המעבר מהצבא לאזרחות

המעבר מהצבא לאזרחות

דליה קוטאי סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת קרסו מזה שנתיים, שרתה כמנהלת משאבי אנוש בצה"ל במשך 22 שנה, מספרת על על ההבדלים בין ניהול משאבי אנוש בצבא ובאזרחות ועל חזונה האישי בתחום

שיתוף

דליה קוטאי אשה עסוקה ללא ספק. כשהיא אינה עסוקה בניהול ההון האנושי של קבוצת קרסו, המונה כ- 1,300 עובדים, היא מטפלת בתחומי הלוגיסטיקה, המשאבים, הביטחון והאבטחה של הקבוצה, שאף עליהם היא אמונה. מתפקידה כמנהלת משאבי אנוש בצה"ל היא מביאה איתה חזון, ערכים ותפישה מתקדמת, הגורסת כי על החברות לטפח את העובדים, לצייד אותם בכלים והכשרות ולבנות את עתידם הן לתקופת העסקתם והן לתקופת הפרישה.

בקבוצת קרסו דליה קוטאי הנחילה מורשת של קורסים לפיתוח מנהלים, פיתוח מנהיגות אצל עובדים בכירים, קידומי מסלול, הוצאת עובדים למסלול אקדמאי ואף מחלקה ייעודית שהקימה בשם 'מחלקת פרישה', אשר מלווה את הפורש מהחברה ואת משפחתו ומספקת לו  ולבני משפחתו כלים מאת אקטוארים, יועצי מס וכד' שיקלו עליו את תהליך הפרישה. את כל היוזמות הללו היא הביאה איתה מתפקידיה בתחום משאבי האנוש בצה"ל  וע"פ סקר עמדות שנערך השנה, קרסו לקחה באחוז אחד גבוה יותר משאר החברות, את התואר "החברה שהכי כדאי לעבוד בה."

מהי קבוצת קרסו?

דליה קוטאי אומרת: "קרסו היא קבוצה המורכבת ממספר חברות, ומונה כ- 1300 עובדים. כל חברה בקבוצה עוסקת בנישה משלה. אם זו נישה של רכב חדש, רכבי טרייד אין, ליסינג, נדל"ן, ביטוח, תחבורה ציבורית, חברת מימון ועוד. הקבוצה החלה את דרכה כחברה משפחתית והיום היא חברה ציבורית נסחרת בבורסה. בתחום משאבי האנוש ישנו עיסוק במגוון רב של תפקידים, אוכלוסיות  ומגוון של הסכמים."

במה עסקת טרם תפקידך הנוכחי?

"לפני כן היה לי משרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה ולפני כן שימשתי כסמנכ"ל משאבי אנוש ברכבת ישראל. בצבא שרתתי 22 שנות שירות בתחום משאבי האנוש, הייתי ראש ענף סגל בענף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ולאחר מכן מפקדת המרכז לשירות הפרט באגף כוח אדם. את שירותי הצבאי סיימתי בשנת 2005 ומאז אני באזרחות."

איך היה מעבר מהצבא לאזרחות?

"לי באופן אישי היתה נחיתה רכה במיוחד כיוון שמייד כשסיימתי את הצבא, התחלתי התמחות בבית הדין הארצי לעבודה – שם התחלתי כמתמחה ולמדתי לעומק את יסודות דיני העבודה. זה השלב הכי טוב להתחיל בו את המעבר מהצבא לאזרחות, כי מייד הצטיידתי בכלים לחיים האזרחיים. למדתי משפטים ועשיתי התמחות בבית הדין הארצי לעבודה אצל כב' הנשיאה השופטת נילי ארד. כי ידעתי שזה ישמש אותי  ויסייע לי בתחום משאבי האנוש."

מה שונה מבחינת דיני העבודה בצה"ל ובאזרחות?

"דיני עבודה לא חלים בצבא כלל. הצבא אינו כפוף לחוק האזרחי, יש לו פקודות מטכ"ל משל עצמו. עם זאת ישנן פסיקות כגון זכות השימוע וחוק למניעת הטרדות מיניות, שחלות בצבא ונלקחו למעשה מהאזרחות. ישנם נושאים שהצבא אימץ מתוך דיני עבודה."

מה המשותף ומה שונה בניהול משאבי אנוש בצה"ל ובאזרחות?

"הטיפול במשאבי אנוש די זהה בשני המקומות. כל הנושא של טיפול בפרט, מבוצע בצה"ל ע"י הת"ש והמפקדים  והטיפול די דומה. גם נושאים של אבלות, שמחות, רווחה, הדרכה, גיבוש יחידה ונוספים, די דומים, אך ההתנהלות בהם שונה. השוני הוא במערכת האישורים. באזרחות אין פקודות והכל מאוד מתוכנן. אני כמנהלת משאבי אנוש צריכה לפנות למנכ"ל ולדירקטוריון לצורך אישור תקציב נוסף ותקנים נוספים והם מחליט אם לאשר ובצבא מקבלים אישור תקציב מהמדינה ומאגף התכנון בצורה מובנית ומוכנה. תפקידי כוח אדם באזרחות כרוכים בתחומי אחריות רבים יותר מאשר בתפקידי משאבי  בצבא."

 מה את מביאה איתך מהצבא לתחום משאבי האנוש?

"היתרון המשמעותי של אנשי הצבא באופן כללי הוא שהם טובים מאוד בקבלת החלטות. זה משהו שדי חסר אצל אלו שאינם באים מתחום הפיקוד ורואים את זה בין בעלי תפקידים. לאנשי קבע אין בעיית הובלה וניהול תהליכים. זו הסיבה גם שאני אוהבת לגייס אנשי צבא לעבודה. אנשי הצבא גם מאוד מושקעים מבחינת הכשרות ובאים עם נקודת פתיחה טובה יותר. יש להם מסירות ורוח עבודה שהם חונכו להם בצה"ל והם מביאים איתם לתפקיד. מובן שישנם אנשים טובים רבים בעלי יכולת הובלה שלא שמשו כמפקדים בצבא   ומצליחים מאד.

מה תפקידך כסמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת קרסו, כולל?

"התפקיד שלי כולל את כל מה שקשור במשאב האנושי בחברה. הוא מתחיל בשלב של גיוס העובד, בכל נושא ההכשרה שלו, במשך חייו בארגון ובכל נושאי ההכשרה והקידום של העובדים עד לפרישתם או לסיום העסקתם. מעבר לכך יש את נושאי הרווחה, התקציב של כוח האדם בחברה, התקנים ועוד. מלבד ניהול משאבי האנוש בקרסו, אני גם סמנכ"לית הלוגיסטיקה של הקבוצה ואחראית על כל תחומי הלוגיסטיקה כגון: בטיחות, בטחון, משאבים, אבטחה וכד'."

מהו החזון העתידי שלך בחברה?

"החזון הוא לקדם את כל הנושא של הפיתוח הארגוני ולעמוד ביעדיי כשותפה עסקית לחברה. השנה שמנו לנו יעדים  רבים בין היתר יעד לשימור עובדים, קידום עובדים ועוד. אני שואפת לפעול לכך שקבוצת קרסו תהיה תמיד חברה שכיף לעבוד בה."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה