שיתוף

בשנת 2015 נוסה פיילוט בשוודיה של עוזרות בבית אבות, שנתבקשו לעבוד במשך 6 שעות ביום במשכורת של 8 שעות. דו"ח הפיילוט סיכם כי התוכנית בשנתה הראשונה צמצמה בצורה חדה היעדרויות ושיפרה את פריון ובריאות העובדות.

חברת הייטק שוודית בשטוקהולם המעסיקה 22 עובדים, עשתה את המעבר לימי עבודה קצרים יותר לפני מספר שנים. המנכ"לית ציינה כי מדובר באסטרטגיית גיוס ושימור נהדרת וכי העובדים נחים יותר ופרודוקטיביים יותר.

חברות נוספות באירופה עושות גם הן את המעבר ל- 6 שעות עבודה ביום. לטענתן, אף אחד לא יכול להיות יצירתי ופורה למשך שמונה שעות רצופות. שש שעות זה מצב הגיוני יותר.

אך מה היו תוצאות הניסוי אצל אנשי שיווק אונליין שיום העבודה שלהם קוצר?

אנשי שיווק אונליין שהשתתפו בפיילוט לקיצור יום העבודה מ- 8 ל- 6 שעות, הודו, כי למרות שנהנו מיום העבודה המקוצר, 6 שעות לא הספיקו להם ע"מ לעצב ולבנות את אתרי האינטרנט שהחברה מייצרת. חלקם דיווחו כי כאשר יום העבודה שלהם קוצר, הם השקיעו את מרב שעות העבודה לענות על צרכי הלקוחות, ולא נותר להם די זמן לפגישות עבודה (אותן הם נאלצו לקצר ל- 8 דק לפגישה), וכן למשימות נוספות.

האם חברות בישראל יכולות לאמץ מדיניות של 6 שעות עבודה ביום?

אימון הרעיון יחייב שינוי בהנהגה ובמדיניות, על מנת שהוא יוכל לפעול. במדינה בה אנשים מהססים אפילו אם לקחת חופשה בשל ריבוי המשימות שיצטברו להם כשישובו, המחשבה על קיצור יום העבודה בשעתיים, נראית מופרכת. אם יתבצע ארגון מחדש של המשימות והפרויקטים וניהול זמן נכון, ייתכן והדבר יהיה אפשרי בהמשך.

מהם היתרונות של יום עבודה מקוצר?

מלבד האפשרות לנוח ולחדש כוחות ולא להתיש את עצמכם בעבודה, ישנם יתרונות רבים נוספים ביום עבודה מקוצר.
האפשרות הזו תסייע בשוויון בין המינים: לגברים שיעבדו רק 6 שעות ביום, יהיה יותר זמן לבלות עם הילדים ולהקל על העומס מהנשים שנמצאות בבית או שעובדות במשרה חלקית.

קיצור שעות העבודה ישפיע על הסביבה: שעות עבודה קצרות יותר יכולות גם לסייע בהפחתת שינויי האקלים. על פי דיווח מהמרכז האמריקאי לחקר הכלכלה והמדיניות, הפחתת פליטת גזי חממה הולכת יד ביד עם שעות עבודה קצרות יותר בשל הפחתת שעות מיזוג, כיבוי מחשבים ורשתות, הפחתת עומס באנטנות משדרות, וכד'.

שיפור הפרודוקטיביות: התפוקה לשעת עבודה משתפרת עם קיצור השעות. במדינות העשירות בעולם, פרודוקטיביות גבוהה מתואמת עם שעות עבודה נמוכות יותר. זה אומר שאנחנו מסוגלים לעשות הרבה יותר בפחות שעות, בשל הפחתת השחיקה והעבודה האיטית יותר שמתקבלת לאחר שעות עבודה רבות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה