דברים שאולי לא ידעתם על תוכנית הפנסיה שלכם

דברים שאולי לא ידעתם על תוכנית הפנסיה שלכם

יש לכם תוכנית פנסיה? נהדר. אבל זאת לא סיבה להיות בטוחים שהסתדרתם עד סוף ימיכם. אורן קאופמן, מנהל שכר והטבות בחברת נס טכנולוגיות, קרא בהרצאתו בכנס שכר והטבות לחשוב שוב על העתיד הפנסיוני של כל אחד מאיתנו.

שיתוף
אורן קאופמן כנס שכר והטבות

כמה כסף צריך לצבור כדי לחיות טוב בשלב השלישי של החיים, זה שבו אתם כבר מזמן לא תלויים בהוריכם וגם כבר לא עובדים לפרנסתכם? כדי לענות על השאלה הזאת חייבים להתייחס לתוחלת החיים. בישראל מדובר ב-80 שנים בממוצע לגבר וב-84 שנים בממוצע לאישה. "זה אומר שאם פורשים בגיל 67, יש לגבר 13 שנים לחיות בשלב השלישי" אמר אורן קאופמן, מנהל שכר והטבות בחברת נס טכנולוגיות, בהרצאה בכנס שכר והטבות של HRus.

"אבל מדובר במספרים דינמיים" המשיך קאופמן אל הנקודה העיקרית."בישראל ב-40 השנים האחרונות תוחלת החיים עלתה ב-10 שנים. אם זה ימשיך ליניארית, לבני ה-40 של היום יש סיכוי סביר לחיות עד גיל 90". כדי להעריך לכמה כסף נזדקק על מנת לחיות ברמת החיים שאליה אנו מורגלים, צריך לחשב את המשכורת השנתית הממוצעת שלנו ולהכפילה ב-23 שנים. גם אם נוריד ממנה נתח נכבד שהיום מוקדש למשל לגידול ילדים, עדיין נראה שמדובר במיליוני שקלים.

מה מכרסם בתקופת החיסכון?

מקור ההכנסות בתקופה השלישית של החיים מורכב מתשלומים מהביטוח הלאומי, פנסיה וביטוח מנהלים ותוכניות פרטיות. המרכיב העיקרי הוא הפנסיה שמבוססת על משכורתנו היום. אם מניחים שב-45 שנות עבודה, שמתחילות בגיל 22 ומסתיימות בגיל הפרישה הנוכחי, נפריש כספים לפנסיה באופן קבוע, ייתכן שנגיע לחיסכון סביר לתקופה השלישית, אבל קאופמן הזכיר שגורמים שונים מכרסמים בתקופת החיסכון:

צמצום שנות העבודה – למשל בנסיעות ממושכות לחו"ל או תקופות של לימודים ובין עבודות
פרישה מוקדמת
הארכת תוחלת החיים

מכאן יש שתי אפשרויות: האחת היא להתעלם מעתידה של הפנסיה, והשנייה היא לקיחת אחריות על מצבנו הפיננסי בתקופת הפנסיה. לשם כך, אומר קאופמן, נדרש חינוך פנסיוני, אך הניסיונות להנחיל חינוך פנסיוני נתקלים בקשיים: דחיינות, וחוסר רצון לדבר על סיכונים, סכנות, מוות, אובדן כושר עבודה וכדומה. קאופמן מציע להיות מודעים לחסמים הפסיכולוגיים ומציין מה נעשה בחברת נס שבה הוא כאמור ממונה על השכר וההטבות:

  • מוענק חיסכון פנסיוני על כל השכר השוטף
  • ניתן חינוך פנסיוני לעובדים
  • מועברים מסרים בנושא לעובדים (ראו בהמשך)
  • מנהלי ההסדר, סוכני הביטוח, מחויבים להיות שותפים לחינוך הפנסיוני ולספק ערך מוסף בפגישות השירות התקופתיות

קאופמן הזכיר גם את המסרים שמועברים לעובדים:

  • לדעת יותר – כמו כשקונים מותר ועושים סקר שוק
  • לקבל ערך מוסף – במהלך הפגישה הפנסיונית, שאליה כדאי לבוא מוכנים
  • להתאים את מסלול ההשקעה והביטוח לצרכים האישיים
  • לבדוק לא רק את גובה דמי הניהול, אלא גם את מה שמקבלים תמורתם
  • לא למשוך כספי פיצויים
  • לאתר כספי פנסיה אבודים (לדוגמה ניתן להשתמש ב- מנוע איתור החסכונות הפנסיוניים של משרד האוצר, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון)
  • לא להסתפק במה שהמעסיק נותן

לסיכום אומר קאופמן שעד גיל הפנסיה נצטרך לצבור הרבה מאוד כסף ולדעת שרמת החיים שלנו כנראה תרד אבל מצד שני יש מה לעשות היום כדי להגיע מוכנים לפרישה.


אנו ממליצים לקחת חלק בכנס הקרוב שלנו – הכנס השנתי לניהול משאבי אנוש – במטרה להינות מתכנים איכותיים ומקצועיים בדומה לתוכן המוצג כאן.

למידע נוסף ורישום לכנס השנתי לניהול משאבי אנוש – לחץ כאן!


סיקור הרצאות הכנס נעשה תודות לנותני החסות:

נותני חסות הפנינג משאבי אנוש

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה