אילו תנאים סוציאליים יכולים עובדים לקבל, מעבר לאלו הקבועים בחוק

אילו תנאים סוציאליים יכולים עובדים לקבל, מעבר לאלו הקבועים בחוק

באיזו מידה מוכנות חברות ישראליות להתגמש בכל הקשור לתנאים סוציאליים, ואיזו חשיבות מיחסים לכך העובדים

שיתוף
תגמול ושכר

תגמול ושכר

ברוב מדינות אירופה המערבית מחוייבים המעסיקים, על פי חוק, להעניק תנאים סוציאליים נדיבים לעובדים. בארה"ב, לעומת זאת, המחוקק עסק בכך במידה מינימלית והותיר את ההחלטה לגבי הרחבה או צמצום של הטבות סוציאליות בידי המעסיקים. כתוצאה מכך הפך נושא התנאים הסוציאליים בארה"ב לאחד המרכיבים המרכזיים במשא ומתן על חבילת התגמול.

בסקרים שנערכו בארה"ב אמרו עובדים, כי יעזבו מקום עבודה אם חברה אחרת תציע להם תנאים סוציאליים טובים יותר, גם ללא העלאה בשכר. התוצאה היא, שככל שהמעסיק גדול יותר ומרוויח יותר, כך הוא מצליח יותר לשמר את עובדיו על ידי הענקת תנאים סוציאליים משופרים יותר.

ובארץ? כאן רוב החברות מאפשרות את התנאים הקבועים בחוק, אבל יותר ויותר חברות שמתחרות על עובדים, מול סניפים ישראלים של חברות אמריקאיות (בעיקר חברות הייטק), מאפשרות לעובדיהן תנאים משופרים הרבה יותר מאלה הקבועים בחוק.

לצאת מהמשרד מוקדם – יומיים בשבוע

"באוטודסק ישראל יכולים הורים לילדים (אמהות ואבות כאחת), לצאת מוקדם יותר מהעבודה, יומיים בשבוע", אומרת מאי אראל, מנהלת משאבי אנוש של אוטודסק ישראל. "זה חלק מהנוהל שמאפשר להורים איזון בין העבודה לחיי משפחה.

"אנחנו מעוניינים לאפשר לעובדים שלנו לנהל חיי משפחה ועבודה תקינים, על אף התובענות של ענף ההייטק. הם משלימים את השעות בימים אחרים. לחילופין, ניתן לעבוד שמונה שעות ביום מהמשרד ולהשלים שעת עבודה מהבית".

חופשת לידה לאב בנוסף לחופשת האם

בנוגע לחופשות הלידה אומרת אראל, כי "אנחנו מאפשרים לאבות לקבל שבוע חופשת-לידה, כאשר הימים הללו לא מקוזזים מימי החופשה השנתית, או מימי המחלה או מהמשכורת.

"במקרים בהם שני ההורים עובדים בחברה, האם יוצאת לחופשת לידה בתקופה הרגילה הקבועה בחוק, והאב מקבל, בנוסף, את שבוע החופשה, בלי שזה יבוא על חשבון חופשת האם".

יותר ימי חופשה שנתית

"אוטודסק ישראל מאפשרת 20 ימי חופשה בשנה לכל עובד מהיום הראשון בעבודה, בלי קשר לוותק, בכירות או מעמד", אומרת אראל. לדבריה, "החברה מפקידה לזכותו של כל עובד, קרן השתלמות וקרן פנסיה, מהיום הראשון בעבודה, על כל גובה המשכורת ולא עד תקרה מסוימת.

"מדובר בכל עובדי החברה, כולל עובדי מנהלה ועובדים אחרים שאינם עובדי טכנולוגיה. כמו כן, כל עובד יכול להצטרף לביטוח בריאות פרטי על חשבון החברה, ויש גם סבסוד לבני זוג וילדים".

נורית שגב, סמנכ"לית משאבי האנוש של שסטוביץ אומרת, כי "המקום שבו אנחנו יותר גמישים הוא ימי חופשה, שמספרם נקבע במסגרת חוזה ההעסקה. בכל מה שקשור בימי מחלה, הבראה, הפרשות לפנסיה וכו אנחנו נותנים את המקסימום שמאפשר החוק".

החברה מארגנת פעילויות מחוץ לשעות העבודה

אראל מוסיפה, כי "אנחנו מארגנים לעובדים פעילויות מחוץ לשעות העבודה, בהן מקהלה, כדורסל, כדורגל (אחת לשנה החברה מטיסה את העובדים לטורניר כדורגל של החברה שמתקיים בחו"ל), ולפני תחילת העבודה יש חוגי יוגה ופילטיס במשרד".

גמישות לעבודת הורים והענקת אופציות בסטרט אפ

"אמנם אנחנו סטרט אפ אבל התנאים הסוציאליים והשכר אצלנו מתחרים באלו של החברות הגדולות ואינם נופלים מהן", אומרת יפעת מוקי, מנהלת משאבי האנוש של חברת ThetaRay. "יתרה מכך, העובדים אצלנו מקבלים אופציות שמהוות סיכוי לתיגמול מאוד גבוה בעתיד. זה מאפשר לעובדים להרגיש שהם שותפים בחברה.

"בנוסף, יש אצלנו גמישות להורים והם יכולים לעבוד גם מהבית. בעקרון, החשיבה היא בכיוון של להיטיב עם העובד. פרט לסביבת העבודה המאוד מפנקת, ימי גיבוש וכד', יש אצלנו קרן השתלמות שמקבלים בה את המקסימום (7.5% הפקדת מעסיק), לקרן פנסיה הפרשנו לכולם מהיום הראשון ששה אחוזים, עוד לפני החוק החדש שמחייב זאת".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה