מדריך לגיוס מוצלח של מתנדבים

מדריך לגיוס מוצלח של מתנדבים

תהליך גיוס מתנדבים יכול להיות חלק מכל ארגון, גם עבור חברה עסקית. אך גיוס מוצלח של מתנדבים שונה מגיוס עובדים ויש מספר נקודות שמנהל משאבי האנוש צריך לשים אליהם לב!

שיתוף
גיוס מתנדבים לארגון

ארגונים רבים מגייסים מתנדבים למטרות שונות ואין מדובר רק על מלכ"רים, למרות שהדבר נפוץ בהם יותר, גם ארגונים עסקיים צריכים מתנדבים לתחומים שונים (ואפילו אם רק לשימוש במוצרים ואף עזרה בפיתוחם). אם ארגונכם לא עושה שימוש במתנדבים, זהו כלי תפעולי אחד פחות שפועל לטובת הארגון.

בגיוס מתנדבים לא כולם זה גוגל ולא כל פרויקט זה התנסות בגוגל-גלס. ארגונים שרוצים לרתום מתנדבים לביצועו של פרויקט, בין אם הוא תורם לחברה / סביבה ובין אם הוא תורם ישירות לארגון צריכים להיות יצירתיים ולספק ערך אמיתי (גם אם רגשי) למתנדבים.

זאת בגלל שהמניעים והמוטיבציה של מתנדב שונה מזה של עובד, גיוס מתנדבים מוצלח תלוי במציאת האדם הנכון לתפקיד, הבאתו לארגון ושימורו לאורך זמן – שכן המניע העיקרי של עובדים רגילים אינו קיים במתנדבים – התגמול הכספי, ולכן נדרש שימוש בערכים ויצירת שייכות ומעורבות של המתנדב במסגרת הארגון או במסגרת הפרויקט אליו הוא גויס.

לפיכך גיוס מתנדבים אינו יכול להיות מקביל לחלוטין לגיוס עובדים בשכר ומנהל משאבי האנוש הנדרש לדבר צריך לשים דגש על נקודות שונות ולהשתמש בכלים שונים בשביל לצלוח את המשימה של גיוס מתנדבים לארגון.

גיוס מתנדבים לארגון צריך להתבסס על העברת המסר של מטרה טובה וראויה משלב פרסום הדרישה, דרך ראיון עבודה ועד לליווי המתנדב בקליטתו לארגון וחיבורו למטרות ההתנדבות.

גיוס מתנדבים – ערכים ומטרות

החיבור לערכים ומטרות צריך להתקיים הן לתפקיד והן לארגון והשפה שבה משתמשים בתהליך גיוס המתנדבים צריכה להיות מחוברת ומזוהה עם הארגון ועם הערכים אותם רוצים לשדר – דיסונסס בין השניים – וגיוס המתנדבים לא יהיה מוצלח.

בנוסף נדרש מאיש משאבי האנוש לשדר גם המסר של הערך המוסף שבהתנדבות, בין אם מדובר בחשיבות הנושא בקרב הקהילה, חשיפה לתחום פעילות חדש, שיתוף ידע והכשרה מקצועית או מובילות חברתית ותרומה לקהילה – ישנם סיבות רבות שבגינן אנשים יתנדבו לארגון ללא תמורה חומרית, אליכם רק למצוא את החיבור המתאים ביותר לארגון, לתפקיד ולמטרות ההתנדבות.

דוגמה מוצלח לגיוס מתנדבים מצאנו באתר AllJobs:

גיוס מתנדבים לארגון

4 דגשים לגיוס מוצלח של מתנדבים לארגון

 (1) הגדרה נכונה של פרופיל המתנדב

תחילת תהליך הגיוס של מתנדבים לארגון צריכה להיות בהגדרת מטרות הפרויקט, קבוצת היעד (לגיוס) והמניעים שלה. רק לאחר מיכן ניתן להגדיר את הכישורים והיכולות הנדרשות מהמתנדבים לתפקיד ובהתאם לממצאי השלב הראשון.

לדגומה: אם אחד המניעים הגדולים קבוצת היעד לגיוס מתנדבים היא בלמידה והתמקצעות בתחום חדש לא ניתן להגדיר בדרישות  מהמתנדבים היכרות מעמיקה של השוק וניסיון מוכח של 3 שנים, כפי שאולי היינו דורשים מעובד בשכר. מאותם סיבות אם מדובר בפרויקט התנדבותי לחידוש סביבת הקהילה בה הארגון נמצא ניתן לדרוש כישורים טכניים וניסיון בעבודת שיפוצים או לחלופין כוח פיזי ורצון ללמוד מקצוע.

(2) הגדרה נכונה של תנאי התפקיד

בנוסף ישנה חשיבות רבה בהגדרת תכלית התפקיד ההתנדבותי בשפה וניסוח המתאימים לקבוצת היעד:

אלו תחומי אחריות יהיו למתנדב? למי הוא כפוף? מהו ההיקף המינימלי הנדרש במסגרת ההתנדבות? ומה הם גבולות הזמן לביצוע המטלות?

האם יש דרישות ותנאים להתנדבות: גישה לרכב? ציוד נדרש? ניסיון קודם?

(3) הגדרה של הקשיים והאתגרים בהתנדבות

בניגוד לתדמית הרווחת, תהליך גיוס מתנדבים צריך להיות דומה לתהליך גיוס עובדים בשלב סינון המועמדים! לא נרצה לקבל כל אחד כמתנדב, כמו שלא נקבל כל מעומד לעבודה – שכן לעיתים מתנדב שאינו מתאים ואינו עונה על הדרישות יגרום יותר נזק מתועלת, בין אם בביצוע עבודה לא טובה ובין בעיכוב ואף הרס של עבודתם של המתנדבים האחרים.

ברור שלא נרצה לגייס מתנדב אפתי לקו חם למתאבדים, אך באותה המידה לא נרצה לקבל איש חסר יכולת טכנית ותפקיד של שיפוץ מבנה לטובת הציבור – שכן גם אם יש למתנדב רצון טוב לעשות את הדברים נכון, חוסר יכולת עלולה לגרום לפרויקט להיכשל.

מעבר לכך, אם המעומד אינו מתאים לא נרצה להשקיע משאבים בשכנוע בשלב הראשון והכשרה בשלב השני של מתנדב שלא ישרוד לאורך זמן, להזכירכם: חוסר במשאבים היה נקודת המוצא של הרצון לעשות שימוש במתנדבים.

(4) היערכות לתהליך ליווי וקליטה של המתנדבים לאורך חיי הפרויקט

כמו שאיננו מגייסים עובדים ונוטשים אותם ברגע כניסתם לארגון גם המתנדבים שלנו זקוקים לליווי וקליטה בארגון, אולי אף יותר מעובד רגיל. מומלץ לצוות מתנדב חדש אם מתנדב ותיק, כך שהאחרון יוכל להשפיע לטובה על הראשון, או לחלופין להצמיד למתנדב איש קשר, עובד הארגון, שישמש כסמכות ונקודת קשר לארגון. זכרו כי המתנדבים נמצאים פה מסיבות שונות מאלו של העובדים בשכר ואם הארגון לא ידאג ל'קיים את הבטחתו' המתנדב לא 'ישרוד' לאורך זמן.


לוח דרושים AllJobsמאמר זה נכתב ע"י צוות מערכת אתר הדרושים AllJobs לטובת קהילת הגיוס של פורטל משאבי האנוש ומבוסס על ידע ונתונים ממקורות חיצוניים ופנימיים הנאספים ע"י AllJobs.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקהילת מנהלי הגיוס שלנו בלינקדאין!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה