החוק לשילוב וקידום נשים בעבודה: כך תקבלו מענק או הוקרה

החוק לשילוב וקידום נשים בעבודה: כך תקבלו מענק או הוקרה

בין הקריטריונים לקבלת המענק או הוקרה למעסיקים: מדיניות פורמלית המעודדת איזון בין עבודה למשפחה

שיתוף

חוק עבודת נשים

החוק לעידוד של שילוב וקידום נשים בעבודה ושל התאמת מקומות עבודה לנשים נחקק בשנת 2008, ונועד לסייע לנשים להשתלב ולהתקדם בעבודה. החוק נועד לצמצם את המקרים שבהם נשים מופלות מחמת היותן אמהות בשעת קבלתן לעבודה ובעת ההחלטה אם לקדם אותן לתפקיד ניהולי או לא. הוא מציע להעניק אותות הוקרה ואף מענקים כספיים לארגונים שיוכיחו כי הם פעלו למען קידומן של נשים בעבודה, או שהם הוכיחו נכונות לקבל נשים תוך הענקת תנאים גמישים ומתאימים. כיצד יוכלו המעסיקים לקבל את המענקים והאותות? אם יעמדו בקריטריונים שיציב משרד התמ"ת.

מאז ועד היום טרם גובשו הקריטריונים, ולכן למעשה עדיין לא ניתן ליישם את החוק. בוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת נשאלה לפני כשלושה חודשים השאלה מדוע החוק לא מיושם מזה שנים. מתברר שהמועצה הציבורית הכוללת שופטת בית דין לעבודה, נציגות של שוויון הזדמנויות לעבודה, נציגי ממשלה, ארגונים לזכויות נשים ונציגי ארגוני עובדים – גיבשה את הקריטריונים, אך פורמלית הן לא יצאו לאור.

לדבריו של עורך הדין ניר ויינר מהלשכה המשפטית במשרד התמ"ת, הקריטריונים נמצאים בידי הלשכה המשפטית בשלבי תיקונים סופיים, כאשר חלק מהנושאים חזרו לדיון במועצה. כרגע אין לוח זמנים מדויק להוצאתם.

בעוד ישנם ארגונים ומקומות עבודה הפותחים את שעריהם בפני אמהות, מעניקים גמישות בעבודה ומגוון אפשרויות שיכולים להסתדר לנשים אמהות, ישנם מקומות שעדיין סוגרים בפניהן את הדלת. חלק מהעניין הוא מתוך מחשבה (או מתוך חוסר מחשבה מספקת), על החשש שאם העובדת תצטרך לעבוד פחות שעות ואם היא תאלץ להיעדר פעמים רבות – היא לא תעמוד ביעדים. ארגונים אלה אינם לוקחים בחשבון את האפשרות כי מקצוע האמהות הפך אותן לעובדות פרודוקטיביות יותר, וידיעה כי הן יכולות לצאת בזמן כדי לקחת את ילדיהן מהגן רק עושה אותן  לעובדות רגועות ולכן מצליחות.

עורכת הדין רעות הררי ממשרד התמ"ת העבירה לוועדת הכנסת באופן תמציתי את הקריטריונים להענקת המענקים ואותות ההוקרה שככל הנראה הם שיפורסמו לבסוף:

  • מעסיקים בעלי מדיניות פורמלית של המעסיק בקידום שוויון מגדרי ואיזון בין העבודה למשפחה, בנוגע לשעות עבודה סבירות המאפשרות מפגש עם המשפחה ושילוב חיי משפחה בעבודה. ובפרט יחס לנשים הרות, מניקות ונשים הנמצאות במהלך טיפולי פוריות.
  • ארגונים שבהם פערי שכר בין נשים לגברים ופערים במספר שעות עבודה בחודש.
  • ארגונים המגייסים נשים לעבודה ומאפשרים להן קידום בהיררכיה הניהולית והמקצועית.

התקציב שאושר לחוק הוא 1.8 מיליון שקלים לשנה. התקציב שלא נוצל מאז אושר החוק נשמר וישמש להמשך מחקר בתחום. בוועדת הכנסת נאמר כי המענק יהיה בגובה 500,000-700,000 ₪ למעסיק, ככל הנראה לשנה. מעסיקים ציבוריים יקבלו אותות הוקרה ללא מענק כספי.

המעסיקים ייבחרו מתוך ארבע קטגוריות שונות: מעסיקים קטנים, בינוניים, קטנים, בינוניים וגדולים במגזר הפרטי, ומעסיקים ציבוריים. כן יבחר מנהל משאבי אנוש או מנכ"ל מצטיין בנושא. מענק מיוחד יינתן לארגונים שיתנו מענה לאוכלוסיות מיוחדות כגון נשים חרדיות, ערביות חד הוריות, מבוגרות או נשים בעלות מוגבלויות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

השאר תגובה