כתב תביעה הוגש כנגד הנהלת בנק לאומי בגין הפלייה על רקע גיל

כתב תביעה הוגש כנגד הנהלת בנק לאומי בגין הפלייה על רקע גיל

עובדת לשעבר בבנק לאומי הגישה תביעה כנגד הנהלת הבנק, בגין העסקה בלתי חוקית ופוגענית במסגרת 'הסכם קשישים'

שיתוף
מועמדים לתפקיד מנכ

עובדת לשעבר בבנק לאומי, אם חד הורית, תובעת את הבנק באמצעות עורכת הדין נאוה פינצ'וק אלכסנדר, בגין העסקה לא חוקית המנוגדת להסכמי העבודה הקיבוציים.

לטענת התובעת, הנהלת בנק לאומי פיתחה 'שיטה' להעסקת עובדים על תקן עובדים זמניים במשך שנים. עם הגיעם לגיל 55 התקבלו  העובדים 'מחדש' לבנק, בהסכם עבודה שכונה 'הסכם קשישים', שהוגדר כהסכם קיבוצי כשבפועל, על פי גרסת התובעים, הם סבלו מתנאי העסקה מפלים ובלתי חוקיים בעליל, הפוגעים במעמדם המקצועי בבנק ובמעמד האישי כבני אדם.

התובעים מדגישים את העובדה שמעמדם המוחלש והנחות לא נבע מאיכות עבודתם אלא מתוקף גילם. לראייה, אחת העובדות אותה הבנק החתים על הסכם הקשישים, זכתה בתואר עובדת מצטיינת בשנת 2004, אך מפאת גילה ומעמדה המוחלש בהתאם לכך, היא מרוויחה פחות מעובדי הבנק מן המניין.

מכתב התביעה עולה כי הנהלת הבנק ערכה מבדקים לבדיקת התאמת מועמדים לקביעות בבנק ומי שלא צלח את המבחנים, נאמר לו שלא יוכל לקבל קביעות אבל יש לו אפשרות להמשיך לעבוד בתנאים של עובדים זמניים, הווה אומר בתנאים טובים פחות. בצורה זו, על פי התביעה, עולה בידי הבנק ליצור מערכת מיון שפוסלת עובדים מסוימים מלקבל קביעות ולהיות עובדים מן השורה, בתואנה שאינם מתאימים לבצע את העבודה כשמאידך, ממשיך הבנק להעסיק אותם בעבודה שהם 'לכאורה' לא עומדים בתנאי הסף לבצעה. כך למעשה מועסקים עובדים למשך תקופות ארוכות, כאשר הם מפוטרים מעת לעת ומוחזרים לעבודה תוך מספר שבועות, באופן המנוגד לחוקי העסקה בישראל. כך הגיע התובעת לגיל 72, כשאין לה קופת פנסיה והיא נאלצת לחיות מקבצת זקנה של הביטוח הלאומי בלבד.

לסיכום, מאשימה התובעת את קבוצת לאומי בהעסקתה בתנאים מקפחים ומשפילים כ'עובדת קשישה' ובהפלייתה לרעה וכל זאת בחסות 'הסכם הקשישים', המהווה דוגמא בוטה להפליה על רגע גיל ופגיעה קשה בזכויות סוציאליות.

 התובעת מבקשת מבית הדין לעבודה לבטל את הסכם הקשישים לאלתר, שכן הוא מנוגד לחוקי העבודה ובהתאם לכך, מבקשת התובעת את זכויותיה כעובדת הבנק מן המניין, לרבות הכספים המגיעים לה על פי הסכמים והסדרים קיבוציים, הפקדות לקופות גמל וקרן השתלמות, תשלום פנסיה, הפרשי פיצויי פיטורים, פדיון ימי מחלה, ובנוסף פיצויים בגין עוגמת נפש. סך התביעה מסתכם ב-470,000 ש"ח.

דוברת בנק לאומי מסרה בתגובה: "הבנק דוחה מכל וכל, את טענותיה של הגב' רות דורון. נציין שהבנק מקפיד למלא אחר הוראות החוק וההסכמים הקיבוציים הנחתמים מעת לעת בכלל ובעניינה של הגב דורון ואחרים בפרט. את שאר דבריו יאמר הבנק בבית הדין".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה