שיתוף

אחת הסיבות המרכזיות לרצונם של עובדים להתפטר ממקום עבודתם, וכתוצאה מכך לקושי הרב בשימורם, הוא סטרס בעבודה.

יש לא מעט מנהלים שמאמינים שעובדים שנמצאים בלחץ תמידי וסובלים מסטרס הם עובדים טובים יותר.

אבל מתברר שדווקא תכונה זו, שהפכה כל כך חביבה על מנהלים רבים, היא זו שגורמת לירידה בפרודוקטיביות ובאיכות הביצועים של העובדים.

סטרס במקום העבודה נובע מסיבות רבות. הוא יכול להתרחש בגלל עומס עבודה, או בגלל מנהל ישיר תובעני, או מנהל ישיר שיכולות התקשורת שלו עם העובדים הכפיפים לו הן לקויות מאוד, הוא יכול להתרחש בגלל עמיתים בעבודה שיש ביניהם בעיית תקשורת, בגלל לקוחות כועסים, בגלל נסיעות ארוכות ועוד.

כאשר כל אלה מתרחשים, כלומר, עומס עבודה גדול מדי, היעדר תמיכה מהמנהל הישיר ומהעמיתים לצוות, כמו גם יותר מדי דרישות בבת אחת, נוצרות אצל העובדים תחושות תסכול ופאניקה, מכך שאין להם מספיק זמן להשלים את העבודה. ומכאן קצרה הדרך לאבדן מוטיבציה.

כאשר עובד נאלץ באופן שוטף לעבוד שעת נוספות, אינו יוצא למספיק חופשות, או לוקח עבודה הביתה פעמים רבות מדי, הסטרס שנגרם מכך והתחושה של חוסר יכולת לנהל את הזמן ביעילות, יכולים לעורר גם טינה מצד העובדים כלפי החברה, דבר שכאמור ישפיע לרעה על המוטיבציה שלהם, על המחויבות ועל הנאמנות שלהם לארגון.

זאת ועוד, ממחקרים שנעשו בנושא זה עולה, כי סטרס הוא התורם המרכזי לשחיקה בעבודה ולאינטראקציות מתוחות עם עמיתים ומנהלים.

יתרה מכך, השילוב של תסכול, תחושת חוסר אונים ותחושת חוסר תקווה, מייצר רגישות מוגברת מצד העובד לכל צורה של ביקורת גם כשהיא ביקורת בונה, צורך להיות בעמדת התגוננות, דיכאון, וחרדה לביטחון התעסוקתי.

בד בבד, עובדים שנמצאים תחת סטרס רב, עלולים גם לחוש קנאה וטינה כלפי עמיתים לעבודה שנראה שהכול אצלם בשליטה, קוצר רוח כלפיהם ותחושות שליליות נוספות.

סטרס משפיע לרעה גם על היכולת של עובד לזכור דברים שהוא יודע אותם היטב, על היכולת לעבד מידע חדש שהעובד לומד, ומשפיע מאוד לרעה על היכולת של העובד ליישם ולבטא את כישוריו ומיומנויותיו, בעיקר במצבים אנליטיים ובמשימות הדורשות ריכוז.

עובד שנמצא בסטרס הוא עובד שחש מותש נפשית בגלל כל הדאגות, החרדות והמתח שנגרמים כתוצאה מסביבה או אורח חיים מלחיץ.

התוצאה היא שדעתו מוסחת בקלות רבה יותר והוא נוטה לעשות טעויות יקרות, מזיקות או אפילו קטלניות בעבודה.

נקודה אחרת ולא פחות חשובה נעוצה בעובדה שלסטרס יש גם השפעה מזיקה על בריאותו של העובד.

סטרס משפיע על כאבי ראש, הפרעות בשינה, בעיות ראייה, ירידה חדה או עלייה חדה במשקל, יתר לחץ דם והשפעה על כל מערכות הלב וכלי הדם, השפעה על מערכת העיכול ועל השרירים.

עובד שמרגיש לא טוב מבחינה פיזית, לא יוכל להגיע לביצועים הכי טובים שלו ולא יוכל למצות את הפוטנציאל שלו.

ואם בכך לא די, הרי שהרגשה פיזית רעה גורמת לעובדים שנמצאים בסטרס לקחת הרבה יותר ימי מחלה כדי להחלים ממחלות שקשורות ללחץ.

כאשר העובד נמצא בחופשת מחלה, עומס העבודה נופל על עמיתיו, או שהוא מצטבר, דבר שגורם לכך שלאחר חזרתו של העובד לעבודה, הסטרס רק גדל עוד יותר בגלל עומס העבודה הגדול יותר.

מסקר שנערך לפני כשנתיים בארה"ב בקרב עובדים ומנהלים עולה, כי קרוב ל-66 אחוזים מהעובדים בעלי המיומנויות אמרו כי רמות הסטרס שלהם בעבודה גבוהות יותר ממה שהיו חמש שנים קודם לכן.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה