כסף או אוטו – זה לא "אוטו" דבר

כסף או אוטו – זה לא "אוטו" דבר

יורם שולטהייס, מנכ"ל HRUS, שופך אור חדש על תחום הליסינג ומייעץ למנהלי משאבי אנוש שלא למהר להציע רכב חברה בחוזה העבודה.

שיתוף
יורם שולטהייס, מנכ

 יורם שולטהייס, מנכ"ל HRus, מהנדס תעשייה וניהול בעל תואר ראשון ושני מהטכניון, חקר את הטבת הרכב לעובדי חברה והגיע למסקנה שבשאלה בין רכב לבין תוספת שכר – במקרים רבים עדיף למעסיק לשלם לעובד תופסת של עד 4,000 ש"ח ברוטו. 

שולטהייס: "משיחות עם מנהלי משאבי אנוש במשק ברור שפני החברות והארגונים לכיוון של הענקת רכבים לעובדים בעוד שהעובדים הם אלו ש"חושבים פעמיים" האם זה כדאי או לא. העובדים צודקים במקרים רבים ואילו הארגונים הם אלו שטועים בהנחת המוצא". על פי שולטהייס חברות המציבות לעובד אפשרות של רכב חברה או תוספת של כ-4,000 ש"ח ברוטו בחודש רואות בשתי החלופות הוצאה זהה. במקרים רבים אף מעדיף הארגון להעניק לעובד רכב שכן הטבות כגון פלאפון, רכב וכיו"ב מחזקות את המחויבות של העובד וידוע שעובד שמקבל רכב חברה חושב פעמיים לפני שהוא מתפטר וזאת על מנת שלא לאבד הן את מקום העבודה והן את אצמעי התחבורה שלו בבת אחת. מנהלות משאבי אנוש רואות בהטבות כגון פלאפון (על הטבה זו נרחיב במאמר נפרד) ורכב ככלי לשימור עובדים.

[adrotate banner="27"] אולם המעסיקים אינם מביאים בחשבון (ורובם אף אינם מודעים כלל) לפער בין שני המודלים בהיבט של הוצאות החברה . שולטהייס: "על תוספת שכר בברוטו המעסיק מקבל החזרי הוצאה מוכרת במאת האחוזים אולם הוצאה על ליסינג מוכרת רק בחלקה. אני מציע למנהלים בארגון להעביר את הנושא לבדיקת רואה-חשבון כדי לבדוק את הפערים בין החלופות וזאת על אף שאני מכיר ומקבל את התיאוריה לפיה הטבת רכב מקדמת שימור עובדים בארגון. ישנן חברות שמשלמות אלפי שקלים 'מיותרים' בשנה". עוד טען שולטהייס וציין כי דווקא היום, כאשר חברות מנסות לקצץ עלויות ייתכן ובחינת נושא הליסינג יהווה פיתרון וזאת מבלי לפגוע בעובד (שכן עבורו התוספת המקובלת בברוטו הינה שוות ערך).

אלון פיאדה, סמנכ"ל HRus, הוסיף כי: "חברות יכולות לייצג עובדים מול חברות ליסינג פרטיות כך שהמחיר לעובד ישאר זהה בעוד בגלל הטבת המס הן יכולות להעניק תוספת גדולה יותר בברוטו לעובד ובכך לגרום לשכר שהם מציעים להיות תחרותי עוד יותר". העקרון שעומד מאחורי דברים אלו הוא שכאשר העובד הוא שמתחייב לליסינג שכר הברוטו שלו הופך תחרותי יותר, בעוד העובד שלוקח רכב בליסינג פרטי נוהג לשמור על הרכב בצורה טובה יותר ולצמצם בהוצאות – ובכך יוצא נשכר בשורה התחתונה.

כדאיות המעבר מליסינג באמצעות מקום העבודה לליסינג פרטי, כנגד הגדלת שכר הברוטו, יכול להוות מנוף חזק במשיכת כח אדם איכותי לחברה. עיקרון זה רק יקבל חיזוק ככל שגובה המיסוי על רכב ממקום העבודה יגדל – וכל זאת ללא שינוי ההוצאה בכללית מצד המעביד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה