שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

עם חזרתם של עובדים רבים מחופשות ללא תשלום (חל"ת) יתכן שארגונים יגיעו למסקנה שבעקבות תוצאותיו של משבר הקורונה הם לא יוכלו להרשות לעצמם לשלם לעובדים את אותן משכורות והטבות ששולמו קודם לכן.

לכן, כדי לשמר את כל העובדים ארגונים רבים יאלצו בקרוב להפחית שכר ו\או להפחית היקפי משרות.

בעקרון, המעסיק רשאי להפחית את היקף המשרה של העובד או להפחית את שכרו כדי לחסוך בעלויות ההעסקה, בתנאי שהעובד חותם על הסכמתו לכך.

אם העובד לא נתן מראש את הסכמתו להפחתת היקף משרה או הפחתת שכר, צעד זה עלול להיחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה.

במקרה של הרעת תנאים העובד יוכל להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויים ויתכן שבית הדין לעבודה אף יפסוק פיצויים נוספים בשל ההרעה שבוצעה ללא הסכמה.

בכל מקרה, המעסיק צריך להודיע לעובד על כוונתו להפחית את שכרו או את היקף משרתו ואף להודיע לו שהוא לא חייב לקבל את ההצעה. וכל זאת בכתב.

במקרה בו העובד לא מקבל את ההצעה להפחתת שכר או היקף משרה הוא רשאי להתפטר בדין מפוטר, ועל המעסיק ליידע אותו בכתב בקשר לכך.

כאמור, ההפחתה יכולה להיות הפחתת היקף המשרה, כלומר במספר השעות בהן העובד נדרש לעבוד בחודש לפני פרוץ משבר הקורונה.

לחלופין ניתן לבקש מהעובד להמשיך לעבוד באותו היקף משרה תמורת שכר נמוך יותר.

חשוב לזכור, שהפחתת שכר כמו גם הפחתה בהיקף המשרה עלולות לפגוע בזכויות הפנסיוניות של העובד, לרבות בגובה הקצבה ובכיסוי הביטוחי. כמו כן, הדבר עלול להביא לפגיעה בזכויותיו של העובד מול הביטוח הלאומי.

חובה לקבל את הסכמת העובד מראש. הפחתת היקף משרה או הפחתת שכר ללא הסכמת העובד מראש, עשויה להיחשב כהפרת חוזה וכהרעה מוחשית בתנאי העבודה, שתאפשר לעובד להתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים.

ריצוי מאוד ומומלץ לשתף את העובדים ולהסביר להם שההפחתה נובעת מהמצב של הארגון בעקבות  משבר הקורונה וכי הנסיבות שנוצרו הביאו לצורך בהפחתת השכר.

ניתן יהיה לקבל את הבנת העובדים ונכונותם להרתם ולתרום את חלקם רק אם גם הדרג הנהולי עד ההנהלה הבכירה ישית על עצמו פגיעה בתנאי השכר. דוגמה אישית יכולה לסייע רבות בקבלת ההפחתה בהבנה מצד העובדים.

כמו בכל נושא שקשור לדיני עבודה, הפחתת השכר או היקף המשרה או שתיהן, צריכות לנבוע ישירות מתוצאות הסגר ומשבר הקורונה.

בתי הדין לעבודה יקבלו בהבנה את הצורך להפחית שכר או היקפי משרות כל עוד הארגון יוכל להראות בצורה ממשית כי ההפחתה נובעת מהמשבר.

כלומר, על הארגון להראות כי אין ביכולתו הכלכלית, שנפגעה כתוצאה מהמשבר, לשלם את מלוא השכר ששולם עד כה לעובדים, והיא הוא אינו מעוניין לפטר אותם או להוציא אותם לחופשות (או להאריך את החופשות ללא תשלום).

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה