שיתוף

אל מגוון התפקידים והמשימות המוטלים על מנהלי משאבי האנוש הצטרפה כעת המשימה לבדוק, לברר ולוודא, איך לקבוע את ימי העבודה מהבית של העובדים.

המשמעות היא, שתחילה עליהם לבדוק איזה אחוז מהעובדים (ומהמועמדים) מעוניינים לעבוד מהבית במהלך כל ימות השבוע, אילו עובדים מעדיפים לעבוד על פי מודל העבודה ההיברידי (כלומר, לעבוד במשרד חלק מהשבוע ומהבית בשאר ימי השבוע) ואילו עובדים מעדיפים לעבוד רק מהמשרד.

בנוסף, עליהם לברר ולבדוק לגבי העובדים שמעדיפים את המודל ההיברידי, מהם לוחות הזמנים המועדפים עליהם. כלומר, כמה ימים בשבוע הם היו מעדיפים לעבוד מהבית וכמה ימים בשבוע הם מעוניינים לעבוד במשרד. ומהי הדרך לקביעת הימים עצמם.

כלומר, האם העובדים מעדיפים להחליט בעצמם באילו ימים הם מעוניינים להגיע למשרד ובאילו ימים הם רוצים לעבוד מהבית, וכמה זמן מראש עליהם להודיע על כך (או שהם מעדיפים להחליט בכל יום לגבי אותו יום), או שהם מעדיפים שתקבע מסגרת מוגדרת מראש של ימים מסויימים בשבוע שבהם העבודה נעשית מהבית או מהמשרד.   

לאחר שיש בידיהם את כל הנתונים הללו, על מנהלי משאבי האנוש לבדוק את העדפת ההנהלה. ולבסוף, כאשר יש בידיהם את כל הנתונים, הם צריכים לנסות להגיע להסכמה בין העובדים להנהלה לגבי החלוקה בין עבודה מהבית לעבודה במשרד.  

במסגרת מחקר שערכה חברת המחקרים האמריקאית גאלופ, שאלו החוקרים את משתתפי הסקר שהינם עובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מרחוק, ושמעדיפים לעבוד מהבית לפחות בחלק מימות השבוע – כלומר, על פי מודל העבודה ההיברידי – למה הם מעדיפים לעבוד מהבית ולא לחזור באופן מלא לעבודה במשרד.

הסיבה הראשונה והנפוצה ביותר בין תשובות העובדים היא חסכון בזמן ההתארגנות לעבודה ובזמן הנסיעה לעבודה ובחזרה.

מהמחקר עולה, כי העובדים לא ממהרים להוסיף על שעות העבודה שלהם את הזמן שלוקח להם להתכונן לעבודה, לנסוע למשרד ולחזור הביתה כל יום.

שלוש הסיבות העיקריות שניצבו בראש הרשימה עם מספר המשיבים הרב ביותר היו, שעובדים מעדיפים לעבוד מהבית, לפחות במסגרת המודל ההיברידי, בגלל רצונם העז ליותר חופש אישי, לעבוד מתי, איפה ואיך שהכי מתאים להם.

דרישות העובדים לתנאי רווחה טובים יותר, איזון בין עבודה לחיים וגמישות, מייצגות, לדברי החוקרים של גאלופ, רצון למקום עבודה מהדור החדש, כזה שלא יקבל את המשרד המסורתי בעתיד.

עוד ציינו החוקרים, כי הסיבות הרביעית והחמישית שהעלו העובדים מזכירות שבעולם הדיגיטלי, הם עדיין צריכים להרגיש מחוברים לעמיתיהם לעבודה ולארגון שלהם. להתחבר לצוות שלהם ולהרגיש שהם חלק מהתרבות הארגונית של החברה.

מהמחקר עלה, כי קרוב ל-40 אחוזים מהעובדים שעובדים מרחוק, מעדיפים את המודל ההיברידי על פני עבודה מהבית בכל ימות השבוע.

המשמעות היא, שלמרות שהעובדים מהבית נהנים מהגמישות שלהם, כ-40 אחוזים מהם היו מוותרים על חלק מהזמן בבית, כדי לחוות את העבודה במשרד בחלק מהשבוע.

בסיכומו של דבר, מהמחקרים של גאלופ עולה, כי העובדים רוצים סידור עבודה על פי המודל ההיברידי, ושתהיה להם גמישות לנהל את השבוע שלהם תוך תחושת חיבור לארגון.

כלומר, עבודה על פי המודל ההיברידי מסייעת לעובדים להפיק את המירב מיום העבודה שלהם, תוך הבטחה שהם מרגישים מחוברים לעמיתיהם, לעבודה ולארגון.

סנטימנטים אלה, מדגישים החוקרים, עולים בקנה אחד עם מחקר אחר שנערך על ידי גאלופ, שהראה כי השגת איזון בין עבודה לחיים אישיים ושיפור הרווחה האישית, הן הסיבות העיקריות לכך שעובדים יעדיפו להחליף מקום עבודה.

מהמחקר שערכה גאלופ עולה, כי השאלות השכיחות ביותר שמגיעות ממנהלים לגבי עבודה במודל ההיברידי הן, כמה ימים בשבוע הצוות שלי אמור להגיע למשרד, ואיזה סוג של מדיניות תזמון אנחנו צריכים לקבוע.

במסגרת המחקר של גאלופ, נשאלו העובדים שמעוניינים לעבוד על פי המודל ההיברידי, כמה ימים בשבוע הם מעדיפים לעבוד מהמשרד במהלך שבוע עבודה רגיל וכמה ימים הם מעדיפים לעבוד מהבית.

מהמחקר עולה, כי אין הסכמה חד משמעית בין העובדים לגבי היחס המועדף עליהם בין עבודה מהבית לעבודה במשרד.

כ-40 אחוזים מהעובדים רוצים לעבוד במשרד במשך יומיים עד שלושה ימים בשבוע, אבל זה לא הרוב. כ-30 אחוזים נוספים מהעובדים מעדיפים לעבוד במשרד יום או יומיים במהלך שבוע עבודה רגיל.

על אף היעדר הסכמה, החדשות הטובות עבור מנהלים שמעדיפים שהעובדים יחזרו לעבודה הן, שרוב העובדים (כ-70 אחוזים) מסכימים שחשוב לעבוד זמן מסויים במשרד.

בנוגע לשאלה לגבי קביעת ימי העבודה מהבית לעומת המשרד (כלומר באילו ימים בשבוע תהיה העבודה מהבית ובאילו ימים במשרד), כ-40 אחוזים מהעובדים השיבו שהם רוצים אוטונומיה מלאה, כלומר הם רוצים להחליט בעצמם באילו ימים יעבדו מהבית ובאילו ימים במשרד. כ-60 אחוז מהם מעוניינים בקביעה מובנית יותר.

מתוך אותם 60 אחוזים, יש אפילו פחות הסכמה לגבי איך לתאם את לוחות הזמנים בין המשרד לבית. קצת יותר משליש מתוך אותם 60 אחוזים מהעובדים, הסכימו על איך להגדיר את קביעת הימים לעבודה מהבית ומהמשרד עבור הארגון שלהם.

חשוב לזכור, כי העדפות העובדים והתאמתם של לוחות זמנים במסגרת מודל העבודה ההיברידי משתנים מאוד בהתאם לארגון, לצוות, ולתפקיד. כלומר אין דרך אחת שמתאימה לכולם.

הנקודה החשובה שעל מנהלים לזכור היא שהם צריכים להבין על ידי שיחות עם העובדים, איזה סוג של קווים מנחים יעבוד הכי טוב עבור העובדים שלהם, בהתחשב בסוג העבודה שהם עושים, התמיכה הדרושה להם, והתרבות הארגונית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה