שיתוף

"טופס קיבוע זכויות הוא הטופס הכי חשוב (עבור הפורשים לגמלאות). לפורש יש 90 יום לתקן אותו ואם לא מתקנים תוך 90 יום, זו טעות שנקבעת לכל החיים", דברים אלה אמר ל-HRus  דני גיגי מבנק הפועלים, לקראת כנס הפנסיה והפרישה שנערך ב-2020.

אמנם מאז חלפו כשנתיים אבל הדברים נכונים גם כעת. עובדים שמגיעים לגיל פרישה צריכים על פי החוק לפנות למס הכנסה לצורך ביצוע תאום מס ולקבל אישור לגבי שיעור המס שיש לנכות מהפנסיה חודשית שלו.

אבל לפני שמבצעים את תיאום המס יש לעבור הליך חד פעמי בשם קיבוע זכויות. בהליך זה קובע מס הכנסה מה יהיה שיעור הפטור ממס שהפורש זכאי לו. אותו דבר אמור לגבי ביצוע פטור ממס בהיוון קצבה.

במילים אחרות, כאשר העובד מגיע לגיל הפרישה ומתחיל לקבל פנסיה, הוא זכאי להטבה בדמות פטור ממס הכנסה, שאותה הוא יכול לנצל לטובת מענקי פרישה, משיכת פיצויים, היוון כספי הקצבה או לטובת פטור על קצבת הפנסיה החודשית.

הוראות המיסוי בעת פרישה נקבעו במטרה לקבוע את הכללים שעל פיהם ישלם הפורש לגמלאות את המס על הכספים שנחסכו לפנסיה כדי שיהיו לו תנאים הדרושים למחייתו.

הבחירה איך לנצל את ההטבות המס בתקופת הפרישה נעשית על ידי קיבוע זכויות.

נושא נוסף שחשוב שעובדים לקראת גיל פרישה יהיו מודעים לו הוא תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. תיקון זה מסדיר את הבחירה בין הפטור ממס על מענקי פרישה לבין פטור ממס על 'קצבה מזכה' שזה למעשה החלק הפנסיה שחייב במס, לבין פטור ממס על היוון אותה קצבה מזכה.

הנקודה שהיא אולי הקריטית ביותר שעל כל עובד שמגיע לגיל פרישה לדעת היא, שיש חלון זמן מאוד מוגדר שבמהלכו ניתן לבצע את קיבוע הזכויות ולקבל את הפטור ממס.

עם זאת, לגבי עובדים שפרשו מה-1 בינואר 2012 ואילך, ניתן לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית ולקבל החזרי מס שש שנים אחורה.

איך מתבצע קיבוע הזכיות: קיבוע הזכויות מתבצע על ידי מילוי טופס 161ד.

מה לגבי פורשים שהגיעו לגיל פרישה לפני 1.1.2012: פורשים אלה יכולים להגיש בקשה לפטור נוסף מניכוי מס מקצבה מזכה.

אבל התנאים במקרה זה הם כאלה: ראשית, שהפורש מקבל קצבה מזכה יחידה. שנית, שהחל מה-1 בינואר 2012 הוא לא משך כסף ממעסיקים או מקופת גמל, בדרך של היוון קצבה בפטור ממס. בקשה זו יש להגיש באמצעות מילוי טופס 161י.

המדינה מעניקה לכל עובד שפורש לגמלאות, הטבות מס המחושבות לפי הסכום שנכון ל-2022 מסתכם ב-810,576 שקלים, לחלק ב-180 (כלומר 4,503 שקלים).

ההטבה מחושבת ל-15 שנים, אבל סכום תקף גם לגבי השנים שלאחר 15 שנים ממועד הפרישה. הטבות אלה אמורות לגדול בשנת 2025 לסכום של יותר ממיליון שקלים.

הטבת המס היא למעשה פטור ממס על הקצבה החודשית של הפנסיה, על פיצויי פרישה או על היוון כספי הקצבה אשר נמצאים בקופת הגמל או בקרן הפנסיה.

כדי שפורש יהיה זכאי לקבל סכום (הוני) מקרן הפנסיה, התנאי הוא שיש לו קצבה חודשית של 4,498 שקלים לפחות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה