שיתוף

המצב הכלכלי הנוכחי מאלץ ארגונים מסויימים לפטר עובדים. אף שלא רואים עדיין את גלי הפיטורים ההמוניים כפי שנראו במשברים כלכליים קודמים, יש פה ושם הודעות על פיטורי עובדים.

על אף המיתון הקרב, חשוב מאוד שמנהלי משאבי אנוש יראו את הטווח הארוך ויזכרו שאחרי השפל מגיעה הגאות.

בשלב זה או אחר, החברות ירצו לגייס מחדש את העובדים שכעת מפוטרים, ושהארגון עמל רבות והשקיעו רבות בגיוסם.

כדי לפטר עובדים בצורה הוגנת והגונה, הליך הפיטורים חייב להיות ידידותי וכזה שמשדר למפוטרים את המסר שדלתו של הארגון תהיה פתוחה בפניו בעתיד.

בעבר אמרה יועצת ארגונית כי המינימום שארגון יכול לעשות בעת פיטורי עובד הוא לשמור על הכבוד של העובד בעת הפיטורים. אחת הדרכים לעשות זאת היא לתת להם את הסיפור הנכון והטוב שהם יוכלו לספר למי שישאל אותם למה פוטרת.

צריך לזכור שכל עובד שמפוטר הופך לשגריר של החברה שפיטרה אותו, לטוב ולרע. הוא פעיל ברשתות החברתיות וכותב ביקורות על החברה, והוא מדבר עם הרבה מאוד אנשים לרבות מעסיקים פוטנציאלים, עם קולגות במקום העבודה החדש,  עם מנהלים שיעבוד איתם בעתיד וגם עם חברים שיש לו באותו ענף.

בעקרון, מיתון או לא מיתון, תחלופת עובדים היא חלק טבעי ממחזור החיים של כל ארגון, ויש להתמודד עם עזיבת עובד באותה מידת חשיבות שבה מתייחסים לקליטה של עובדים חדשים.

לפני שמתחילים בהליך פיטורי עובדים חשוב שמנהל משאבי האנוש יכין תוכנית יסודית שבין השאר גם מתקשרת לעובדים שנשארים, את הסיבות לפיטורים ומה צפוי הלאה.

תוכנית כזאת תסייע לשמר את העובדים שהארגון מתכוון להשאיר אותם בחברה. במסגרתה, יש לשדר לעובדים שנשארים, את המסר שהפיטורים מבוצעים מחוסר ברירה, בתום לב ובלי משקעים מרים.

ניתן להיעזר לשם כך בתוכנות יעודיות למצבי עזיבת עובד, המסייעות לזרימת העבודה של הליכי העזיבה הנדרשים להתבצע בארגון.

בכל מקרה יש כמה צעדים שעל הארגון לנקוט בעת עזיבת עובד. הצעד הראשון הוא ליידע כמה מחלקות בארגון לגבי העזיבה המתוכננת, כדי לבצע בצורה נכונה את גריעת העובד ממצבת העובדים.

במקביל, יש להכין תוכנית סדורה לחפיפה של העובדים שפוטרו מול המנהל הישיר או חברי צוות אחרים רלוונטים, כדי שיעבירו את הידע שידרש לארגון לצורך המשך פעילותו, לרבות גישה למסמכים, לספקים וללקוחות.

צעד נוסף הוא לוודא שהעובד מחזיר למחלקה הרלוונטית את כרטיס הכניסה, את המחשב הנייד שקיבל מהעבודה, ואת כל שאר הכרטיסים שמקנים גישה לשירותי החברה.

הצעד השלישי הוא להפסיק את הגישה של העובד למערכות החברה, לסגור את תיבת האימייל שלו ולחסום את גישתו לכל שאר הפלטפורמות.

במקביל, יש ליידע את מחלקת הכספים באשר ליום המדויק של העזיבה ולגבי כל הזכויות המגיעות לעובד, כך שיקבל את כל מה שמגיע לו.

בנוסף, יש לספק לעובד מידע חיוני שהוא יזדקק לו, כמו למשל הסבר כולל על תהליך גריעתו ממצבת כוח האדם של החברה, מהם לוחות הזמנים כדי שיוכל לקבל בזמן את כל זכויותיו ואת כל מה שמגיע לו ומה עליו לעשות כדי לקבל דמי אבטלה.

רצוי לבצע עם העובד שעוזב ריאיון עזיבה כדי לשמור איתו על קשר טוב למטרות עתידיות. ניתן ואף רצוי לצייד אותו בהמלצות.

יש הנהלות של חברות שמשקיעות אף מאמצים בלסייע לעובדים שפוטרו למצוא מקום עבודה חליפי. לבסוף, יש לוודא שהעובד הזדכה על כל הציוד שהיה ברשותו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה