בריאות כאמצעי לשימור ושיפור פריון העבודה

בריאות כאמצעי לשימור ושיפור פריון העבודה

כיצד נדאג לבריאות העובדים? ד"ר אלי רוזנברג, מנהל המחלקה לבריאות העובד וממונה ארצי של היוזמה "לעתיד בריא 2020" במשרד הבריאות, יסביר זאת בכנס הקרוב

שיתוף
בריאות בעבודה

בריאות בעבודה

קידום בריאות העובד הוא חיוני לעובד וכן לארגון בו הוא עובד. בכנס חדשנות במשאבי אנוש שיערך בשבוע הבא, ירצה ד"ר אלי רוזנברג, מנהל המחלקה לבריאות העובד וממונה ארצי של היוזמה "לעתיד בריא 2020" במשרד הבריאות על נושא חשוב זה.
היוזמה "לעתיד בריא 2020" של משרד הבריאות היא תכנית אב למניעה ולקידום בריאות. היא הושקה בשנת 2005  במטרה לשפר את בריאות האוכלוסייה, איכות חייה תוך צמצום פערי בריאות בקרבה. התוכנית הציבה לעצמה יעדים עם מטרות מדידות להשגה עד לשנת 2020, ולדבריו של ד"ר רוזנברג כבר רואים פירות יישומה במגוון תחומים, ואחרים בתהליך בניה.

בהרצאתו בכנס יציג את המשמעות של קידום הבריאות ומניעת תאונות ותחלואה בקרב העובדים – הן בהיבט של שיפור תפקוד העובד והן בשימור ההון האנושי של הארגון. מדובר במצב של win win לעובד ולארגון, בעל השלכות ואתגרים לעבודת מנהלי משאבי האנוש.

אילו תחומים מתייחסים לתחום בריאות העובד?

"בריאות העובד הוא תחום רחב הנוגע לכל הקשת הבריאותית. החל מקבלתו של העובד לעבודה, דרך טיוב וקידום בריאותו, ועד לגילוי מוקדם של מחלות, אבחון וטיפול בבעיות המתעוררות וכן שיקום כדי לסייע  לחזרתו לעבודה. הנושא כולל גם מניעה "בראשיתית", דהיינו פעילות ן לייצר סביבה שאינה חושפת את העובד לאיומים בריאותיים, אלא מקדמת את בריאות העובד. בשנים האחרונות הנושא עולה ומתחדש כי עובדים שוהים הרבה מאוד שעות במקום העבודה, בשעות הערנות העיקריות, ולכן שמירה על אורח חיים בריא היא הזדמנות ומחויבות של מקום העבודה ושל המדינה. בין שאר תחומי העיסוק מצויים מניעה וגמילה  מעישון, עידוד הפעילות הגופנית, מניעת שחיקה ולחץ, שיפור הנדסת האנוש/הארגונומיה ועוד".

ארגונומיה נתפסת פעמים רבות כסוג של פינוק ומותרות, מה דעתך על זה?

אלי רוזנברג
ד"ר אלי רוזנברג

"ארגונומיה היא בפירוש לא פינוק, זו השקעה חכמה של המעסיק לטווח ארוך המונעת נזק עקבשימוש לא נכון בגוף. כיום משרד הבריאות פועל ליצירת תקנים בינלאומיים של ארגונומיה בכל מקום עבודה, במטרה ללוות מעסיקים בתחום. כבר ב-2012 הוקמה ועדה במכון התקנים בנושא סביבת עבודה ארגונומית, ואנו בהחלט צופים עתיד ורוד לנושא זה".

בארגונים רבים העובדים הממונים על הבטיחות אינם עוברים הדרכה פורמלית, אלא סוג של "חפיפה" פנים ארגונית בה מסבירים להם מהם תחומי אחריותם. איזו הכשרה צריך לעבור הממונה על הבטיחות בעבודה?

"החוק מחייב ארגונים המעסיקים 50 עובדים ומעלה למנות אדם שיהיה ממונה על הבטיחות לעבודה. כל ממונה צריך לעבור קורס ממונים על הבטיחות שאושר ע"י משרד התמ"ת. בנוסף חלה חובת עדכון והשתלמות מקצועית שנתית. כדי לקדם את נושא בריאות העובד, אנו שואפים לקרוא לבעל תפקיד זה ממונה בטיחות ובריאות, מאחר שמלבד החשיבות של שני התחומים, הרי יש קשר הדוק ביניהם, למשל ביןמניעת ישנויות/עייפות למניעת תאונות".

מהו לדעתך תפקידו של מקום העבודה בקידום נושא הבריאות – האם אין זה תלוי רק ברצונו האישי של העובד?

"הדברים בהחלט תלויים גם ברצונו של העובד, אך אנו מאמינים באחריותו של המעסיק ושל המדינה ליצור עבורו תנאים נוחים לקיום אורח חיים בריא. זוהי הזדמנות לשפר ולטייב את בריאותו של העובד ומשרד הבריאות פועל לקידום עניין זה. תפקידו של המעסיק הוא גם למנוע מפגעים תברואתיים גלויים העלולים להזיק בטווח הקצר, וגם מפגעים  כמו תזונה לקויה והעדר פעילות גופנית של העובד, שנותנים את אותותיהם ברבות הימים. חשוב  לספק לעובד מגוון של אפשרויות, כדי שהעובד יוכל לבחור בחלופה הבריאה. לאור זאת, יש למעסיק עניין גדול וברור בנושא זה, מכיוון שבטיחות ובריאות העובד יביאו לעלייה בשביעות רצונו וביעילותשלו בעבודתו. בחו"ל כבר ישנן גם תכניות המתמרצות מעסיקים שבוחרים להשקיעבשימור בריאות עובדיהם , וכן המפחיתות את תעריף ביטוח הבריאות (המשולם ע"י הארגון) של עובדים המאמצים אורח חיים בריא".

מהו לדעתך תפקידו של מנהל משאבי האנוש בארגון, בנושא בריאות העובדים?

"תפקידו של מנהל משאבי האנוש הוא מכריע וחיוני כאחראי על התנהלות המשאבים החיוניים להתנהלותם התקינה של העובדים. הוא מהווה דמות מפתח בנושא רווחת העובדים, פנאי, גיוס עובדים וקליטתם בעבודה. מנהל משאבי האנוש אחראי על התרבות הארגונית, על האווירה בחברה, על דרך ההתנהלות בארגון. ניתן להשפיע על אלה דרך שולחן ההנהלה, באמצעות שליטה במידע כגון ימי מחלה ושעות העבודה. בנוסף, מנהל משאבי האנוש הוא דמות מפתח בנושא מערך ההדרכה בארגון, באמצעותו ניתן להכשיר עובדים ומנהלים בתחום הבריאות והבטיחות כך שתהיה התנהלות תקינה יותר בארגון".

 בעידן השפע הנוכחי, בו ארגונים רבים מעניקים לעובדים כרטיסים המממנים ארוחות במסעדות – כיצד ניתן לעודד את בריאות העובדים?

"זה באמת עלול להיות בעייתי, ולכן צריך לעדן את זה ולפעול בצורה ממוקדת ו. צריך לוודא שההטבה הזו עונה על הצרכים הבריאותיים: שהמסעדות יציעו מגוון של מנות, גם כאלה שאינן עתירות בשומן, סוכר ומלח, שיהיו גם מנות מבושלות ואפויות וכאלה שהן עתירות בסובין. חשוב שתהיה אפשרות לבחור במגוון ירקות ופירות, ושיוצעו גם מים וסודה כשתייה בארוחה, ולא רק שתיה מתוקה".

איזה מסר עיקרי תרצה להעביר לקהילת משאבי האנוש?

"בפני משרד הבריאות עומד האתגר של חיזוק הקשר עם מגזר משאבי האנוש במשק. המשרד פועל להקמת מערך מידע והסברה אינטרנטי בנושא בריאות העובד, בו יהיה מידע רב למנהלי משאבי האנוש. כמו כן יש כוונה להקיםגם קבוצת חשיבה למובילי דעה בתחום".

ד"ר אלי רוזנברג ירצה בכנס חדשנות במשאבי אנוש ביום חמישי הקרוב. לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה