שיתוף

חברות לעתים קרובות חוקרות דרכים חדשות כדי להגדיל את הפרודוקטיביות של העובדים ואת שביעות הרצון שלהם בעבודה. לרב לא מייחסים חשיבות לעניין ההפסקות מהעבודה, והנושא לא נבחן בדרך כלל כחלק מזרז פרודוקטיביות. אך הפסקות מהעבודה, כגון ערבים, סופי שבוע וחופשות, יכולים לסייע משמעותית בהפחתת שחיקה, הגברת הביצועים בעבודה והורדת הסטרס. מהצד השני, עייפות ושחיקה מהעבודה יכולה להוביל לליקויים חמורים בפריון, והיא נקשרת גם לבעיות בריאותיות חמורות.

האם כל ההפסקות מהעבודה משפיעות באופן זהה?

התשובה היא שלא. ישנם הבדלים בהשפעת ההפסקות על העובדים, בעיקר בהתאם למה שהעובדים עשו במהלך ההפסקה שלהם, האם ההפסקות כללו גם מידה מסוימת של עבודה (לדוגמה עבודה במהלך החופשה), ומה היה אורך ההפסקה מהעבודה.

מחקרים מראים כי המשאבים והאנרגיות של העובדים מתחדשים לעתים קרובות על ידי נטרול דרישות העבודה באופן זמני במהלך ההפסקות ביום העבודה, כמו גם שישנם 2 מאפייני הפסקה מרכזיים שיכולים לסייע להתאוששות: ראשית, בזמן ההפסקה כשהעובד מבצע פעילויות המועדפות עליו במיוחד ושהוא נהנה מהם – זאת כיוון שהעובד "מבזבז" פחות אנרגיה כשהוא מבצע פעילות שהוא אוהב.

מאפיין ההפסקה השני שמספק התאוששות משמעותית של משאבים הוא הפסקות שנלקחות בתחילת המשמרת. זאת לעומת הפסקות שנלקחות באמצע או לקראת סוף יום העבודה.  קשורות עם חידוש גדול יותר של משאבים מאשר הפסקות שנלקחו מאוחר יותר במשמרת. הסיבה לכך היא שאנשים חווים עומס גדול יותר בדרישות העבודה במשך היום ומתקשים להתאושש מהן ככל שהשעות חולפות.

עוד עולה מהמחקרים, כי אורך הפסקה ומספר הפסקות שעובד עושה ביום חשוב מאוד עבור התאוששות המשאבים. בנוסף, ההתאוששות של המשאבים מובילה לכך שעובדים חווים פחות סימפטומים של עייפות וסטרס כגון: כאבי ראש, תשישות, כאבי גב תחתון, לאחר שההפסקה הסתיימה. התאוששות המשאבים מובילה גם לשביעות רצון בעבודה ולירידה בתשישות הנפשית.

הנתונים מראים כי להתאוששות משאבים באמצעות הפסקות מרובות במהלך יום העבודה, יכולה להיות השפעה קריטית על בריאות העובד ותוצאות עבודתו.

ארגונים יכולים לסייע למקסם את היתרונות של הפסקות על ידי עידוד וקידום מעורבות בפעילויות מועדפות במהלך הפסקות, כמו גם על ידי מתן תשומת לב לעיתוי של הפסקות. כאשר עוברות יותר שעות מתחילת העבודה ועד לסוף היום, קשה יותר להתאושש ולחזור לעבודה.

עוד ארגונים צריכים להבטיח כי העובדים לא יחכו לקחת הפסקות עד לשעות מאוחרות, אלא לעודד אותם לכך כבר בתחילת היום. חשוב שהעובדים יקחו כמה שיותר הפסקות עד שעות הצהריים ולאחר מכן שההפסקות יכללו פעילות מועדפת.

הפסקות קצרות רבות קשורות להתאוששות טובה יותר מאשר הפסקות ארוכות ומועטות יותר, כך שארגונים צריכים גם לאפשר הסדר זה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה