת ולסערת הרוחות להירגע. בניגוד לתגמולים חיוביים או שליליים, שעל מנת שיהיו אפקטיביים רצוי לספק אותם בצמידות לאירוע, במקרה של סכסוך עדיף לא לפעול בעין הסערה (אבל גם לא להתעכב יותר מדי). באמצעות תקשורת חיובית, נסו לשכנע את רבים להיפתח לחלופות. אם לאחר יישוב המחלוקת אתם מבחינים שיש עדיין רגשות שליליים – טפלו בהם. אולי יהיה צורך בהפרדת כוחות.

     

  4. תקשורת מונעת
    מניעת סכסוכים חשובה לא פחות מאשר פתרון סכסוכים, והיא הסיבה לכך שתקשורת ארגונית יעילה היא כה חשובה. כשהתקשורת יעילה, בעיקר כשמדובר ברעיונות חדשים ובשינויים, מקרים של אי- הבנה נמנעים בקלות, נצפים מראש ונפתרים לפני שהם קורים. כך פוחתות רמות המתח וסכסוכים. מנהלים טובים יודעים לזהות טריגרים של אי הבנה ומוכנים להתערב כשצריך על ידי כישורי פתרון הבעיות שלהם.

     

  5. אל תכנסו לדמות ה"דלאי לאמה"
    נכון שכמנהלים יישוב סכסוכים הנו חלק חשוב מתפקידכם, אבל כשהרוחות לוהטות והמעורבים פגיעים מהרגיל, פיזור סיסמאות רוחניות ותובנות מתחכמות עשוי רק להרגיז יותר, בעיקר אם הן אינן נוגעות לסיבה הקונקרטית של הוויכוח. גם ניתוחי אישיות בסגנון "אתה לא מוכן לקבל דעות של אחרים כי יש לך בעיית אגו" לא יועילו כאן.

לסיכום, סכסוכים עשויים להיות הזדמנות לצמוח במידה ומנהלים מצליחים להשתמש בהם כאמצעי לטיפוח צורות חשיבה וסגנונות עבודה מגוונים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה