להטיס את הפרפרים במבנה

להטיס את הפרפרים במבנה

הנעת עובדים מתוך סמכות, אינה אפקטיבית כהנעת עובדים מתוך מנהיגות אמיתית. בספרו "להטיס את הפרפרים במבנה", מרחיב עופר רשף בנושא העברת מסרים אפקטיבית שהיא אחת התכונות של מנהיג אמיתי

שיתוף

ארגונים כיום משכילים להבין, כי הנעת עובדים המונעת מסמכות הינה פחות אפקטיבית מהנעת עובדים המונעת ממנהיגות אמיתית. מנהיגות טובה ואפקטיבית יוצרת מוטיבציה אצל העובדים ומתאימה את עשייתם לחזון החברה. כיצד מנהיגות כזו נבנית, מהם הכלים להשגתה ומהו המודל המלא של מנהיגות בארגון?! על כל אלו  ידבר עופר רשף יועץ ומאמן בכיר, בהרצאתו בנושא, בכנס משאבי האנוש השנתי שיתקיים ב- 31 במרץ 2016.

"על מנהיג טוב לפתח ולהעצים את עובדיו, תוך כדי מתן דוגמה אישית מתמדת והתנהגות ראויה ומקצועית." אומר עופר רשף.

מהם תפקידיו של מנהיג טוב?

"ראשית עליו לחזק את התכונות החזקות של העובדים שלו ע"י מתן משוב חיובי מתמיד בכל הזדמנות, זאת במקום להעיר כל העת "ולהעניש" על החולשות והכישלונות. על המנהל לספק לעובדים כלים, לחנוך, לפתח ולהדריך אותם באופן קבוע. עליו לנתח את הפער בין המקום שהעובד נמצא כרגע להיכן שהוא רוצה שיהיה כאשר הוא במיטבו, ולסגור את הפער באמצעות הדרכה וחניכה שמרביתה תתבצע על ידו –  כל אלו תוך יישום מיומנויות תקשורתיות גבוהות הכוללות הקשבה, אמפתיה, הנחייה, חקירה וכד'.
תפקיד נוסף של מנהיג ראוי מתבטא באפשרות לספק לעובד הזדמנות לבוא לידי ביטוי, למשל: לתת לעובד להציג פרויקט עליו עבד ולהכין אותו לפרזנטציה גם בהקשר של המסרים וגם לגבי דרך ההופעה. להוקיר את העובד, החל בפורומים מקצועיים בארגון, דרך מיילים ועוד."

מהן התכונות המובילות של מנהיגות טובה?

"מנהלים טובים לא באים ממקום של "אני יודע הכול" אלא ממקום של: "אין לי מונופול על השכל, אני לא יודע הכול" – יש דברים שהעובד רואה ויודע והמנהל לא ושהמנהל אף יכול ללמוד מהם. יש לעודד את העובדים לדבר, להציג רעיונות חדשים ולאפשר להם להעביר ביקורת בונה, במקום ובזמן המתאים. בנוסף, צריך להיות למנהל ברור לאן הוא רוצה להנהיג את עובדיו, להיות בעל חזון ברור ולשדר אותו בעוצמה לעובדים בכל עת. עליו להעביר לעובדים את ההרגשה שהוא מאמין בהם וביכולתם להגשים את החזון.
המנהל המנהיג לוקח אחריות מלאה על כלל הפעילות של העובדים ונותן דוגמא אישית בכל עת ובכל נושא. הן בהיבט המקצועי והן בהיבט של ההתנהלות האישית."

כיצד מנהיגות טובה תורמת למוטיבציה של העובדים בחברה?

"מגוון פעילויות מנהיגות אלו, מספקים לעובדים מוטיבציה להצליח, ראשית כיוון שבכך הם מקבלים כלים להצלחה. העובד יודע מה עליו לעשות, ויודע שיש לו תמיכה מהמנהל שלו במידה ויתקשה ויש לו ממי ללמוד. העובד ירצה להציע רעיונות חדשים כאשר הוא יודע שיש מנהל שמקשיב להם ואף מיישמם במידת הצורך. לעובד ישנה מוטיבציה גבוהה להגשים את חזון ויעדי החברה, כאשר הם ברורים לו וכאשר המנהל שלו מלהיב אותו בדרך להגשמה. העובד מקבל השראה מהמנהל שלו בשל הדוגמה האישית שהוא נותן. העובד מעריך את המנהל שלו, מכבד אותו, רוצה להידמות אליו ורוצה שהוא יהיה מרוצה ממנו."

כיצד מנהל לומד להנהיג?

"מנהלים לומדים להנהיג על ידי אימוץ הגישות השונות לעיל ועל ידי יישומן בפועל. בסדנאות מנהיגות אותן אני מנחה, המשתתפים יוצרים תכנית עבודה לפיתוח המנהיגות שלהם באמצעות רשימה של פעולות: החל מחניכה והדרכת עובדים, הוקרה ויצירת הזדמנויות עבור העובדים לבוא לידי ביטוי, לימוד רשימה של פעולות היוצרות הזדמנות לעובדים להביא רעיונות חדשים, לימוד נושא ביקורת בונה, ניסוח חזון החברה וכמובן דיונים לגבי מהותה של הדוגמא האישית וההזדמנויות ליישם אותה. את התכנית הזו המנהלים ממשיכים לפתח ובעיקר ליישם בפועל בשוטף, ומעצם העשייה המנהיגותית הם הופכים למנהיגים. כל זאת כמובן בשילוב של פיתוח מיומנויות תקשורתיות וקבלת כלים של מתן משוב וחניכה."

הספר שכתבת: "להטיס את הפרפרים במבנה" עוסק בפרזנטציה ומיומנויות הופעה בפני קהל. כיצד הוא מתקשר למנהיגות יעילה?

"הספר עוסק באחת המיומנויות החשובות ממגוון מיומנויות המנהיגות – מיומנות העברת מסרים, הופעה בפני קהל והעברת פרזנטציה אפקטיבית. הספר, כך אומרים אלה שקראו אותו, הוא המקיף, היישומי והמקצועי ביותר שנכתב בישראל בנושא. בספר שזורה הגישה המנהיגותית לאורך כל הדרך, שכן אני טוען שמי שעומד בפני קהל הוא "מנהיג החדר", בין אם הקהל זוטר מהמציג או אף בכיר ממנו. הדבר בא לידי ביטוי הן מבחינת ניסוח המסרים, הפעלת שפת גוף אפקטיבית ועוד. השיא מגיע ביכולת של המציג לטפל בהפרעות והתנגדויות: ישנם מציגים שמטפלים בהפרעות בצורה פסיבית ומתוך חולשה ופחד, ואחרים בגישה אגרסיבית ואף פוגענית. בספר אני מלמד כיצד להתמודד עם מצבים קשים כאלה, בהצלחה יתרה מתוך עוצמה ומנהיגות.
במהלך השנים ראיתי כיצד מנהלים רבים מפתחים את המנהיגות שלהם באמצעות יישום הכלים שאני מלמד בסדנאות מנהיגות ובספר ובסדנאות הפרזנטציה, וכתוצאה מכך מצליחים הרבה יותר להניע את העובדים שלהם, לעמוד ביעדים, למצב את עצמם במקום גבוה יותר הארגון, להתקדם מהר יותר ואף ליהנות הרבה יותר מתפקידם."

עופר רשף, מנחה מוביל, מרצה, יועץ ומאמן בכיר בעל ניסיון בן למעלה מ-30 שנה בהדרכה, בהנחיה, בייעוץ ובאימון אישי. בהכשרתו בעל M.A במדינות ציבורית וניהול, אוניברסיטת ת"א.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה