שיתוף

שולחנות הליכון הם באופן מילולי מה שהם נשמעים: תחנות עבודה שנבנו כך שעובדים יכולים ללכת על הליכון בזמן העבודה. שולחנות הליכון ופיתוח נוסף שלהם – שולחנות אופניים, הן חלק ממגמה חדשה שמטרתה לסייע לעובדים שבדרך כלל אינם פעילים.

שימוש ב"תחנות עבודה פעילה" אלו מעודד את העובדים לעסוק בפעילות גופנית במהלך היום. בשל המגיפה המודרנית של השמנת היתר, המחלות הנלוות והעלויות הכרוכות למעסיקים במונחים של בריאות והיעדרויות מהעבודה בשל מחלה, תחנות עבודה אקטיביות אלו הן חלק ממערך תכניות בריאות מקיף שמעסיקים מטמיעים כיום בארגונים ובחברות. המטרה היא שהעובדים יהיו בריאים וישמרו על כושר.

כיצד שולחנות ההליכון משפיעים על העובדים? מחקרים מציגים את השפעותיהן של תחנות עבודה אקטיביות על גורמים כגון פרודוקטיביות ומתח.

פעילות בעבודה מול חוסר פעילות

החוקרים ערכו מחקר אשר הקצה באופן אקראי משתתפים למצבים שונים. חלקם ישבו בזמן שעבדו, חלקם עבדו בעמידה, חלק עבדו תוך כדי הליכה על ההליכון, וחלק עבדו תוך כדי רכיבה. תחנות העבודה הוקמו באמצעות ציוד משוכלל המיועד למטרה זו. לאחר מכן, החוקרים עקבו אחר העובדים כאשר הם השלימו משימות עבודה שונות.

מה נתגלה במחקר?

התוצאות מראות שלתחנות ההליכה (שולחנות עבודה הליכון ) היו יתרונות ברורים על העובדים שישבו או עמדו. למשתמשים בשולחנות הליכון היו רמות גבוהות יותר של שביעות רצון בעבודה, יותר התלהבות שמשפיעה באופן חיובי על העבודה ומעלה פרודוקטיביות, הם חוו פחות שעמום, ודיווחו על רמות נמוכות יותר של מתח. אך האם המשתתפים רק הרגישו טוב כי הם התלהבו מההליכון במקום להתמקד בעבודות שלהם? למרבה הפלא, זה בהחלט לא היה כך.

המשתתפים חוו את כל היתרונות הללו לא על חשבון הפרודוקטיביות בעבודה. עבודתם היתה טובה באותה מידה כמו המשתתפים העומדים או היושבים.

עם זאת, התוצאות לא נראו טובות באותה מידה לעובדי הרכיבה. עובדים אלו עבדו על מנגנון המאפשר להם לדווש בעת שישבו מול השולחנות שלהם. למרות שהם חוו רמות גבוהות יותר של התלהבות ופחות שעמום, הם לא חוו את הירידה הצפויה במתח, ולמעשה אף חוו ירידה בסיפוק. הבעיה הגדולה ביותר הייתה שהם גם חוו ירידה בביצועים בהשוואה לאלו שפשוט עמדו, וכן ירידה קלה (אך לא משמעותית) בביצועים בהשוואה לאלו שישבו.

תובנות לגבי שולחנות עבודה הליכון

ארגונים תמיד מחפשים דרכים לחסוך בעלויות. אך חשוב להבין שבניגוד לעלות המוגדרת של רכישת שולחנות הליכון לעובדים והטמעת תכניות בריאות בעבודה, ההשלכה של עובדים שאינם בריאים, לא פעילים וסובלים מהשמנת יתר ומחלות הקשורות בכך, מתורגמת לעלויות והפסדים לא מוגדרים וגבוהים בהרבה. אם ארגונים יכולים ליצור דרך לעובדים להיות בריאים יותר בזמן ביצוע עבודתם, יהיו לכך תוצאות חיוביות בשפע.

שולחנות ההליכון בהחלט יכולים להיות חלק ממגמה זו, ובנוסף לשמירה על כושר ועל המשקל במהלך העבודה, הפעילות הזו מספקת את היתרונות הפסיכולוגיים הדרושים לעובדים, כגון הפחתת מתח ושביעות רצון גבוהה. היתרון האדיר בשולחנות עבודה הוא, כי כל זה יכול להיעשות ללא אבדן התפוקה.

חשוב לציין כי לא מומלץ ללכת על ההליכון למשך שעות, השימוש הייעודי של ההליכון במחקר היה למשך 35 דקות בלבד. המשמעות היא שאין צורך לרכוש לכל עובד שולחן הליכון משלו, אלא ניתן לייעד לכך מספר תחנות עבודה בודדות עם מחשב מחובר לרשת, שישמש עובדים רבים ושונים במהלך היום.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה