שיתוף

נושא העלאות השכר יכול להיות רגיש הן למעסיקים והן לעובדים, ועם זאת, זהו נושא שאין אפשרות להמנע מלדון בו, בפרט במקומות עבודה בהם לא נהוג לתת העלאת שכר אוטומטית אחת לתקופה.

על אחת כמה וכמה במקומות עבודה שבהם עבר זמן רב מאוד מאז ששכירים רבים ראו גידול משמעותי בשכר.

לאור האינפלציה ויוקר המחיה, עובדים רבים מצפים להעלאות שכר כדי לשמור על השכר הריאלי שלהם (כלומר על כוח הקנייה של השכר שלהם).

במקביל, בארגונים רבים עברו לעבודה מהבית, בעיקר במסגרת מודל העבודה ההיברידי.

יש ארגונים שמספר ימי העבודה מהבית שמונהגים בהם הוא כמחצית מהשבוע או יותר, ויש ארגונים שהעובדים, או חלקם, עובדים מהבית באופן מלא.   

בחלק מארגונים אלה ניתן לראות הפחתות שכר, שכן במקרים רבים עובדים מסכימים להפחתה בשכרם בתמורה לעבודה מהבית במשך רוב או כל ימות השבוע.

כך או כך, מדו"ח שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי אף שחלה עלייה שנתית של כ-4.2% בשכר הממוצע של שכירים בין מאי 2021 למאי 2022, עדיין, בשכר הממוצע של עובדים שכירים במשק הישראלי, חלה ירידה של כשבעה אחוזים בין חודש מרץ 2022 לחודש מאי 2022.  

אם כך, בהנתן מגוון הנתונים, בהם עליית מחירים במשק ועליית הריבית (שמייקרת את חובות משקי הבית), בצד הקפאת גיוסי עובדים בחלק מהחברות, האם לאור כל אלה, יהיה זה נכון עבור הארגונים להפחית שכר או להמנע מהעלאות שכר לעובדים.

בתוך מגוון השיקולים חשוב מאוד לקחת בחשבון שהפחתה בשכר העובדים עלולה ליצור תחושת מירמור, להפחית את תחושת המחוברות של העובדים לארגון ואת המוטיבציה שלהם, ואף להביא לעזיבת עובדים.

לפני כחמש שנים (בתקופת הטרום קורונה וטרום עבודה מהבית) בוצע סקר בקרב עובדים בארה"ב, שבדק את העדפות העובדים לגבי תגמול.

מהסקר עלו הממצאים הבאים: רוב מוחץ של העובדים רוצים העלאות שכר. למרות זאת, יותר מ-66% מהעובדים שהשתתפו בסקר אמרו, כי ישקלו הטבות אחרות ובראשן ביטוחי בריאות נדיבים, במקום העלאת שכר.

גם בסקר זה, כברוב הסקרים, עובדים גברים אמרו כי הם מתכוונים לבקש העלאות שכר גדולות יותר מאלו שהנשים התכוונו לבקש.

אם מנטרלים את נושא יוקר המחייה, הסיבה הנפוצה ביותר שהודגשה בסקר לגבי הרצון בהעלאת שכר היתה שהעובדים מרגישים שמגיע להם לקבל העלאה. הם מרגישים שהשקיעו רבות במשימות והרוויחו את העלאת השכר.

מהסקר עלה, כי כ-60 אחוזים ממשתתפי הסקר אמרו כי הם מצפים לקבל העלאות שכר, משום שהם מאמינים שיש לתגמל את הביצועים הטובים שלהם.

בנוסף, קיים גם מרכיב חוסר שביעות הרצון מהשכר הנוכחי. כ-40 אחוזים ממשתתפי הסקר אמרו כי בכוונתם לבקש העלאת שכר משום שהם לקחו על עצמם אחריות נוספת ולא קיבלו על כך העלאת שכר.

כ-20 אחוזים ממשתתפי הסקר אמרו כי הם מרגישים שהם מקבלים שכר נמוך בהשוואה לעמיתיהם.

אין זה מן הנמנע, שבחברות שבמהלך משבר הקורונה פיטרו חלק מהעובדים או הוציאו חלק מהעובדים לחופשות ללא תשלום (חל"ת), או שעובדים עזבו ואולי אף לאחרונה פיטרו חלק מהעובדים, יש שיעור לא מבוטל של עובדים שנאלצו לבצע משימות ותפקידים של העובדים שעזבו או הוצאו לחל"ת או פוטרו.

כעת הם מצפים ששכרם יעלה משום שהיקף העבודה שלהם והיקף האחריות שלהם גדלו.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה