שיתוף

אחת הסוגיות שטורדות את מוחם של מנהלי חברות ומנהלי משאבי אנוש כבר יותר משני עשורים היא, האם להעניק בונוסים לעובדים, ואם כן, איך לקבוע את הענקתם. האם יש לתת בונוסים ביחס ישר לביצועי העובד? לביצועי הצוות? המחלקה? החברה כולה?

בארה"ב נהוג לתת בונוס בכל סוף שנה. שם, ההתלבטות היא בדרך כלל האם הבונוס הופך למתנת סוף שנה או האם הוא אמור להיות תלוי ביצועים. כך או כך, יש לקחת בחשבון שברגע שהארגון מתחיל בנוהג קבוע של הענקת בונוסים שאינם קשורים לביצועים, העובדים מתחילים לצפות לזה.

יתרה מכך, אם החברה נוהגת לתת בונוסים כעניין של קבע (ללא תלות בביצועים) ובשלב מסוים היא רוצה לשנות את הנוהג ולהתחיל לתת בונוסים התלויים אך ורק בביצועים, הדבר עלול ליצור התמרמרות בקרב העובדים ואף להיחשב להרעת תנאים. ולהרעת תנאים יש משמעויות בנושאים כמו מחוברות העובדים לארגון, מותג המעסיק, חווית עובד וכו.

לכן חשוב מאוד לנהוג בשקיפות בנושא הבונוסים. ואם מחליטים להעניק בונוסים תלויי ביצועים, יש לתכנן מראש האם רוצים לתת בונוס שתלוי בביצועי החברה (הגעה לסך מכירות מסוים באותה שנה, הגדלת רווחים, או השגת יעדים אחרים), או שזוהי מתנה שמוענקת לכל עובדי החברה, בלי קשר כלשהו לביצועים.

להגדיר יעדים להשגה

אם מחליטים על בונוס תלוי ביצועים, יש להבהיר לעובדים את נושא התלות בביצועים ולהגדיר מראש יעדים להשגה, ואיזה בונוס מגיע עבור כל יעד.

בכל מקרה, חשוב מאוד להימנע ממצב בו עובדים רואים בבונוס מתנה מובנת מאליה. כלומר להמנע ממצב בו הענקת הבונוס לא מגבירה את מחוברות העובדים לארגון, את המוטיבציה שלהם ואת התחושה שמכירים בהישגיהם, אבל היעדרו של הבונוס גורם להתמרמרות ותחושה של הרעת תנאים.

לתקשר ולהבהיר לעובדים

הבהרה יעילה ונכונה של נושא הבונוסים לעובדים, הינה גורם קריטי בתחושת המחוברות של העובדים הנובעת מהענקת הבונוס או היעדרו.

יתר על כן, אם מחליטים להעניק את הבונוס אך ורק ביחס ישר לביצועים, אז זה חייב להיות המצב גם לגבי כל שדירת הניהול עד ההנהלה הבכירה ביותר. למה? משום שאם החברה נוהגת להעניק בונוסים למנהלים בדרגה הבכירה ביותר (מנכ"ל וסמנכ"לים) כעניין של קבע, כך שהבונוס הוא חלק מחבילת התגמול הקבועה שלהם, יהיה קשה מאוד להימנע מתחושת מירמור בקרב עובדים, שעבורם הבונוס הינו תלוי בביצועי החברה.

מתנה בעלת ערך ממשי במקום בונוס

בחברות בהן נהוג להעניק בונוס בלי קשר לביצועים, כדאי לשקול להעניק מתנות או הטבות במקום כסף מזומן. לדוגמה, בארץ יש חברות הייטק שמעניקות לעובדים אייפדים וטלפונים חכמים כבונוס.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה