שיתוף

הזכות של עובד לכך שמעסיקו יפקיד עבורו לביטוח פנסיוני היא זכות מגן (זכות קוגנטית) והיא מוסיפה להכנסתו החודשית של העובד עוד 12.5% משכרו.

מדובר בהטבה משמעותית וחשובה. ארגונים שרוצים לדאוג לעובדים גם מעבר להפקדות (שהן כאמור זכות בסיסית המחויבת על פי חוק)  יכולים להעניק לעובדים יעוץ על ידי יועץ פנסיוני במימון הארגון.

כספי הפנסיה הם חיסכון שאמור להישמר עבור העובד לגיל פרישה. אלא שבגלל מגוון גדול של מצבים במהלך החיים, יש עובדים שזקוקים לכסף לפני הגיעם לגיל פרישה והם מבקשים למשוך סכומים חד פעמיים מביטוח המנהלים או קרן הפנסיה.

ההפקדות לקרן הפנסיה ולביטוח מנהלים מתחלקות בין תגמולי עובד, תגמולי מעסיק ופיצויים. את חלק הפיצויים ניתן למשוך תוך קבלת פטור ממס כל עוד מושכים בשנה סכום שמגיע עד משכורת שנתית אבל לא מעבר לתקרה שנקבעה באותה שנה. לצורך משיכת כספים אלא יש צורך בטופס שהמעסיק נותן לעובד (161), וזה האחרון צריך להעבירו למס הכנסה.

אם העובד רוצה להוציא את כספי הפיצויים לאחר ארבעה חודשים מיום סיום עבודה, הוא יוכל למשוך אותם ללא טופס 161 אלא שאז יהיה עליו לשלם מס הכנסה בשיעור של 47 אחוזים.

מה באשר למשיכת כספי תגמולי עובד ומעסיק: משיכה של חלק התגמולים חייבת במס הכנסה של 35 אחוזים.

ניכוי המס מתבצע אוטומטית על ידי הגוף המבטח (הקרן או ביטוח המנהלים). עם זאת, אם העובד לא הגיע באותה שנה שבה משך את הכסף, לרף המס, כלומר ההכנסה שלו באותה שנה היא מתחת לשכר המינימום, הרי שהוא יכול לקבל החזר (עבור אותם 35 אחוזים) עד גובה נקודות הזיכוי. ההחזר יתקבל בשנה שלאחר מכן, ועל העובד להגיש לשם כך למס הכנסה בקשה להחזר מס.

משיכת הכספים מקרן הפנסיה לוקחת ארבעה ימי עסקים מהמועד שבו העובד הגיש את כל המסמכים לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים.

עובדים שמעוניינים למשוך חלק מכספי הפנסיה בעת שהם עובדים עדיין במקום העבודה ואינם מעוניינים להתפטר, צריכים להכיר את סוג הביטוח הפנסיוני שיש להם ומהם הכללים החלים עליו.

מה קורה כאשר העובד מעוניין למשוך כספים מקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים לאחר שהגיע לגיל 60. בעקרוןף עובדים יכולים להתחיל לקבל קצבת פנסיה החל מגיל 60, אם הם יוצאים לפנסיה מוקדמת.

למרות זאת, אם העובד אינו מעוניין להפסיק לעבוד ולהתחיל לקבל קצבה, אלא ממשיך לעבוד ומעוניין רק למשוך חלק מכספי הפנסיה, הרי שגם הוא יהיה חייב במס של 35 אחוזים.

יש רק 3 מקרים בהם העובד שגילו 60 או יותר יוכל למשוך חלק מכספי הפנסיה בלי לשם מס הכנסה של 35 אחוזים מהסכום שנמשך:

1 אם לעובד (או לקרוב משפחתו) נקבעה נכות רפואית קבוע של לפחות 75 אחוזים.

2 אם ההכנסה המשפחתית (ההכנסה של העובד ושל בן\בת זוגו)אינה עולה על שכר המינימום. אם לבני הזוג יש ילדים שגילם נמוך מ-18 הם יקבלו את הפטור ממס הכנסה אם סכום הכנסתם החודשית אינו עולה על סכום שהינו כפול משכר המינימום.

3 במקרים בהם ההוצאות הרפואיות של העובד או של קרוב משפחתו מסתכמות במחצית מהכנסתו השנתית של העובד (טיפולי שיניים לא נכללים בחישוב זה).

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה