לחלוק את הבונוס

לחלוק את הבונוס

מחקרים: אם עובדים חולקים את הבונוסים שלהם עם הזולת הארגון עשוי להרוויח

שיתוף
בונוס לעובדים

בונוס לעובדים

חברות רבות משתמשות בבונוסים כאמצעי לעודד עובדים למתוח את יכולותיהם ולשפר ביצועים. האם אפשר להפיק תועלת רבה יותר מהבונוס, למשל אם אלה שמקבלים אותו יחלקו את התשלום עם חבריהם לעבודה?

מחקרים שבוצעו בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת דיוק ובמוסדות אחרים בחנו את שאלת חלוקת הבונוס בשלושה מחקרים נפרדים. כולם הגיעו למסקנה שעובדים החולקים נתח מהבונוס שלהם עם חברים לעבודה או מעבירים אותו לצדקה, הם אנשים מרוצים יותר ובעלי ביצועים טובים יותר בהשוואה לאלה שאינם עושים זאת.

במחקר הראשון מהשלושה, עובד בנק אוסטרלי שקיבלו שובר של 25 או 50 דולר לתרומה לצדקה על פי בחירתם ובשמה של החברה שלהם, דיווחו על עלייה ברמת האושר וברמת הסיפוק מהעבודה, וכתוצאה מכך גם על ביצועים טובים יותר בצוותים בהשוואה לאלה שלא תרמו כסף או תרמו סכום קטן.

במחקר השני והשלישי השתתפו 11 קבוצות ספורט באוניברסיטת בריטיש קולומביה ו-14 צוותי מכירה של מוצרי רוקחות בבלגיה. שתי האוכלוסיות קיבלו בונוסים שאותם יכלו להוציא על עצמם או על חבריהם לקבוצה. בשני הניסויים מצאו החוקרים שכאשר המשתתפים הוציאו את כספי הבונוס על חבריהם, הצוות כולו תפקד טוב יותר באופן מובהק בהשוואה לפרטים שהוציאו את הכסף על עצמם.

החוקרים כתבו: "המחקרים מראים שכאשר ארגונים נותנים לעובדים את ההזדמנות להוציא כסף על אחרים – בין אם אלה חברים לעבודה או אלה שזקוקים לעזרה – גם העובדים וגם החברה עשויים לצאת נשכרים, תודות לעלייה באושר ובשביעות ברצון מהעבודה, ואפילו בשל ביצועי צוות משופרים".

דור ה-Y יאהב את זה

קיימות כבר תוכניות בונוסים שיש בהן מרכיב של תרומה או חלוקה – הן נקראות "prosocial bonus programs". יש מומחים שסבורים שתוכניות מסוג זה, בעיקר אם ייושמו למתן צדקה, ישפיעו בעיקר על אנשי דור ה-Y. בהשוואה לדורות האחרים, המילניומים יהיו פתוחים יותר להפניית חלק מתשלום הבונוסים שלהם למטרות שמעניינות אותם. הם מעוניינים שהחברות שבהן הם עובדים יתקיימו לא רק לטובת הרווח הכספי. הם רוצים ליצור שינוי חברתי, הם רוצים עבודה שיש בה משמעות והם רוצים לתת בחזרה כי זה גורם להם להרגיש טוב.

יש כאלה שמפקפקים בכך שתוכניות חלוקת הבונוס לצדקה לא יהיו אפקטיביות במידה שהודגמה בניסויים. על פי הצד הזה, יש היגיון בכך שתרומה למטרות צדקה גורמת לאדם להיות מאושר יותר מכיוון שפעולות בלתי אנוכיות נוטות לגרום לנו אושר רב יותר. אם עובדים צריכים לכוון חלק מהבונוס שהרוויחו לצדקה, זה פוגע בפעולת הנתינה הפנימית ובחלק מהמקרים הדבר יגרום לחוסר רצון ואפילו לכעס, אם העובדים יחושו שנמנע מהם כסף שהם הרוויחו ומגיע להם, אולי על מנת לנפח את הוצאות החברה.

עם זאת, יש היגיון בכך שעובד יפנה חלק מהבונוס לחבריו לעבודה כי הדבר ישפר את הקשרים של מקבל הבונוס עם אנשי הצוות. מכיוון שתקשורת עם חברים לעבודה הכרחית לביצוע משימות, שיפור היחסים יתרום לתפוקה ויוביל לעבודת צוות טובה יותר.

 בואו להרחיב את הידע ולקבל רעיונות נוספים בכנס wellbeing – רווחת העובדים שיערך ב- 9/7/14. לחצו כאן לפרטים 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה