הדרך להדרכה אפקטיבית

הדרך להדרכה אפקטיבית

הדרכה היא עולם ומלואו בתוך משאבי האנוש. מה מביא לכישלון בהדרכה ומה מהווה את הבסיס להצלחתה?

שיתוף
הדרכה
הדרכה

תחום ההדרכה בתוך עולם משאבי האנוש מהווה אבן דרך חשובה בשימור עובדים. יש הרואים הדרכה כבונוס לעובדים, מעצם יציאת העובד משגרת העבודה היומיומית האפורה, מעצם היותו פסיבי, מחוץ לכותלי המשרד ולרוב גם בשעות הקצרות משעות העבודה הפורמליות. חשיבה זו נפוצה אך היא אינה נכונה. הדרכה אכן היא חלק חשוב משימור עובדים, אך מטרתה היא קודם כל להקנות לעובדים ידע שימושי ואפקטיבי לעבודתם, שיתרום להצלחתם ולהצלחת הארגון.

הדרכה אפקטיבית תהיה כזו שעובדיה יפנימו את תכניה ויעזרו בתכנים בעבודתם. שימור עובדים בהיבט הרווחה, יכול לכלול סדנאות הפונות לשעות הפנאי של העובדים. כך שאם תרצו באמת לצ'פר את העובדים שלכם באמצעות הדרכה, רשמו אותם לסדנת פילאטיס.

החלה ההרשמה לכנס ההדרכה השנתי – מידע נוסף על הכנס ניתן לקבל בדף הכנס – כנס הדרכה

אקסל לא שימושי

אחת הבעיות בהדרכה שאינה אפקטיבית, היא הפערים בין התכנים וחומרי הלימוד המועברים בהדרכה לבין תפקידו של כל עובד, ובכך הקושי ביישום הנלמד בשטח. דוגמא לכך היא קורס אקסל בסיסי ביותר המועבר בארגונים רבים. אם משתתפי הקורס יהיו עובדים בעלי מקצועות שונים, אם הם יגיעו ממחלקות שבאופן משמעותי הנן שונות בארגון, ושלכל אחד מהם יש שימוש שונה בתוכנת האקסל – יש לשקול מחדש את קיומו של הקורס. לפחות חצי מתכניו ירדו לטמיון, כאשר חלק גדול ממנו לא יהיה רלוונטי לכל העובדים.

הדרכה תורמת לשימור עובדים כאשר:

עובד חדש נכנס לתפקידו באופן הדרגתי, עם כל הידע הדרוש ממנו כדי "להתחיל ברגל ימין", באופן רגוע שיאפשר לו ללמוד כראוי את תפקידו וגם להצליח בו. באחריות מחלקת ההדרכה לקבוע תוכנית הדרכה וחניכה, קבועה בלוחות זמנים. עובד שיכנס באופן כזה לארגון סיכויי ההצלחה שלו גדולים והוא יהיה שבע רצון.

הדרכה תורמת לשימור עובדים כאשר עובד נמצא במבוי סתום או במקום שמונע ממנו להצליח או להתקדם בתפקידו. אז הוא יעבור הדרכה או השלמה של פערי ידע ספציפיים.

הדרכה תתרום לשימור העובד כאשר הוא יעשיר את הידע שלו, יפתח באמצעותה מיומנויות שיתרמו להצלחה בתפקידו וכאשר הוא ירכוש כלים להתמודדות טובה יותר עם סוגיות ובעיות קבועות ושונות העולות בעבודה.

מספר עצות בסיסיות להדרכה אפקטיבית:

  • על תכני ההדרכה להיות רלוונטיים לטווח התקופה הקרובה, יש לדאוג ליישם את הנלמד באופן מיידי. תכנים שאינם רלוונטיים לתקופה הקרובה רצוי לא ללמוד במחזור ההדרכה הנוכחי, כי באופן טבעי הדברים יישכחו.
  • יש לוודא שכל המשתתפים הבינו את החומר שהועבר בהדרכה. יש לא מעט אנשים שחשים אי נעימות לומר קבל עם ועדה כי לא הובן להם דבר מסוים. רצוי לשאול מספר פעמים האם כולם הבינו, או אף לעבור בין כל משתתף באופן אישי (אם הקבוצה קטנה).
  • יש לדאוג לבצע תרגול מעשי, לערוך סימולציות שידברו אל כל אחד מהמשתתפים בהתאם לתפקידם.
  • מומלץ לדאוג שלרשות העובד יהיה מדריך מקצועי זמין גם לאחר ההדרכה, כאשר העובד יזדקק לעצה במהלך העבודה בשידור חי.

לסיכום, הדרכה אפקטיבית תהיה כזו כאשר העובד הוא יוכל לעשות שימוש בתכניה. הדרכה שאינה אפקטיבית מביאה להוצאות כספיות מיותרות, ובזבוז של זמן יקר של העובד ושל הארגון. למד עוד על נושא זה ועל נושא ניהול ופיתוח ההדרכה הארגונית ב-  כנס ההדרכה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה