שיתוף

תרבות ארגונית היא מכלול של מנהגים, נורמות וערכים שהארגון הגדיר לעצמו. חלקם מוחשיים וחלקם אינם מוחשיים אלא מוטמעים בתפיסות העובדים והמנהלים.

דוגמה לחלק המוחשי של התרבות הארגונית הוא עיצוב המשרדים והתאמתם לנוחות העובדים ובאופן שמשרת את היכולת שלהם לבצע את משימותיהם.

למשל, אנשי המכירות שעובדים באופן ספייס זקוקים למחיצות שמונעות רעשים כדי שיוכלו להתרכז בשיחות עם הלקוחות, או לחלופין, למרחבים סגורים שיש ביניהם הפרדה ומיועדים לצרכי שיחות.

החלק שאינו מוחשי יכול לדוגמה להיות הדרך שבה פונים ללקוחות, הזמן שהעובדים יוצאים להפסקות צהריים, מספר הימים שהעובד עובד מהבית וכו.

דוגמה נוספת לחלק הלא מוחשי, המוטמע בתרבות הארגונית הוא להמנע מלחץ על עובדים להשאר שעות ארוכות בעבודה.

העובדה שעובדים נמצאים במשרד שעות ארוכות אינה תורמת בהכרח לתפוקה שלהם או לאיכות העבודה שלהם.

היבט נוסף שקשור לתרבות הארגונית הוא כל נושא התגמול שנועד לתמרץ את העובדים בכיוונים מסויימים. אופן התגמול שמהווה שכר עידוד, חייב להגזר מהתרבות הארגונית.

כלומר, התגמול צריך להיות בנוי כך שיקדם ויתן תמריצים לשיטות העבודה שמתואמות עם הגדרות התרבות הארגונית.

לדוגמה, כשהארגון מתגמל את אנשי המכירות רק על המכירות שלהם, זה יגרום להם למכור יותר. אבל כשהם מתוגמלים על יחס ללקוחות, ועל סיוע לחברי הצוות שלהם, אז זה יוצר מבצ שבו לאיש המכירות חשוב לתת יחס טוב ללקוח וחשוב לו לסייע לחברי הצוות שלו.

בד בבד חשוב לתגמל עובדים ומנהלים על פי יישום ערכים. לדוגמה, לתגמל מנהלים על יחס (לעובדים הכפיפים להם) שמעודד את המוטיבציה של העובדים.

במילים אחרות, בצד הבונוסים עבור ביצועים, חשוב לתת לעובדים בונוסים ערכיים. אחד הערכים שחשוב לקדם במסגרת התרבות הארגונית הוא הוגנות.

כאשר הארגון נוהג בהגינות ובהוגנות כלפי העובד, זה יוצר אצל העובד מוטיבציה לנהוג בהוגנות והגינות כלפי הארגון.

אחד הערכים החשובים ביותר שצריך להטמיע באמצעות התרבות הארגונית הוא היכולת של עובדים ומנהלים כאחד לקחת אחריות.

הנושא של לקיחת אחריות קשור לנושא של דוגמה אישית. כאשר עובדים רואים שהמנהל שלהם לוקח אחריות ונותן להם גיבוי, זה משדר להם מהי הדרך הנכונה לנהוג.

מנגד, בארגון שהמנהלים בו מטילים את כל האחריות על העובדים, ולא לוקחים על עצמם אחריות ניהולית, זהו ארגון בעל תרבות ארגונית שלילית שבסופו של דבר תפגע בארגון במישור התוצאות העסקיות.

כאשר המנהלים נוטים שלא לקחת אחריות, זה מחלחל כלפי מטה, העובדים לא לוקחים אחריות על המשימות שלהם והמוטיבציה שלהם נפגעת.

יש לכך השפעה שלילית על הנכונות שלהם לקחת סיכונים ועל הנכונות שלהם ליזום ולהיות חדשניים. כל אלה בסופו של דבר פוגעים ביכולת התחרות של הארגון בשוקי היעד שלו.

לכן, הערך של לקיחת אחריות ודוגמה אישית הוא ערך נוסף בתרבות הארגונית שיש לשלבו במערך התגמול המוגדר כשכר עידוד.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה