הצעת חוק לרישום מספר ת"ז בלבד בקו"ח – סקירה

הצעת חוק לרישום מספר ת"ז בלבד בקו"ח – סקירה

הצעת החוק שיזם ח"כ יואל רזבוזוב לציון מס' ת"ז של המועמד בלבד בקורות החיים, ללא פרטים מזהים נוספים, נועדה למנוע אפליה תעסוקתית. אך האם זה מה שימנע אפליה כזו?!

שיתוף
אפליה Photo by Stuart Miles

 ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) יזם הצעת חוק חדשה, שתחייב חברות ציבוריות לקבל קורות חיים עם מספר זהות בלבד ללא ציון שם המועמד או מינו. הצעה זו נועדה למנוע אפליה מגדרית או מגזרית במקומות עבודה, כאשר קורות החיים יבחנו על פי הכישורים והניסיון של המועמד בלבד ללא קשר לזהותו.

הצעת החוק נוצרה ככל הנראה כתוצאה מסקר שפרסמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה של משרד הכלכלה שחשף כי  40% מהערבים חשים אפליה בקבלה לעבודה, וגם נשים ועולים מארצות שונות חשים כך.

הצעת החוק החדשה של ח"כ יואל רזבוזוב מבקשת להתמודד עם בעיה זו, על ידי הכנסת תיקון לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שיחייב גופים ציבוריים לקבל קורות חיים עם מספר זהות בלבד – בלא ציון שם המועמד או המגדר שלו כך שמועמדים יוזמנו לראיונות עבודה על סמך כישוריהם האישיים ולא תתאפשר אפליה מוקדמת.

הצעת החוק נועדה למנוע סינון מוקדם של מרואיינים ש'זוהו' כיוצאי עדה כלשהי או שייכים למגדר מסויים, עם זאת עולה השאלה – האם החוק הזה אכן יגן על מרואיינים מאפליה, ומהם חסרונותיו?

אם תשאלו אותי, התשובה שלילית. מעסיקים יכולים לזמן מועמדים ששלחו קורות חיים, לראיון עבודה ולפסול את מועמדותם לאחר הראיון עצמו. אם מקומות עבודה מסויימים אכן מפלים לרעה יוצאי מגזר או מגדר כלשהו, השלב הראשוני של הזימון לראיון לא יהיה וודאי זה שיעצור אותם. מלבד זה, ישנה כאן הרעה למרואיינים (המופלים כביכול) עצמם, הרי באם שהם נפסלים כתוצאה מאפליה, מה הטעם בבזבוז זמנם, כספם ותקוותם בכך שיגיעו פיזית לחברה להתראיין ויפסלו בראיון עצמו?.

מרבית מקומות העבודה אינם מפלים. להפך בשנים האחרונות מתגלים יותר ויותר ארגונים הפועלים למען הקהילה ומעסיקים עובדים עם מוגבלויות, נכים, וכמובן יוצאי עדות שונות, נשים ואוכלוסיות חלשות. ציון קורות חיים בלבד, בקטגורית הפרטים האישיים בקורות החיים, עשויים ליצור ריחוק ובלבול ולפגוע בסיכויים של מועמדים להתראיין.

מלבד זאת עובדים במקומות עבודה שישימו לב לאורך זמן כי לא ניתנת הזדמנות שווה ליוצאי עדות שונות, עשויה לפגוע באמון שלהם כלפי ההנהלה בחברה ואף לפגוע בתחושת ההערכה שלהם את החברה ורצונם להשקיע ולהוביל לקידומה.

בנוסף לכך, מעסיקים רבים כבר הבינו שכאשר יוצרים מגוון הטרוגני של עובדים בחברה, מתפתחים כיווני מחשבה יצירתיים ונולדים רעיונות חדשים מקוריים, תוצאה של סיעור מוחות וראייה שונה שמגיעים מרקע שונה, מה שמהווה יתרון לחברה. עוד מעסיקים יודעים שחיפוש אחר עובדים מוכשרים בהגבלה למגזרים מסוימים בלבד, מורידה את אחוזי הסיכוי למצוא אותם.

ניתן לזהות אפליה בחברות ובארגונים בדרכים אחרות ולהפעיל סנקציות בהתאם לחוק. שליחת קורות חיים בציון מספר תעודת זהות של המועמד בלבד, לא תמנע אפליה אפשרית במקומות עבודה ועשויה לייצר קרירות ובלבול אצל מעסיקים בבואם לראיין את המועמדים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה