יו"ר ההסתדרות עופר עיני פורש מתפקידו

יו"ר ההסתדרות עופר עיני פורש מתפקידו

עופר עיני התפטר מתפקיד יו"ר ההסתדרות: "מרגיש מיצוי ומצפה ליציאה לדרך חדשה". בין השמות שעלו כמחליף לתפקיד יו"ר ההסתדרות: אבי ניסנקורן, איתן כבל, חיים כץ וארנון בר-דוד.

שיתוף
עופר עיני

עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, הודיע הבוקר על התפטרותו מראשות ההסתדרות ויציאתו לדרך חדשה, זאת לאחר 8 שנים באחד התפקידים המרכזיים ובעלי ההשפעה הרבה ביותר במשק הישראלי.

התפטרותו של עופר עיני מתפקיד יושב ראש ההסתדרות לא הייתה צפויה, ועל פי ההודעה עופר יעזוב את תפקידו בחודש פברואר הקרוב. מסיבת עיתונאים מתוכננת להמשך היום, אך רבים בהסתדרות ומחוצה לה הביעו פליאה על עצם ההודעה על עזיבתו של עופר עיני – שמגיעה בסך הכל שנה וחצי לאחר בחירתו מחדש לתפקיד, במירוץ בחירות בו נלחם עיני בלהט על מקומו כאשר לא היו מולו מתחרים 'אמיתיים'.

עופר עיני כיו"ר ההסתדרות

עופר עיני קיבל את תפקיד יו"ר ההסתדרות ב- 2006 כאשר נבחר להיות ממלא מקומו של עמיר פרץ עם בחירתו לראשות מפלגת העבודה והתפטרותו מתפקידו כיו"ר ההסתדרות, ונבחר בבחירות רשמיות ב- 2007. לפני כן  שימש כממונה ליושב ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות (החל מ-2004).

במהלך כהונתו של עופר הייתה ההסתדרות במרכז מספר צמתים מהותיים במשק הישראלי, בין השאר בנושאים כגון פנסיית החובה וגיל הפרישה, וכמובן התארגנויות העובדים במספר חברות ענק במשק הישראלי, כאשר המקרה המפורסם ביותר הוא בהתאגדותם של עובדי חברת פלאפון. במקביל ספגה ההסתדרות בכלל ועופר עיני בפרט גם לא מעט ביקורת על יחס מועדף לוועדים הגדולים ועל אי תמיכה במחאה החברתית.

מי יחליף את עופר עיני כיו"ר ההסתדרות?

עופר כבר הודיע כי ימליץ בפני בית נבחרי ההסדרות (הגוף שצריך לאשר מחליף עד לקיומם של בחירות פורמליות לראשות ההסתדרות) על מועמדותו של אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, שיהיה מחליפו. אבי ניסנקורן הגיע להסתדרות רק לפני 4 שנים, זאת לאחר שסגר משרד עורכי דין שהיה ברשותו, וכבר אז דובר על כך שהגיע בשביל להיות יורשו של עופר עיני כיו"ר ההסתדרות כאשר האחרון יפרוש.

שמות נוספים שעולים כמעומדים מטעם, לתפקיד יו"ר ההסתדרות:

איתן כבל, שכבר הודיע כי הוא רואה עצמו כמועמד מוביל וכי לא יאפשר מעבר קל של מועמדו של עיני לתפקיד, וזאת לאחר שרץ בבחירות האחרונות לתפקיד, אז כבר זכה ל-33% מהקולות, ונחשב כיריבו הפוליטי של עופר.

וכן – חיים כץ, שמעבר להיותו חבר כנסת ישראל, קיבל אישור מיוחד וממשיך לשמש כיו"ר ארגון העובדים של התעשייה האווירית, וכאחד האנשים החזקים בהסתדרות.

שם נוסף שיכול לחזור להתמודדות הוא יו"ר הסתדרות המעו"ף (פקידים) ולשעבר יו"ר ארגון עובדי עיריית תל אביב, ארנון בר-דוד, שהתמודד גם הוא מול עופר בבחירות האחרונות.

במידה ויערכו בחירות לתפקיד יו"ר ההסדרות ייתכן כי יעלו שמות נוספים שכן לעופר היו הסכמים קואליציוניים שונים שלא בטוח שאבי ניסנקורן יכול לשמר.

השפעת פרישתו של עופר עיני על מנהל משאבי אנוש

ברמה הבסיסית ניתן להניח כי בפעילות השוטפת של מחלקת משאבי אנוש בארגונים שישראל לא צריכה להיות השפעה, אפילו אם בארגון יש וועד עובדים יציג. אך גלי השפעה שונים, מתחת לפני השטח, בהחלט יכולים להשפיע על ארגונים שונים בעקבות הודעתו של עופר עיני על פרישתו מתפקיד יו"ר ההסתדרות (לכתבות נוספות על הסתדרות העובדים).

למרות הכל ייתכן כי גל השפעה ראשון יכול להיות באותם ארגונים עם ועדי עובדים – לפחות ברמה היומית של שיחות המסדרון, אך ייתכן כי הדברים לא יגמרו שם. בחודשים הקרובים, במיוחד אם תתחיל מלחמת ירושה, ובוודאי אם יקיימו בחירות להסתדרות – הדברים עלולים להשפיע על הביצועים בהיכר מכוון שוועדים שונים יכולים להתחיל בפעילות מול החברים.

גל השפעה שני שיש לקחת בחשבון הוא באותם ארגונים בהם יש התארגנות של וועד חדש או שהעובדים נמצאים בהליך של התאגדות עובדים והקמת וועד. ייתכן כי ההתארגנות תתעכב וייתכן כי תזורז (כל מקרה לגופו וביחס לחשיבות הדבר לעופר עיני עצמו – אם ירצה שההצלחה/כישלון יהיו על שמו או על שם יורשו), אך בכל מקרה תהיה לכך השפעה על התארגנויות עובדים.

גל השפעה שלישי יגיע בהמשך ויכול לתפוס ארגונים רבים שלא היו מוכנים לכך ושבהם אין ניצנים של התארגנות עובדים כלל. כל יורש, מי שזה לא יהיה, ירצה להתחיל את כהונתו בסימון 'ניצחונות' – והקמת וועדים חדשים וארגון עובדים בארגונים שעד כה לא היו מאורגנים יהיה בראש סולם נקודות הציון של כל יו"ר חדש.

להרחבה נוספת על נושא ההשפעה ואחריות של מנהל משאבי אנוש בהתארגנות עובדים ראה גם: פעילות הארגון בעת התארגנות עובדים – גבולות המותר והאסור.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה