"רק 25% מההצלחה בעבודה מנובאת על ידי רמת ה-IQ"

"רק 25% מההצלחה בעבודה מנובאת על ידי רמת ה-IQ"

שאון אצ'ור מסביר כיצד אימון באמצעות פסיכולוגיה חיובית מעלה את רמת הביצועים של המוח בכ-30% | רמת האופטימיות של העובד, התמיכה החברתית ועמידה בלחצים קריטיות להצלחת העובד

שיתוף
מדעי המוח וניהול עובדים

מדעי המוח וניהול עובדים

"מדוע יש אנשים בעלי יכולת שכלית, אתלטית, מוזיקלית, יצירתיות ורמת אנרגיה גבוהה?" שואל שאון אצ'ור (Shawn Achor) בהרצאתו ב-Ted. "חשוב להבין כי רק 25% מההצלחה בעבודה מנובאת על ידי ה-IQ, ואילו 75% מההצלחה בעבודה נגזרים מרמות האופטימיות של העובד, התמיכה החברתית והיכולת לראות בלחץ אתגר ולא סיכון".

לדברי אצ'ור, הפסיכולוגיה החיובית אינה מתמקדת בהנעת אנשים אל מעבר לממוצע, אלא בהעלאת הממוצע עצמו. "רוב המידע המוצג בחדשות אינו חיובי", הוא מסביר. "רובו על רצח, שחיתות, מחלות ואסונות טבע. כשאנחנו צופים בתכנים הללו – המוח שלנו מסיק שזהו היחס המדויק בין חיובי לשלילי בעולם הזה. הדבר דומה לסינדרום בתי הספר לרפואה, שגורמים לסטודנטים שחשופים למידע עצום אודות מחלות ובעיות רפואיות להאמין שהם לוקים בהן. כך יוצא שלא המציאות היא שמעצבת אותנו, אלא העדשה דרכה המוח שלנו מתבונן על המתרחש. אם נוכל לשנות את העדשה הזו – רמת האושר שלנו תעלה, וכך גם נוכל לשנות כל תוצאה חינוכית ועסקית".

אצ'ור ממחיש את הרדיפה הבלתי פוסקת אחר האושר בכך שאנשים שזוכים להתקבל לתכנית אקסקלוסיבית נהנים מכך למשך זמן קצר. לאחר תחילת התכנית הם חווים עומס, תחרות ומתח, ומרבים להתלונן על מה שעד לא מזמן היה פסגת חלומותיהם. "אם אנחנו מקבלים ציונים טובים – נשאף לציונים גבוהים יותר, אם נתקבל לעבודה טובה – נרגיש שאנחנו צריכים למצוא עבודה טובה יותר, אם הגענו ליעד המכירות שלנו – נעלה את הרף עוד יותר", הוא אומר. "ההצלחה מצויה כל הזמן בצד השני, והמוח לעולם לא יוכל להגיע לשם. מה שעשינו כחברה הוא להפוך את האושר ללא בר השגה".

כיצד למנוע שחיקת עובד?
לאחר שביקר בארגונים ובבתי ספר בכ-45 מדינות שונות, הבין אצ'ור שהמוטו שמנחה את כולם הוא 'אם אעבוד קשה יותר – אהיה מוצלח יותר, ואם אהיה מוצלח יותר – אהיה מאושר יותר'. "גם אם נדע הכל על העולם של מישהו – נוכל לחזות רק 10% מרמת האושר שלו", הוא טוען. "90% מרמת האושר של בני האדם אינם נקבעים רק על ידי העולם החיצוני, אלא על ידי הצורה בה המוח מנתח את העולם החיצוני. לפיכך, שינוי של תפישת המוח שלנו עשוי לשנות את כל עולמנו. כאשר המוח מצוי במצב חיובי רמת הביצועים שלו עולה בכ-30% מאשר במצב בו הוא שלילי, לחוץ או נייטרלי. האינטליגנציה, היצירתיות ורמות האנרגיה שלנו עולות, וכל תוצאה עסקית משתפרת במצב זה – רמת הגמישות עולה ודרגת השחיקה יורדת".

כאשר אנו חיוביים מציף את מוחנו דופמין, אשר "מדליק" את כל מרכזי הלמידה במוח שלנו ומאפשר לנו להסתגל לעולם בצורה מיטבית. "קיימות דרכים לאמן את המוח להיות חיובי יותר. באמצעות תרגילים ניתן לחווט מחדש את המוח שלנו ולאפשר לו לעבוד בצורה אופטימית ומוצלחת יותר", מסביר אצ'ור. "יש לרשום שלושה דברים חדשים שאנו מודים עליהם בכל יום במשך 21 ימים ברציפות, ובסוף התהליך המוח מתחיל לשמר את התבנית של סקירת העולם בצורה חיובית. כתיבה על חוויה חיובית שעברתם ביממה האחרון מאפשרת למוח לחיות אותה מחדש, ופעילות גופנית מלמדת את המוח שלנו שההתנהגות שלנו היא בעלת משמעות. גם מדיטציה מאפשרת למוח שלנו להתגבר על הקשב התרבותי שיצרנו באמצעות הניסיון לריבוי משימות סימולטנית, וכך מאפשרת לנו להתמקד במשימה המוטלת עלינו ברגע זה".

 

 

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה